AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Oldtimer
861

Behöver hjälp med renovering bmw e30

Jag funderar på att köpa en bmw e30 cab och totalrenovera. Det jag undrar vad behöver jag tänka på när jag köper en sådant? Vad skulle det kosta tex totalt byta lädret på säten dörrpaneler och byta golvmattan? Vad kostar det att renovera motorn? Vad kostar det att byta suffletten och fixa så den sitter bra? Är det någon som har renoverat som skulle kunna hjälpa vart man kan vända sig till för alla dessa åtgärder?
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Jag tror dessvärre att det kommer att kosta mer än det smakar, dvs det blir enklare och billigare för dig att köpa en fin i gott skick för kanske 120 tkr än att köpa ett vrak och renovera. Det kommer att bli dyrare om du inte kan göra allt själv.

Mats
BMW CS #5847
Fa
123
Falukorv
535i -86
518i -81
Volvo V90 -18
Volvo S70 -97
VW ID3 -25
Det är många som påstår att det är billigare att köpa en lågmilad, välbevarad bil framför att totalrenovera.
Så kan det absolut vara.
Själv tänker jag att även om man hittar en lågmilad originalbil som varit väl omhändertagen men inte totalrenoverad så skulle jag tro att man hittar fel och brister även där om man börjar gräva lite.

Du får ändå tänka på att bilarna är minst 30 år gamla, och även om en cabriolet rullat mest på sommaren och generellt sett är bättre skött än en sedan eller touring så lär det ändå finnas detaljer som man skulle vilja åtgärda för att komma så nära "nyskick" som möjligt.

Jag håller själv på med en gammal bil och gör det mesta själv, men har lämnat bort plåt- och lackjobb.
Bilen i sig var i ett mycket bra bruksskick då jag köpte den, mindre rost än genomsnittet för modellen men efter att ALLA delar demonterats och en naken kaross stod i garaget så börjar den ena lilla rostbubblan efter den andra dyka upp och började man pilla på dem så växte bruna fläckar och små hål fram här och var.
Tänk nu på att detta objekt mycket väl skulle ha kunna annonserats ut som "Fin originalbil", "99,9% Rostfri", "nyskick" eller annan annonsklyscha :)

En totalrenovering är DYRT. Men kanske ändå värt? Det beror helt och hållet på vad du har för planer med bilen. Att köpa ett vrak, renovera och sälja med vinst eller ens plus-minus-noll är bara att glömma.
(Att köpa ett vrak, fixa iorning, få den godkänd på bilprovningen och sälja med vinst är däremot inte omöjligt. Men långt ifrån samma sak...)

Däremot känslan av att få äga en gammal bil resten av livet, som är helt och hållet genomgången in i minsta detalj, där DU som ägare känner till precis ALLT som är renoverat, utbytt eller ersatt - den känslan går inte att beskriva!

Som exempel har jag i runda slängar lagt ner följande pengar på min bil:
- Plåtarbete (på firma) ca 135 000 kr
- Hellackering ca 40 000 kr
- Inköp av nya BMW original plåtdelar (framskärmar, bakstam, frontplåt, batterihylla, trösklar mm) ca 20 000 kr
- Inköp av diverse delar som inte finns annat än BMW original ca 25 000 kr.
- Inköp av andra diverse delar, märkesdelar men icke BMW original ca 15 000 kr
- Fortsättning följer....

- OBS att inköp av bil inte är medräknat. Jag köpte min E28 när de stod som lägst i pris så i sammanhanget och jämfört med dagens priser var den väldigt billig. E30 cabrio kostar ganska mycket, även i sämre skick.

Hoppas att jag inte avskräcker dig nu, att renovera en bil är bland det roligaste jag gjort hittills i livet och jag tycker verkligen att du ska göra det du också!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.