|
|
|
|---|---|
|
Halloj Startade bmwn i garaget ikväll för att ställa om den då ungarnas nya fyrhjuling behöver plats imorgon:) När den gått några minuter kall så backa jag bak den och då va de en stor fläck på golvet. ( kan ha läckt innan och ruunit ner på golvet i o med rörelsen när jag backa. Sen när den började bli varm så läckte inget. Felsöker självklart ikväll o vill lokalisera de till nedre kylarslang och kylarvätske temperatur sensorn. Där sensorn sitter finns de ett litet fyrkantigt hål på höger sida sett framifrån. Där blir jag duktig även fast jag torkar torrt. Brukar de läcka där, tänkte om jag helt missar något annat uppenbart? Jag har en kanon bild men vet inte hur jag lägger upp den Mvh Henrik | |
| Länk | |
| Det sitter en o-ring runt sensorn som ska täta, är den gammal och hård så borde den inte täta så bra. Är nog inte lönt att dra ur den utan att ha en ny till hands. | |
|
Den givaren är induktiv och sitter i ett "torrt utrymme" - dvs. man kan lossa den utan att någon kylarvätska rinner ut (om exp.kärlet är helt)! Det är inte helt ovanligt att exp.kärlen spricker i lodräta planet, men det kan vara svårt att se då sprickorna brukar täta till sig när kylarvätskan svalnar. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tyckte det såg ut som tempgivaren på själva slangen, dvs höger fram i färdriktningen (som absolut inte sitter i ett torrt utrymme) snett nedanför AC-kompressorns koppling. |
|
|
På min e46 så var det toppen på kylaren som börjat ge sig och då var det blött lite över allt i maskinrummet. Och det märktes heller inget då den var varm. Det där ser ju ut att vara tempgivaren och det vette tusan om den går att byta utan att det sölar duktigt. Det finns även en sensor (nivå) nere till vänster på kylaren(framför föraren då) som kanske kan bytas utan att det rinner men det är väl ändå inte den som bilden föreställer. Men om du är säker på att det är där det läcker så köp en ny sån sensor. Det är lite slabbigt att byta men en läcka tätar aldrig sig själv utan tenderar bara att bli värre :-) Niklas Fransosen |
|
|
...sorry, tänkte på nivågivaren som sitter i exp.kärlet! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tjena allihop De va temperatursensorn som sitter på kylarslangen. Beställde ny på bmw, släppte ut vätska via kylaren. Fyllde på och luftade. Helt torrt sen dess. Tack för visade intressen :) |
|
|
Gött! Det går att skifta den utan att tömma om man accepterar lite spill och inte har något vidare tryck i systemet - och byter man slangar så kan man minst köpa en ny o-ring till den där givaren om inte hela givaren annars får man lida för det sen :P |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.