AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.973

G31 520D Xdrive kylvätskenivå låg varning ?

Wi
30
Widescreen111
520D Xdrive Touring -20
Hej igen,

Andra gången under 4 månader då bilen i min ägo får jag anledning till att anlita er och ev. BMW verkstad.
Nu är det för låg kylvätskenivå tydligen, har larmat vid start igår och även idag, igår var det rätt kallt -16 C och idag -8 C grader, FWIW...
Har båda gångerna kört ca. 2 km med larmet och stannat för diverse ärenden och startat igen varefter inget larm har uppkommit ?
BMW Segeltorp rekommenderade att kontrollera nivån och fylla på till max. markering, har nu handlat K Circles röd glykol, är det rätt sort för bilen ?

Om jag ser rätt i max/min nivå indikatorn, så verkar det inte vara ens till min nivå längre !

Märkligt att sådant här inte kollas vid service där bilen var senast 04/2021 !

Tycker innerst inne att om denna åtgärd inte hjälper och bilen måste in i felsökning, måste nybilsgarantin gälla även för detta, eller hur ?

Måste bara få säga att min förra bil under 10 år hade varken kylvätskenivå eller avgassensor problem , även denna var en tysk märke, men dagens teknik är kanske inte lika tillförlitligt !

HAr ni haft liknande problem med era nya G30/G31 ?

MVh
Wide
Låter eventuellt som det är jox med EGR/AGR kylet? Att den läcker lite och så småningom kloggar igen avgasåterföringen. Med tiden borde du i så fall få problem med att den går illa. Trodde iofs att det var löst på g30/31 men detta var ju ett typfel på föregångaren och åtgärdades även av BMW via återkallelse alternativt via service. OM det är detta bör det fixas snabbt då det kan leda till brand.
Även konstigt att BMW Segeltorp inte nämnde det eller bad att få titta på den, de är ju fullt medvetna om detta och just att den tappar kylarvatten är det första tecknet på kass EGR kylare.
Sen kan det såklart vara en givare som visar fel eller nåt annat men det brukar ju inte börja läcka bara sådär, OM där nu är nåt läckage.
Wi
30
Widescreen111
520D Xdrive Touring -20
Fyllde på en halv liter kylvätska innan nivån steg till min sträcket, får nu snart se om det håller sig eller om det behövs verkstadsbesök.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Tycker du ska lämna in på felsök, går ju på garanti
/M

Mina bilar: Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.