AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.151

M5 E39 Tempmätare

Hej.

En vän har en E39 M5 2000 som jag är sugen på att köpa.
Den har ett fel som jag söker råd kring. Bilen når normal temp på mätaren men slår ibland upp till max på mätaren helt plötsligt. Bilen är då inte för varm och om man startar om bilen så visar mätaren en normal temp igen.
Termostat är bytt vet jag men vad kan det vara? Showstopper för affär?

Mvh John
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Inte alls ovanligt på E39 M5 har haft två M5or båda kunde bete sig så. Givaren till tempätaren skulle jag kolla på kostar nog inte mycket.
Ka
135
Karlsson72
E39 M5 '00, VW Up GTI '19
Bara öppna dolda menyn och ha den uppe hela tiden när du kör då den visar en mera korrekt temperatur än mätaren.

Annars som sagts, byt givaren.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Karlsson72: Vilken givare tas signalen ifrån till tempen i dolda menyn?
Ka
135
Karlsson72
Kane_ Ingen aning, troligen samma men den visar ett exakt värde istället för mätaren där spannet är ganska stort trots att nålen är nära mitten. Min visar lite till vänster om mitten (som alla M5:or) på mätaren även om ODB:n visar mellan 75-85 grader.
Ka
135
Karlsson72
JohnJohn, om den lilla glitchen stoppar dej från affär så är mitt tips att avstå att köpa en E39 M5 över huvud taget då det finns en myriad av egenheter på dessa som är betydligt värre och mera svårdiagnostiserade än en hoppande tempmätare.
Tack för svar.
Karlsson> Det är ju som alltid många småsaker man vill fixa på en gammal bil när man slår till och så även i detta fall med en Svensksåld 10000-milare M5. Jag vill ha den helt original och den är totalt faceliftad + avgassystem så bara där har jag en del att dona med att återställa. Sen några små egenheter som denna och därför ville jag ha koll på om det var nån känd svaghet eller bara en bagatell vilket jag nu vet/tror och det var skönt. Får fundera vidare på om det blir köp eller inte.
Ka
135
Karlsson72
JohnJohn

10000-milad svensksåld kommer du aldrig förlora pengar på iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.