AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
9.616

Systemfel Nödsamtal

Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
F30 320D-17

Får upp meddelande med "Systemfel nödsamtal". Har googlat men får inget entydigt svar. En del pratar om att koda bort felmeddelandet. Andra om fukt i "hajfenan" som ställer till det. Och andra om batteribyte/omkoppling i modul.

Går det att koda bort detta permanent? Med vinterdäck utan sensorer kan man inte permanent koda bort (tror jag) felmeddelandet om avsaknad av däcktrycksövervakning.

Någon med erfarenhet av systemfel nödsamtal?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Varför koda bort det när det med största sannolikhet bara är batteriet?

På en F36 tar det 10-15 minuter att riva ner bakdelen av taket för att komma åt, ännu enklare på en sedan. Är du orolig för fukt är det bara att titta efter innan du beställer batteriet (748:- på BMW).

Läser du av felkoderna är B7F341 och B7F343, samt ev en tredje, direkt kopplade till dåligt back-up batteri (dvs inte varken fukt eller trasig modul).
Var bara försiktig med plastkrokarna till batteriluckan då dessa verkar veka.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
@ Matjii Tack ska kolla upp.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Monterade bort skyddskåpan från innertaket under hajfenan. Kunde inte se något batteri, bara antennförstärkaren. Försökte känna efter under innertaket men verkar inte finnas något mer. Kan back up batteriet sitta någon annanstans?

Tack på förhand
ma
358
majtii
F36 4-serie
Det är inte någon förstärkare, det är telecom-modulen. Batteriet sitter inne i denna, under en lucka.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
När jag googlar numret på modulen får jag upp att den kallas antennförstärkare. Hur som helst, jag öppnade den lilla lådan och fann inget batteri. Trodde inte det heller eftersom modulen är alltför platt. Tyvärr verkar man inte kunna lägga in bilder här. Det verkar som att batteriet sitter på olika ställen på olika modeller. som sagt en 2017 320D sedan. Kanske lika bra att koda bort.

Något tips på företag i Helsingborgstrakten som gör sådant? Eller ännu bättre, var sitter det förbaskade batteriet?
ma
358
majtii
F36 4-serie
Länk

Enligt uppgift ska eurobilar inte ha boxen under mattan.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Jag kom också fram till det. Har även kollat i bagageutrymmet under mattan och på sidorna.

Men kan det vara så att batteriet sitter rakt under hajfenan, framför (framåt i bilen) den kåpa som jag demonterade som också är kopplad till det höga bromsljuset?

I så fall måste tak och sidodelarna tas ner.
Go
25
Golfaren
320D Xdrive-2017
Jo, batteriet sitter mycket riktigt i taket, men framför bromsljuskåpan och antennförstärkaren. Fick fälla baksätena och vika ihop mig på mitten för att komma åt. Tack för hjälp.
Vi
1
Viksing
420D Grand Coupé -14
Tänkte bara kolla om detta löste problemet?
8
Körk
320D GT-15
530D-22
X1 120D-11
118D-13
Jag bytte batteri på g31 igår. Men det står att nödsamtal inte funkar ändå.
Är det något annat man kan göra?

ma
358
majtii
F36 4-serie
Fick du igen batteriluckan ordentligt? Lätt att skada låsklackarna, då öppnas luckan och batteriet glappar.
8
Körk
320D GT-15
530D-22
X1 120D-11
118D-13
Jag får kolla det ikväll.
8
Körk
320D GT-15
530D-22
X1 120D-11
118D-13
Jag tog bort felkoderna på detta. Så nu funkar det👍
Vad tog du bort felkoderna med @Körk har bytt mitt batteri och SOS Nödsamtal kommer fortfarande upp, köpte en Felkodsläsare på Biltema men den kanske är skit? För fanns inga koder.. vad ska man köpa för felkodsläsare för att få upp dessa felkoder? Mvh Gustav
8
Körk
320D GT-15
530D-22
X1 120D-11
118D-13
Jag använde Bimmercode
Tack!
Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Körk, hur kom du åt batteriet?
Lossade du innertaket eller genom högtalaren?
8
Körk
320D GT-15
530D-22
X1 120D-11
118D-13
Jag lossade innertaket bak. Sedan plockade jag bort högtalargallren,
Då gick det väldigt smidigt.
Visa användare
43
Zorane47
520d xdrive G31 -18
Körk, jag har sett en youtube för G31 där man lossar högtalaren höger bak och därifrån ”nästan” kommer åt batteriet.
Tänkte jag skulle prova med den varianten först, annars får jag dra ner innertaket lite grann om det går.. ;)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.