AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.004

Behöver hjälp med renovering bmw e30 cab

Jag funderar på att köpa en bmw e30 cab och totalrenovera. Det jag undrar vad behöver jag tänka på när jag köper en sådant? Vad skulle det kosta tex totalt byta lädret på säten dörrpaneler och byta golvmattan? Vad kostar det att renovera motorn? Vad kostar det att byta suffletten och fixa så den sitter bra? Är det någon som har renoverat som skulle kunna hjälpa vart man kan vända sig till för alla dessa åtgärder?
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Om du inte gör jobbet själv kommer du garanterat att få en mycket dyrare bil än om du köper en fräsch bil direkt. Med äldre bilar gäller att köpa så fin som möjligt från början om inte syftet är att hålla på med eget arbete i garaget. Och även med eget arbete så blir slutnotan ofta dyrare än att köpa en fin körbar bil.

Generellt för entusiastbilar så är priserna i Sverige för fina bilar för billiga och dåliga bilar för dyra.
Hej Mats!

Tack för svaren, jag förstår att det kommer säkert kosta mycket. Det jag vill veta ungefär vad det skulle landa men renoveringen pga jag har inte garage hemma. Undrar vilka firmor man ska vända sig till för renovering. Men ca hur mycket kommer tex invändigt säten kosta klä om den eller måla om, sedan suffletten med justering nytt och motorn kosta?
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Colorglo renoverade inredningen i min E31:a för några ca 5 år sedan och då kostade det ca 20, så jag skulle tippa på något liknande för en E30. Den är ju mindre, men å andra sidan har ju priserna säkert gått upp.

Renovera en ganska lättmekad 6-cyl kanske kostar ca 25 om du lämnar bort den. Skulle tro ca 15 för en suflett med montering hos en sadelmakare.
Inredning+motor+suflett ca 60 alltså.
Hej!
Tack AlexanderK,
Jag har mailat till olika företG gällande inredningen väntar offert, vet du vem man kan lämna motorn så dem renoverar den totalt bilen har rullat ca 16000mil?
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
För prisförslag på renovering av motorn kontakta Bil&Motorteknik i Flemingsberg/Huddinge. Men du bör nog svänga förbi hellre än att maila.

Har själv fått en motor genomgången/renoverad där.

Men är du säker på att den behöver renoveras? Är det bara allmän genomgång och service och kanske byte av tändstift och lite annat är det lika gott att lämna bilen på Danviks Bil på Norrtullsgatan. Mina bilar får all service gjord där och byte av slitagedelar när det behövs.

Niklas

Fransosen
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När du säger totalrenovera - Ska den då vara i mint condition efteråt? Dvs, inga skador eller skavanker alls. Helt plocka ned bilen i molekyler och ersätta de delar som inte är fräscha när den monteras ihop igen. Dvs, renovera motor och växellåda, fixa differential och drivaxlar, nya stötdämpare och fjädrar samt alla bussningar, lacka om, laga rost, byta plastdelar, byta inredning, nya fälgar. nya däck m.m.

Eller handlar det om att få en bil i fint skick så den är trevlig att köra runt med sommartid?
Hej!
Tack för svar Fransosen och Grelle, jag vill ha främst jag funderar på att förnya inredningen, lacka om bilen sedan byta suffletten till sist gå genom motorn. Jag skulle veta ungefär vad det skulle kosta och vart man kan vända sig till. Är det värt att renovera motorn när den är nyservad och fungerar rätt bra? Ja vill ha i fint skick så man kan njuta när man kör :).
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ska jag dra till med lite grova killgissningar så är detta mina prisuppskattningar där du inte gör något jobb själv, utan lämnar in på verkstad.

Hellackering ~50-60'
Ny inredning ~20-50', beror på om en bättre begagnad finns eller ny ska köpas
Motorgenomgång med nya kammar/kolvar, se över topplock, samt vevaxel/stakar ~50'
Ny koppling -10-20'
Stötdämpare och fjädrar - 15-25'

Det här är inte några siffror jag kan, utan mer gissar mig till. Är det ungefär 150-200' du vill lägga på bilen när du köpt den eller inte?
En renovering kan göras på olika sätt, fräscht skick är relativt beroende på vem man frågar (alla tolkar fräsch på sitt egna sätt).
Skulle spontant säga att köp en hyfsat fräsch bil från början och börja njut direkt av att köra den.

Grelle nämner lite siffror ovan som förmodligen är rätt nära vad som skulle kunna vara troliga siffror.
Sen får man även ha i beaktning att det kan tillkomma mer på andra saker och kanske mer på punkter som nämnts.
Men som sagt allt är relativt till Hur renoverat man vill ha, Hur man själv tolkar fräscht skick.

Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Här är mitt bidrag, ett sadelmakeri, så får du ytterligare prisreferenser.
Länk
Länk

Har själv använt mig av aktuell firma, idag rätt länge sedan dock. Kändes bra att ha att göra med, då. Helt OK resultat, men billigt blir det nog inte.

Du bör först försöka att skapa dig en uppfattning om vad det är du vill åstadkomma, mer specificera vad du vill ha utfört och vilken nivå du vill ha på arbetena. Detta skulle jag tänka ett varv till kring innan du tar kontakt med olika firmor.

Det är vidare så, att bara "the sky is the limit" här och det gäller varje moment du räknat upp.

Det lär som Mats redan nämnt bli vansinnigt dyrt att renovera på detta vis jämfört med att köpa en mer "färdig bil" av aktuell modell. Det går inte att försvara ekonomiskt, men det kan ibland finnas andra motiv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.