AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.562

Kylarvattnet försvinner

Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hej!

Idag när jag var ute och körde med 735'an så kom "kühlwasser stand" upp i checkcontrolen, så jag stannade och fyllde på vatten. Körde sedan 5 km hem och öppnade huven...då möttes jag av en massa vattenånga som kom från kylarvattenbehållaren. Öppnade locket och det kom ännu mer ånga. Motortemperaturmätaren stod i mitten, som den ska alltså. Nivån var helt ok, men det bubblade i vattnet som om det var luft som kom upp. Och 2-3 sekunder senare var behållaren helt tom på vatten, igen!! Bara försvann...

Vad ska jag göra nu? Luft i systemet misstänker jag, men att vattnet ångade och att det fösvann så snabbt? Någon som kan förklara för mig vad som behöver göras?

Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
Rann det något vatten ut genom spillrörsslangen. I sånna fall var det precis samma sak som jag hade med min 735i. Lufta systemt ska du göra, det gjorde jag och sedan blev det bra. Temperaturen gick upp mot det röda på min 735i, innan det röda så måste man slå av bilen annars blir det inte roligt.

//Schnitzer
Visa användare
1.072
tompas
328i GT M-sport -14
635 CSiA -86
320i Cabrio -92
Hur luftar man systemet på en 735 är då min fråga?
Tack för svaret, förresten.

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det låter som om packningen till locket inte är tät! Om systemet inte står under tryck kokar vattnet när motorn är varm.
Prova ett nytt lock eller en ny packning till det.

Kolla så att det inte är ett litet läckage någon annanstans där övertrycket (behöver inte vara vätskan utan kan vara den lilla luft som normalt finns i expansionskärlet) pyser ut någonstans.

Mvh
Sc
6.013
Schnitzer
M5 -95
M5 -01
M3 -02
På min 735:a så började jag först med att lossa lite på skruven som sitter där på termostathuset. Sedan fyllde jag på vatten tills det rann ut vid luftningsskruven. När det började kommer ut vatten där så skruvade jag igen den och såg till att vattennivån vid expansionkärlet låg precis i kant innan det skulle börja rinna över. Det gjorde jag för att det skulle bli lättare att se när det kom luftbubblor. Man måste inte ha nivån exakt upp tills det ska rinna över, men det kan vara bra eftersom man ser lättare då. Efter det så startade jag bilen och höll 1800-2500 varv/minut. Då började det komma luftbubblor ur systemet som jag hade räknat med. Sedan var det bara att sitta där med lite gas tills det inte bubblade så mycket, nästan ingenting alls efter ett tag. Då hade systemet blivit luftat och den spottade aldrig ut något mer kylvatten för mig. Så gjorde jag i alla fall och det funkade perfekt.

//Schnitzer
Bo
565
Bosse J.
327-41, Drömbil, såld -17
1600 GT-68, såld -14
2000 Touring -73 såld -13
2002 Baur Cabrio såld -14
330 XiA -01 Frubil
X1, E84 Vinterbil
330 d,-07, Vardagsbilen
325iA Cab -94, Sommarbil
320 i, -90, Sommarbil
X1,E84 -14 Vardagsbil
Att vattnet försvinner är ganska naturligt eftersom alla slngklammer behöver dras åt ngn gång/år. Inte vålddrgas men ngn del av ett varv.
Om man sen tittar längst bak, på höger sida av motorn, i delningsplanet mellan block och topplock, så kan man ibland finna att det syns att vatten sipprat ut. Detta beror på en liten miss, från grunden; man har för litet avständ mellan vattenkanalen och ytterkanten.
Jag har löst detta problem genom att använda HOLTS Kylartätning och EXAKT följa instruktionerna på burken. Det blev tätt.

Bosse J.
327-41
2800 CSA-69
735 iA -92
325iX-92 (hittills enda 3-serien)
525 -92
Hade själv samma problem förra sommaren. Dels fungerade inte kylfäkten som den skulle vilket resulterade i att den kokade. Problemet dock i mindre omfattning kvarstod efter byte av fläkten innebärande att den började koka när som helst utan någon som helst synbar anledning. Hällde sedan i kylartätning vilket inte gav något resultat annat en att jag såg en ytterst liten vit utfällning på en gummislang ca 20 cm lång mellan motorn och värmepaketet. Bytte slangen som kastade runt 50 kronor och så var problemet löst. Mitt råd är att du noga undersöker alla slangar och klämmor så att det inte läcker någonstans.
ja
135
jawen
BMW 750 -90 AL
Har fortfarande också samma prolem, det läcker lite då och då inte jämt.....irriterande av bara helvete.
Har inspecterat det man kommer åt att se, men det är inte mycket :-(, förbannat trångt i 750 in's motor-rum.
Funderar på att uppfinna ett färgpigment som man hällde i kylsystemet, som vid läckage direkt skulle synas.Men det kanske finns sådant ?.
Buller
Hej alla med kölvatten problem.
Jag har under en längra tid haft problem med att min 735a började koka.
Först mistänkte jag termostaten, sedan vattenpumpen.
Samtidig fick jag inga värme i bilen (läste ett rep. inläg av Tommie Goldhammer om värmeventilerna) dom blev rensat och kollad, men hittade inga fel. Fortfarande inga värme, och bilen kokade fortfarande.
Här om dagen sat jag och kollade lite på BMWs ETK CD, och hittade här att ett kylarelock skall hålla ett tryck på 2bar. Beställda ett nytt lock, en ny värmeventil.
Nu funkar allt som det ska.
Konklusion: kylarlocket skall klara ett tryck på 2bar, om det har blivit tröt, då släppar den ut vatten genom överloppet, och bilen börjar koka.
Värmeventilen har troligen varit dålig också, har inte öppnat, lika taskit som att dom är öppna hela tiden.

Hoppas detta kan hjälpa andra i samma situation.

ho
432
hombre
750iA 1991
Tappade själv vatten. Första 6 mnd i mycket långsam takt. 1 liter per 300 mil. Med vinter och temp rundt -20 tilltog det kraftigt och läckaget fanns på kylarens sida. Kokade aldrig. Satte dit original till 5500 och har inte rört kylsystemet på +2000 mil. Fortarande dock några sekunder med glykoldoft vid igångsättning av kupevärme.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.