AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
969

Nivåreglering strular E61-08

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
För ett par veckor sedan bytte jag till vintersulor. Två dagar senare fick jag upp "Level control failure" och bakänden var helt ihopsjunken.

- Säkringarna till kompressorn var hela.
- Reservhjulsbaljan var torr och fin och reläna såg fina ut = inget bad och troligen inget tidigare heller.
- Kollade även så ingen av nivågivarna hade släppt vid upphissandet vid hjulbytet men båda såg fina ut.

Gick in i INPA och hade felkod 5F9A Regelzeit heben vilket jag förstår innebär att det tagit för lång tid att hissa upp bälgarna. Testade då att manövrera kompressorn manuellt och den hoppade igång. Testade även "Transport mode" vilket fungerade. Testade även att sätta mig i bagaget och då hoppade kompressorn igång och justerade höjden. Fick upp bilen i "normalhöjd" och tog bilen dagen efter och kom bara några hundra meter när "Level control failure" tändes igen :-( Plockade ner kompressorn för kontroll och den såg väldigt fin ut, ingen trasig slang och den gick fint när man direktmatade den med batteri. Tog ändå isär delen med torkmedel och torkade i ugn för säkerhets skull. Satte dit kompressorn igen och allt var frid och fröjd. Testade dock att ta loss nivågivarnas armar och höja manuellt men inget hände. Startade INPA igen och hoppade runt i menyerna och kompressorn reagerade som innan.

Tog bilen till jobbet idag och inga problem, kompressorn gick när jag tyngde ner bakänden och inga felmeddelanden. Men säg den glädje som varar, när jag skulle hem så tändes återigen "Level control failure" och bilen var något nersjunken mot i morse. Kopplade in INPA igen och testade att köra kompressorn manuellt men då ville den inte starta direkt! Efter ett par försök gick den igång och justerade upp baken. Radera felkoden 5F9A igen och åkte en sväng med INPA inkopplat för att testa kompressorn och den funkade som tidigare.

Nu vet jag inte vad nästa steg blir, känner mig rådvill. Vill ju inte bara byta en massa delar på chans men det känns ändå som det troligen är ett mindre läckage i någon eller båda bälgarna eftersom de ändå troligen aldrig är bytta sedan 2008. Samma gäller för kompressorn, den är tillverkad 2007 och det kanske är den som är boven ändå? Har ni några bra ideer om hur jag ska gå vidare, är väldigt tacksam för alla förslag.

//Stefan

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, låter lurigt detta. Vore intressant att veta hur värdena ser ut från givarna.
Det finns väl också ventiler som kan spöka har jag för mig.
Sen med kompressorn så kan den ju låta fint men verkningsgraden är sämre än när den var ny och då tar det för lång tid. Detta i kombination med något litet läckage kan ju ställa till problem. Läckage-letning är nog steg 1. Såpavatten brukar Hasso föreslå.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Jag har liknande problem på min E39:a. Det kommer bara när det kallt, omkring -6 eller kallare. Kompressorn går vid start, men efter ca en halv minut kommer felmeddelande.
När man kört bilen en längre sträcka så cupe'n är varm och startar om, så är felet borta. Inga felkoder med INPA..
Tror det är något med kondens som fryser och bockerar ventiler eller dylikt. Jag har inga 'fuktproblem' i cupe'n eller så.
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Tack för din input, Ola. Skickar med en länk till lite bilder som jag tog när jag hoppade runt i INPA, vet inte om de säger så mycket. Är lite osäker på vad som är normala värden och om man kan/ska ändra något. Ska köra lite läcksökning nu när det har blivit lite mildare. Igår var det minus 18 på morgonen, nu bara minus 2 (Norrköping).

Länk

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Jag tycker det ser bra ut, höjdgivarna ger bra värden.
Lutar nog åt någon liten läcka.
Kan också vara så att detta beror på kylan, även om grejerna ska klara det.
Kombination möjlig läcka, kompressor-skick och att allt går trögt då det är kallt.
Vi får hoppas på lite blidväder för din skull så du kan felsöka ;-)

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Ja, nu verkar den värsta kylan ge vika :-) Personligen gillar jag dock vinter och kyla...
En annan fråga om nivåregleringen; är den aktiv även när tändningen är avslagen, dvs. justerar den höjden låt säga på natten om man skulle ha en läcka? Eller aktiveras den enbart när bilen är igång? Anledningen till att jag undrar är att mitt 3 år gamla Varta AGM-batteri nu börjat bli urladdat lite då och då, jag får varning för låg spänning ibland. Känns som väldigt kort livslängd på ett såpass bra batteri på en bil som i stort sett bara körs ca 6 mil om dagen och väldigt lite stadskörning?

