AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.294

Elschema till e93

jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Är det möjligtvis någon här som vet vart man kan få tag i elscheman till en e93 m3?
Ba
185
Baggen523
523iA Touring -99
Ladda hem manualen i PDF Bentley BMW 3 Series (E90, E91, E92, E93) Service Manual: 2006-2010 : Länk
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Tackar! 1200 matnyttiga sidor!
Tyvärr saknas de viktiga delarna av elsystemet där.
Så tar gärna emot fler tips på vart man kan tänkas hitta elscheman
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Ska det vara så svårt att hitta på lite elscheman? Har googlat ihjäl mig nu utan att hitta nånting i närheten av det jag behöver.
Det jag önskar mest av allt just nu är schema över DCT-lådans kablar, allt från lådans kabelhärva och ut till alla kopplingspunkter runt om i bilen, då jag behöver bygga en ny härva.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enklast är kolla i ISTA-D (om du har det programmet installerat).

Annars kan jag kolla om det finns exempelvis en beskirvning av alla kablar i kontaktstycket till DCT, men eftersom du även ska ha alla kopplingspunkter runt om i bilen så kan det bli lite väl mycket att kolla och plocka ut (enklare att kolla själv isåfall).

Du kan även köpa 24-timmars (eller längre tidsperiod) access till denna info från BMW.

Men samma tjänster (bland annat elscheman) finns från flera andra leverantörer och affärsupplägget är ungefär det samma (du köper access för en viss tid och hos vissa kan du även begränsa till ett visst märke).
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Finns en app WDS för Android med scheman på BMW

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Ja just det! Den har ploppat upp i några trådar tidigare här på forumet och den fungerar bra (nackdelen är att det är en app - se nedan).

Tänkte precis skriva att trådskaparen redan försökt (eller visste om detta alternativ), men ser nu att det inte står nånting om det - jag måste ha blandat ihop med någon annan tråd nånstans.

Tyvärr är det totalt hopplöst att sitta på en liten fjantig mobil och fippla med - ungefär lika praktisk att arbeta med som en digitalklocka från 80-talet.

Kör mirroring, BlueStacks eller något som gör att det går att utföra riktigt praktiskt arbete.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Har ISTA-P, som jag har förstått är den som passar E-bilarna bäst!? Kommer dock inte åt elscheman, eller nåt annat heller. Verkar som att programmet behöver interfacet anslutet till datorn för att fungera!? Något sådant har jag inte än. Tips på vilket man ska köpa? Behöver enbart passa E93.

Android-appen ska jag genast prova, måste bara hitta nåt med android i sig här hemma!

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
ISTA-P (P = Programming) är ju endast för programmering av styrboxar och liknande, så är ganska naturligt att den vill koppla upp sig mot en bil för de flesta saker.

ISTA-D (D = Diagnostics) är ju diagnostik och här har du reparationsbeksrivningar, moment, elscheman och annan beskrivning.

Så du hittar inga elscheman i ISTA-P.

Men det var ju "ganska" längesen dessa slogs ihop till ISTA+ (där både ISTA/P och ISTA/D ingår).
Yes, vad jag förstått så är ISTA/P bäst att använda för programmering om man fipplar med E-karosser men för nyare karosser så är det ISTA+ man måste använda för programmering.

Men för ISTA/D krävs inget interface eller uppkoppling, bara att tuta och köra på datorn när du vill.

Kan ha fått en del om bakfoten här, men hoppas isåfall hasso, olaO eller någon annan kunnig här på forumet kan korrigera det för mig.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Tumme upp för Android-appen! Den verkar vara ganska heltäckande. Har nog hittat det mesta jag behöver därifrån. Nu är det BARA dct-lådans schema som saknas, det fanns naturligtvis inte med där.

Då antar jag jag att det är ista+ eller ista-d kvar att prova då.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag kan flukta lite snabbt om DCT finns i ISTA-D (eller iallafall beskriva vad som finns där om DCT).

Är det kablaget fram till DCT-lådan du är intresserad av?
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Det vore jättebussigt, så vet jag om det är värt besväret att installera ista-d.
Dct-lådans kabelhärva har jag men bara kablaget i motorrummet, därefter är det två kontaktstycken som ska vidare nånstans i kupen, dessa har jag inte.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Tog en snabb flukt och här är vad du typiskt kan hitta med ISTA-D.

Styrenheten (benämns A70020) sitter ju inne i växellådan och elektroniken där inne är väl inte det som är intressant här.
Länk

Kontakten X70020 och dess signaler (var de kommer ifrån) är väl vad som efterfrågas här.
Länk

Pinlayout och pinassigment för X70020 (verkar ibland även kallas X8500).
(Denna tabell säger att pin 12 är supply och pin 13 är signal men elscheman säger det motsatta så var lite observant på denna inkonsekvens).
Länk
Länk

Översiktsschema över de kablar du är (gissar jag) är intresserad av.
(Finns en annan variant där pin 4 15WUP är GE/GN och pin 11 LIN_GWS är WS/GN så var lite observant på det också).
Länk

Såhär långt har du nog också kommit.
Men du vill ju veta lite mer var alla trådar tar vägen.
Som du nog också sett så slutar de flesta i kontakterna X6021 och X6031 som sitter i högre främre elektronikbox.
Länk

Men vi betar väl av kabel för kabel.

Pinne 3 & 10
Detta är CAN-bussen och ganska okomplicerat.
Den hänger som sagt på PT-CAN bussen där JBE och DSC verkar vara bus terminators.
Länk

Pinne 14
Strömförsörjning (via pinne 1/X6021) som går direkt till JBE (junk boxen) och får där ström via F22 som styrs av terminal 30G reglemente.
Länk

Pinne 4
Är en terminal 15 wakeup signal (via pinne 9/X6021) men sen blir det klurigare.
Hittar inte så mycket mer.
Men vi vet det är en wakeup signal och dessa brukar på modeller runt denna tidsepok utgå från JBE (så det är garanterat därifrån den kommer).
Länk

Pinne 1 & 5
Detta är signaler från flappy paddles (om man har "flappy paddle gearbox" varianten) som kommer via pinne 11/X6021 och 12/X6021. Det är signal och ground som kommer från JBE som i sin tur tagit emot up/down signaler från SZL och omvandlat dessa.
Länk

Pinne 11
Är en LIN buss till växelväljaren (via pinne 6/X6031) och är kopplad till GWS (växelspakskontrollmodulen).
Länk

Pinne 12 & 13
Är kablar för att hantera parking lock signalering (via pinne 8/X6031 och pinne 9/X6031).
Länk

Pinne 15
Är en signal för att signalera parked/neutral till CAS (via pinne 5/X6031).
Länk

Pinne 16
Jord (fast bara fram till 2009/02 och därefter oanvänd).

Tja.... Det var nog en snabb flukt på alla 11 kablar som uppges vara i bruk. Du får väl en viss glimt om vad du kan och inte kan se.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
Bmw-slangen: tack, exakt vad jag behövde just nu! Ut och kabla lite ikväll, får se om det är lika självklart i verkligheten som det ser ut på schemat...:)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.