|
|
|
|---|---|
|
Hur är det nu med diffbromsen på M2? Jag vill minnas att jag läst att den kan diffbromsa upp till 100% och att det är en lamellbroms. Men under vilka förutsättningar bromsar den 100% och bromsar den även när man backar? Vill även minnas att jag läst att man kan stänga av antislir genom att hålla någon knapp intryckt ett visst antal sekunder, vilken? Anledningen till att jag frågar är att det är halt och rätt mycket snö i år och instruktionsboken numer mest är en massa ord utan innehåll. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ett tryck på antisladd gör väl att du hamnar i dynamiskt körläge för begränsat fäste (tillåter ganska mycket sladd innan den griper in) men om du håller inne samma knapp i ca 5 sekunder är det helt avstängt. |
| Jag syftar egentligen mest på att kunna stänga av antslir/antispinn, så att att motorns varvtal inte går ner om man vill köra eller backa upp för en hal backe. Och att diffbromsen går in och ger drift på båda bakhjulen, så att inte ett står och slirar/spinner och det andra står still. På min förra bil med icke elektroniskt styrd diffbroms, drev båda bakhjulen i sådana lägen när det var halt och bilen "tuggade" sig upp för backar om det var halt. | |
|
Du har helt rätt. En vanlig lamelldiff utan aktiv styrning är fantastisk på halt underlag. Hade en sådan för 10 år sedan på en E46 328i. |
|
| Varför skulle inte M2:ans diff inte funka lika bra eller bättre än en gammal lamelldiff? | |
| Aerobat, det är ju just det som är frågan, vilka knappar skall man trycka på för att M2:ans diff skall fungera/driva lika effektivt vid start på halt underlag som en tidigare m3 med mekanisk lamelldiff? | |
|
Står det inte samma i din M2-bok som min M440 att ett (kort) tryck på "DSC"-knappen aktiverar "DTC"? DTC (Traction) tillåter hjulspin och rekomenderas för maximal framdrivning i t.ex. djup snö. Har du problem vid halka att du inte få snurr på båda hjulen? Lite bakgrunds-info om BMW M variable locking diff |
|
|
Aha. Om den funkar vid backning har jag ingen aning om. Men om du t ex har 0 drivning på ena hjulet kommer det andra att driva fullt. Det funkar så oavsett om du har normal eller sportläge. Om båda slirar kommer "antislir" att dra ner motorvarvet. Hur mycket beror på vilket läge du använder. BMW rekommenderar (i manualen) att använda MDM-mode, dvs Sport+ eller Snabbtryck på DSC. |
|
| Tack för tips, jag hade problem med drivning på båda hjul när jag skulle backa i en snöig/hal backe. Dels att den endast drev på ett hjul samt att det inte gick att gasa med gaspedalen då gasen ströps elektroniskt. Efter någon minut började den även att varna för varma bromsar. Jag skall försöka göra ett test och se om det endast är vid backning detta problem uppstår. | |
| Hade du då kopplat ur DSC genom att hålla inne i minst 5 sekunder? Inte bara klickat ur en gång för DTC-läget? | |
|
Vid start i hal/snöig backe: med ett kort tryck på knappen och lysande Track text på instrumentpanelen har jag, som det verkar, diffbromsad drift framåt. Motorn svarar hyfsat bra på tryck på gaspedalen (viss reduktion av varvtalet sker dock). Vid backande start i samma backe, driver endast ett hjul och bilens varvtal sänks, det spelar ingen roll om jag trycker gaspedalen i botten. Verkar som det är bromsarna som försöker stoppa det spinnande bakhjulet istället för att diffbromsen tar hand det. Jag skall kolla senare vad som händer om "knappen" hålls intryckt 5 sekunder |
|
|
Blixten, när du håller in knappen i 5 sekunder så är det ren mekanisk funktion och då kan vi utvärdera diffbromsens funktion. I DTC läget så är det för mycket elektrinikstyrning för att veta vad som är diffen, respektive något annat. När jag ska leka vintertid så är det alltid helt urkopplad elektronik som gäller. Annars vet man aldrig när den släpper lös eller begränsar en. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.