Mvh //Stefan

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, tror inte bilen reglerar detta när den gått ner i sleep-mode. Mina brukar köra kompressorn när jag låser upp bilen och den vaknar.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Hu
214
Hummer
530 XD M F11 2017
Hej.

På min E61 fick jag först ett meddelande om nivåregleringen en kall dag i februari. Sen inget mer förrän på sommaren. Det var kompressorns kolvringar som var nernötta då slangen för insug gått sönder. Vanligt fel och jag lagade det med tre o-ringar som funkade även efter två år då jag bytte in bilen på BMW. Kyla kan få kompressorn att gå trögt och då varnas det för att det tog för lång tid att fylla systemet. Just den varningen, lång tid kan nog läsas ut från bilens system.
Ra
702
Rallyfinnen
740 -94
750 -07
Enligt systembeskrivningen på E39 så vaknar ECU'n för luftfjädring ett antal gånger (3?) efter bilen parkerats och kollar av nivån. Den kör aldrig pumpen, men kan släppa ut luft om det behövs (tex ena sidan läcker lite?).
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
En liten uppdatering: Nu har jag använt bilen några dagar och, ta i väldigt mycket trä, ännu har inte varningslampan tänts. Det jag har märkt är att fjädringen sjunker några mm över natten, ungefär lika mycket på båda sidor, vilket medför att kompressorn kör ca 10-20 sekunder efter att jag har startat bilen. Den går alltså inte igång när den blir väckt utan det krävs att jag startar bilen. Så det finns en liten läcka någonstans, ska kolla bälgarna till att börja med.

//Stefan

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Storebrollan, några mm per natt är ingenting om det är kallt utan snarare normalt.
Luftrycket sjunker ju vid kyla.
Både min e39 och e61 kör kompressorn vid start nu på vintermornar. Normalt sett droppar ju graderna lite under natten.
Jag tycker att din bil borde hänga mer om du hade någon läcka av betydelse.

Rallyfinnen, intressant. Den funktionen måste nästan vara till för omvänt scenario, att bilen står varmt och bälgarna expanderar.

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
St
26
Storebrollan
530xi Touring -08
Uppdatering:
Sedan senast har fjädringen funkat lite till och från, mest till faktiskt. Men senaste veckan la den av helt och varningslampan tändes varje gång jag tog bilen. Kopplade in INPA och till min förvåning gick det inte att starta kompressorn manuellt, vilket har funkat tidigare. Jag fick igång den ett par gånger på kanske 20 försök. Okej, bara att beställa en ny kompressor tänkte jag och gick in på Miessler Automotive Länk för att beställa en. Dock noterade jag att det alltid skickas med ett nytt "grönt relä" som ska bytas samtidigt med kompressorn. Fasen tänkte jag, kanske man skulle ta en närmare titt på den gröna reläet. Sagt och gjort, ut med allt för att komma åt reläna och bort med det gröna reläet. Kontakterna var i nyskick så jag öppnade relät och då fick jag se att kontakten, alltså själva brytarkontakten var rejält bränd på kontaktytorna. Man kunde även se att höljet var lite svart precis där kontakten var som närmast. Var och hämtade ett nytt relä på BMW för 198 kr. och nu verkar det fungera! En lång historia bara för att berätta att det troligen bara var fel på ett relä... men i vilket fall kan det kanske hjälpa någon. Återkommer med ny uppdatering om ett par veckor, förhoppningsvis en positiv sådan.

Gott Nytt ÅR!

//SJ

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Underbart! Bra tänkt och bra jobbat!

Gott nytt år!

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Samma hände mig för 2 dagar sedan. Bilen en E61 -08 Kom plötsligt medans jag körde på motorvägen. Har inte fått några som helst varningar. Bilen bara säckade ihop. Har kollat säkring nr52 och den hade gått men nr81 var hel. Bytte nr 52 och startade bilen men bilen är låg på båda sidorna. Kollade baljan men det var torrt och relät likaså. Ska ändå testa och byta relä. Vad kan annars göra att säkringen går med en gång och att jag inte alls fått några varningar någon gång.

Iko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.