|
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag fick problem igår när jag körde att bilen stängde av fler och fler funktioner, först radion, sedan slocknade kupéfläkten och mätare och sen började lysena blinka för att sen slockna. Tog mig iallafall hem och laddade upp batteriet under natten. Förmodligen generatorn som gett upp. Mätte 12,5v på batteriet (tomgång) när jag kört ett par mil dagen efter. Vid varvning steg inte spänningen utan låg kvar på 12,5v.konstigt att inte batterisymbolen tändes någon gång varken när bilen släckte ner eller dagen efter? En annan konstig grej är att mätaren ställt om sig efter detta. Bilen hade gått 23000 mil ungefär innan men nu står den på 41770km och den ändras inte heller vid körning. Den står kvar på samma! Trippmätaren funkar däremot som den ska. Har någon varit med om detta? Mvh | |
|
Hej, Håller med om att bilden är helknäpp. Men om du vill få svar från någon som kan ha en aning, måste du ge lite mer data om bilen. En fem-serie, ja. Men sen? /Lennart |
|
| Just det ja! Det gäller en bmw 523 -00 | |
|
Ok. Själv har jag fortfarande ingen aning om vad som kan ha hänt. Men mätarställningen på den bilen skall inte kunna backas bara så där. Instrumentet har ett speciellt chip som inte tillåter en justering bakåt. Så jag gissar att instrumentet har fått sig en dödsstöt. Men det är kanske först och främst ordning på strömförsörjningen och sen en diagnos som behövs för att komma vidare. /Lennart |
|
|
Om generatorn går sönder i diodbryggan kan det bli strömspikar som i sin tur kan gå hårt åt olika moduler i bilen. Att spänningen ligger kvar vid 12,5V tyder på att generatorn är kass och inte laddar som den ska - då hade du haft 14,2V eller mer över polerna med motorn igång. Oftast är det kolen som tar slut och gör att generatorn inte laddar längre men den kan som sagt gå sönder på annat sätt också och i värsta fall orsaka strömspikar i elsystemet som i sin tur kan ge problem. För att se hur generatorn laddar (mer än spänningen) behöver du ansluta den till mer avancerad testutrustning som t ex. oscilloskop. Mätarställningsändringen har jag aldrig hört talas om att någon drabbats av på det viset... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo det blir ju att börja med att försöka få till ett generatorbyte och kolla att den börjar ladda som den ska. Hur i hela friden jag ska få till mätarställningen har jag ingen som helst aning om däremot. Provade koppla från pluspolen ca en timme men blev ingen skillnad..väldigt konstigt detta.. | |
|
Som jag skrev igår, sitter det ett speciellt chip i mätarhuset, M35080, som på sin tid kunde skydda effektivt mot mätarskruvning. När jag nu googlade för att ge dig lite information att tugga på, möts jag av en första träff på en firma i Örebro som säljer ett verktyg för att "justera" M35080. Ett verktyg som tidigare höll till på mer obskyra nätsidor (varav kanske Örebro-firman är en, förstås. Men lite väl framträdande kan man tycka.). Hur som helst, tror jag att instrumentet är skadat, eftersom det både visar fel och har slutat räkna. Ditt val tycks stå mellan att köpa (chipet plus) ful-verktyget och chansa på att det går att laga instrumentet respektive att köpa ett begagnat instrument av samma generation som ditt befintliga eller senare. Ett begagnat instrument är helt klart min rekommendation. Inte helt arbetsfritt (behöver lite kodning för att bli snyggt) men ändå ett säkrare val. Men, som sagt, börja med strömförsörjningen. Du kanske rent av kan leva med en stillastående vägmätare, om det bara är den som krånglar? /Lennart |
|
| Jo jag kommer inte lägga ner särskilt många kronor på en snart 22 år gammal e39! Tänkte bara ifall någon hade förslag på en quickfix så vore det ju suveränt! | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.