AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
825

Trasig tankmätare

kl
17
klaus pettersson
330i touring 01
Z3 2.8 98
Tankvarningslampan lyser även vid full tank, mätarnål visar tom tank. Enkelt att åtgärda? Sitter ju två mätare. Hur kolla? BMW 328 touring -97

klpe
mase
jag fick d problemet idag!
hoppas nån vet?!

JoProPro-medlem
2.290
Johan (AutoPower)
2013 BMW 116i M-Sport
2008 BMW 135i M-Sport
2007 BMW 335i cabriolet
Hej!

Jag hade 2 st E36:or som hade precis samma fel, samtidigt! Mha detta forum fixade jag det. Är inte helt säker på att jag minns rätt, men det är väldigt enkelt att laga.
Ta bort sitsen i baksätet. Under ljudisoleringen sitter det en lucka på höger och en på vänster sida. Om jag minns rätt sitter det en givare på varje sida, och vilken som helst av dem kan vara trasig. De sitter fast med en jättestor plastmutter. Ta loss kablarna och skruva loss muttern. Var försiktig när du lyfter ut givaren, så du inte kröker den. Då visar inte mätaren rätt längre.
Det som brukar gå sönder är att en av kablarna släpper från kontakten (på den sidan som sitter inne i tanken). Jag lödde den på plats, spola bara bort all bensin innan, annars blir det spännande! Den går att klämma dit också om jag minns rätt.
Reparationen är jättenkel, fordrar väldigt lite mek-kunskaper. Man sparar ungefär 2500 kr, eftersom BMW byter hela enheten!
Lycka till!//Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.