AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
1.613

Slitna bakdäck x-drive 7-800mil

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Skiftade till vinterhjul idag och noterade på sommardäcken var bakdäcken ganska slitna medans framdäcken nästan som nya.

Samtliga däck har rullat ca 7-800 mil så jag var ganska förvånad över slitaget.

VB är något mer slitet än HB men inget av dem ser ut att vara snedslitet.

Jag antar att på en x-drive så skall inte bakdäcken slitas 2-3 ggr mer än framdäcken.

Fråga, var börjar jag med felsökningsprocessen?

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Några potentiella felkällor att direkt undersöka är lufttryck och hjulinställningar.

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Lufttryck har varit bra, 2.8 om jag minns korrekt.

Bör kanske bli en hjulinställning snarast och för att undvika samma sak med vinterdäcken. Klurar dock på hur en felaktig hjulinställning påverkar båda bakdäcken. Men blir till att börja där, tack 👍

Tips på bra ställe i Vellinge, malmö, Trelleborgs regionen?
Som jmf har jag kört första sommarsäsongen med M440 G22 (-21) xDrive coupe.
600 mil. Bridgestone Turanza T005 XL (ej RFT).
Jämnt slitage runt om. Alla däck har 6.0mm kvar i mitten (och 5.9-6.1 inner/ytter).
Mätte nya däck i mitten (på bilen, så inte så noga) till ca 6.4mm.
Jag har använt det bilen anger som optimalt tryck (både etikett och iDrive) till 2.4bar vid "kalla" däck och lätt last.
(Ingår i och för sig 150 mil försiktig "inkörning".)
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Första frågan: Vad innebär "ganska slitna"?

Frågan är kanske också vilka däck det är?
Är det extrema högprestandadäck, kan de slitas väldigt snabbt.
Även körstil och motoreffekt/vridmoment spelar stor roll...

Men hjulinställning kan definitivt inverka negativt!

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
kan man posta bild på forumet. Jag tog ett par snabba bilder på däcken innan de forslades bort till vinterförvaring på däckhotell och som jag kan lägga upp.

Däck: Bridgstone Potenza 255x35 19" bak, samma fram fast 225x40
Bil: 440i X-drive
Körd normalt

Korrigering!
Båda framdäcken = nästan som nya jämnt slitna kanske 7-8mm (ögonmått från bild)
Bakdäck 1 = jämnt slitet, ca 5mm (ögonmått från bild)
Bakdäck 2 = jämnt slitet, ca 3mm (ögonmått från bild)

Dvs, båda bakdäcken är synbart mer slitna än framdäcken, men där ett av bakdäcken är synbart mer slitet än det andra bakdäcket.

Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Gasa mindre och bromsa mer kanske..
Upplever samma tendenser på min 435d även om den inte äter bakdäck lika snabbt som din verkar göra. Kombinationen mycket effekt och xdrive med mest drivning på bakhjulen verkar innebära mycket mer slitiage bak, särskilt på de mjukare vinterdäcken. Jag körde själv en uppsättning framdäck på vintern och dubbla uppsättningar bak innan det var dags att byta alla fyra.
Hu
9
Huppa
440iaGC M-Sport -19(mppsk)
520iaT M-Sport -20
220i Active Tourer -19
Har samma på min 440, sliten innersida på mina bakdäck. Enligt Euromaster så sa det att var ett ganska vanligt problem på dessa bilar. Jag gjorde en hjulinställning nu när jag bytte till vinterdäck så vi får se om det blir bättre.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Vid sliten innersida på bakdäcken kan man göra en hjulinställning och ställa bakhjulen mer 'rakt'

Jag gjorde detta (med gott resultat) efter att bilen ätit upp båda bakdäckens insida på en säsong. Resten av slitbanan var bra. Efter inställning slits däcken helt rätt, ej snett.

Är det jämnt slitage är 'rakheten' ok.

/M

Mina bilar: Länk
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Ja det är jämnt slitage över hela slitbanan, inga uppenbara tendenser till att slita snett eller utsida, mittbanan etc. Och bilen har körmässigt legat hur stabilt som helst, drar inte åt något håll och stabil i alla hastigheter.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kan vara lite för mycket toe in i bakaxeln som gör det...då flyttas slitaget ut från innerkanten (som är vanligt på BMW) samtidigt som bilen blir stabilare. Dock sliter det på däcken då de "skrubbar" slitbanan lite hela tiden.

Mvh
Johan B

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Inga tips på bra verkstäder i södra skåne? Eller är detta basics vilket vilken verkstad som helst kan utföra?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det finns många däckverkstäder och vanliga dito som har utrustning för att göra hjulinställning, MEN det är bra att hitta någon som är erkänt duktig och engagerad i hjulinställning så de inte bara gör det lätt för sig och ställer värdena så att det är "grönt" i maskinen...

Sedan SKALL bilen viktas ner enligt BMW:s instruktioner med sandsäckar (om jag minns rätt i huvudet är det: 75 kg på förar- och passagerarsida, 75 kg i mitten av baksätet och 50 kg i mitten av bagaget) för att vinklarna skall bli rätt vid inställningen.
Detta struntar många verkstäder (även BMW:s auktoriserade) i...

Mvh
Johan B

P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Då var hjulinställning utförd hos Euromaster på Lundavägen i Malmö. Fel vinklar på samtliga hjul och störst fel på vänster bak. Toe: Börvärde +00.09 (tolerans 00.02) och uppmätt värde var +00.44.
Camber: Börvärde -01.23 (tolerans 00.05), uppmätt värde var -00.54

Resterande hjul behövde också korrigeras men inte lika mycket.

Nu håller jag tummarna, samt regelbunden mättning av däckdjup, att detta löser problemet med bilens apptit på att käka upp vänster bakdäck :-)

Super trevligt bemötande, genomgång av alla värden mm. Rekommenderas starkt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bra med återkoppling!

Vet du om du kört i några otrevliga potthåll, brukar ta trottoatkanter lite oförsiktigt, eller misstänker du felinställt från fabrik?
P.
148
P.T
440ix GranCoupe -16
520xd Touring -20
Köpte bilen för ett år sedan och samtliga fälgar var illa åtgångna, käkat mycket trottoarkant. Jag antar att det är orsaken.

När jag köpte bilen så fick jag nya bakdäck, och eftersom ett av dem var slitet så de bytes båda bak.. Redan då fanns tanken på en hjulinställning, men annat kom emellan och jag upplevde inte att den drog snett eller liknande så det blev aldrig av.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.