AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.530

520d 2020, stendöd

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Hej,

Kunde inte låsa upp bilen och trodde att jag hade problem med batteriet i nycklarna. Har bytt batteri och ingen skillnad så jag provade att öppna manuellt vilket gick bra. Men, bilen är stendöd. Reagerar inte på något, provat allt som radio, varningsblinkers mm men inget händer.

Vad kan jag testa innan jag ringer bärgaren? Jsg tror att jag har en ctec laddare, kan det vara en bra ide? Eller startkablar, finns det i bilen? Annars går det alternativet bort då jag inte har några.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Mät batterispänningen!

Utifrån det kan du gå vidare...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Har tyvärr inte mer mätredskap än måttband och tummaträ. Om jag skall köpa något, vad är det jag behöver för att mäta batterispänningen?
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Kan du öppna huven utan att komma in i bilen?
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Jag kommer in i bilen via den fysiska nyckeln.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En voltmeter eller multimeter - kostar inte så många kronor hos t ex. Jula eller liknande.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Står bilen ute och det är ordentligt kyla? (-15 eller kallare)

Har dem rullat mestadels kortkörning på sistone? Har bränslevärmaren använts rikligt?
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Bor i så långt söderut man kan komma, så endast någon minusgrad nattetid. Bilen rullar 4dagar i veckan ca 10mil (2x5mil) till jobb så den körs hyfsat långa sträckor. Utöver detta blir det en handfull korta (1-5km) per vecka.
Bränslevärmare har jag använt 2-3ggr nu sista månaden.

Värt att vanliga nyckeln slutade fungera för någon vecka sedan, men display nyckeln fungerade. Jag byte sedan batteri i vanliga nyckeln men det hjälpte inte, tänkte inte så mycket mer på det då jag använder display nyckeln. I söndags när jag körde fick jag upp ett felmeddelande om reducerad motoreffekt och att kontakta service. Service bokades i måndags och till i nästa vecka, men sen på kvällen när jag skulle köra så fungersde inte heller display nyckeln. Och när jag öppnade med fysisk nyckel upptäckte jag att bilen var het död.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Batteriet måste vara dött. Det kan hända även på nästan nya bilar om den haft olämpliga urladdningar före leverans. Det kanske stått x veckor hos importhamnen, sen x antal veckor hos generalagenten och sen x veckor hos återförsäljaren med dåliga uppladdningar och sen blivit djupurladdat.

Bara en chansning, men jag har bekanta som råkat ut för det på nästan nya bilar. Går dock på garantin om du har mindre än 2 000 mil/2 år.
Fr
1.134
Freude am Fahren
330E xdrive touring -25
Låter som något annat fel än bara batteriet, då det normalt sett brukar varna tämligen tidigt och ofta innan man hamnar i "batterinöd" och slutlig "död" ( jag hoppas att BMW fortfarande inte har någon kmbegränsning på sin nybilsgaranti, så var det i alla fall in för några månader sedan)
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Uppdatering:
Ringde Bmw assistans för hjälp alternativt bärgning till verkstad. Första bärgaren grejade och laddade en 20min, oftast startade den inte och när den startat dog den igen. Ytterligare en bärgare kom och de höll på att ladda i 1,5h. Sen gick den att starta och min fru körde bilen till verkstaden ca 15km. Enligt henne gick den ganska ”hoppigt” och orent.

Så nu väntar jag på besked från verkstaden. Fortsättning följer :-)
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
En killgissning är skadat batteri.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Har du någon information?
Underlig hantering av bärgarna...15 km till verkstaden och de ödslar 1,5h med två bilar på att försöka ladda? Upp på flaket och iväg till verkstaden direkt.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Den skall in imorgon så det ska bli intressant att höra vad de hittar. Återkommer med info.
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Nu är bilen hemma, jag har dock inte kört den mer än hem så jag kan inte säga så mycket om hur den mår. Utgår dock från att allt är som det skall igen.

Felet var kopplat till batteriet/batterierna, samt att de gjorde någon "omfattande" uppdatering av mjukvara mm.

Vill lyfta fram att jag fått väldigt trevlig och bra support från Förenade Bil Malmö, från första kontakt och tills bilen var klar.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Ja ett defekt batteri ställer till hur mycket trassel som helst.
Mitt batteri original var 8-9 år gammalt när det byttes.
Allt blev bättre inte minst att den växlade mjukare.
Och bärgare försöker alltid att starta en stillastående bil om det inte är något annat som de uppmärksammar. Tom tank.
Kanske inte i 1.5 t förstås.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.