|
|
|
|---|---|
|
Har märkt två gånger senaste veckan att kylarspjället och fläktarna är ingång när jag stängt av bilen. Även en ”varm motor” lukt sprider sig runt bilen. Förstår ju självklart att de här tre ovanstående hänger ihop men det känns inte som att det borde hända vid minusgrader och lugn körning. Aldrig reflekterat över att det hänt på sommaren då det kan närma sig 30 graders strecket. Någon men någon förnuftig idé om vad det kan bero på? Tack på förhand! //Mattias G31 520d xdrive-18 | |
| Nu gissar jag bara men det kan vara att den kör en rening av partikelfiltret och därmed drar upp temperaturen vilket kräver mer kylning. Det luktar lite också i så fall. Om det är det så borde det försvinna av sig själv. | |
| Jag tackar och bockar för svar, hoppas på det bästa och håller ett vakande öga! Kanske svårt att säga men hur ofta kan man räkna med att bilen renar partikelfiltret? | |
|
Har rätt dålig koll men hittade en artikel på ämnet. :) Och dom skriver "up to 850 km" mellan reningar: Länk Dock tror jag att hur mycket du märker av det beror väldigt mycket på körcykeln, om bilen ligger några mil på motorvägen när det är dags så kan den rena utan att du märker något men om den börjat rena på en kortare körning så kanske du stänger av motorn mitt i reningen och så får den fortsätta nästa gång, och motorn är då också ovanligt varm när du stänger av den för den är mitt i reningen. |
|
| Kan det vara vattenpumpen som börja ge upp, när pumpen inte orka cirkulera fullt så öppnar kylarspjället och fläkten startar för att hjälpa att kyla motorn. | |
| Jag har noterat precis samma på min likadana bil. Jag tror enbart det beror på dåligt framtagen mjuvara kring styrning av fläktarna. Det är vissa driftsfall som man inte tagit höjd förs så att säga. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.