|
|
|
|---|---|
| Min pågående projekt med banbygget fort går och börjar fundera på uppgrader diffen. Dålig på hur man räknar men skulle vilja ha en med en annan utväxling så den varvar upp fortare alltså så den blir piggare 0-100 vet att toppfarten blir lidande samt motorvägenegenskaperna med högre varvtal men har bilen bara för trackdays så ingen Dayli drive och svenska banor är korta, finns det någon diff från bmw på annan model som passar för ändamålet vet inte om man tex tar en från en automat om den har mer rätt utväxling för ändamålet och sen skaffa en LSD så man blir av men den öppna diffen tacksam för hjälp konsultation | |
| Jag har lite erfarenhet i ämnet. Gjorde den resan med en alpina b3 för ett gäng år sen med gott resultat. Bytte från 3,15 utväxling till 3,64 från en automat bil. Diff enheten var från quaife. Det är en diff av torsen typ dvs utan lameller. Bilen blev klart piggare. Kändes mer vridstark. Men räkna inte med att kapa några 0-100 tider. Effekten ökar ju inte. Jag gjorde själv mätningar med avancerad utrustning av tex tiden 100-200 utan någon signifikant förbättring. Vinsten på bana ligger mer i snabbare reaktion när du går på gas. Samt givetvis att motoreffekten går till framdrift istället för hjulspinn. Du har ju en bil med ganska klent vrid så jag hade nog försökt hitta en 3,91 diff. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Om du kör uteslutande på bana med bilen tycker jag att du ska satsa på en lamelldiff och hoppa över torsen. Vad sitter det för utväxling på bilen idag? |
|
Vad jag får det till ska jag ha enligt realoem 3.23 diff har kollat men verkar som min dekal saknas på diffen annars står det på dom ju. Har kollat runt lite men verkar som många kör på 3,64 men har själv tittat på 3,73 då dom är lätta att hitta samt något vassare än 3,64 men är ju inte kanske så stor skillnad har sätt 3,91 finns på resloem tror 118i har dom men verkar svåra att hitta begagnade frågan är hur mycket högre varvet blir vid 100km/h ? Sen har jag tittat på quaife men vad är fördel bakdel med en lameldiff? Har en lameldiff mer underhåll? Jag är med på att jag inte ökar effekten men blir det mer botten stark? O-100 borde väl bli snabbare du den varvar upp fortare eller är jag fel ute där? För övrig info så är bilen om mappad till 272hk (218hk oem) så helt död är den ju inte men vist inte mycket i dagen bilvärld fördelen är ju driftsäkert med sugis när man slipper den extra värmen vid bankörningen målet är 300hk med modifierade milves så ni hänger med jag menar samt supersprint hela vägen men just nu är det alla länkar från m3/1m som är på väg i vinter samt allt annat blir powerflex blackseris bilen då den har sen föra sesongen kW clubsport dämpare men rullar bara på glada sommardagar samt till och från trackdays men som sagt ett rullande projekt så diff är /utväxling är nästa anhalt effekt är inte det viktigaste för mig utan bra chassi först sen vidare |
|
|
Du ändrar motorns varvtal, vid viss hastighet och växel, med samma förhållande som förhållandet mellan diffarna. Det du kan försöka uppnå är att större del av tiden hålla motorvarvet där effekten är högst. Kom ihåg att växellåda & diff "transformerar" vridmoment från motor till hjul men det är effekten (och därmed vridmomentet vid hjulen) som bestämmer accelerationen. Om du är ute efter snabbast tid just till 100 eller tid på dragstrip, så kan det vara dumt med så låg utväxling att du behöver växla in extra gång. På samma sätt kan olika utväxling passa olika banor. |
|
|
Ja det är en faktor jag stört mig på är speciellt Mantorp sista kurvan innan mål rakan är så precis om det är lönt att växla upp eller håla igen på gasen precis innan kurvan blir nog där jag kommer tycka det är kanon men risken är man får den känslan sen på en annan del på banan. Nja strippen är inget som jag känner underhållande gillar mer tekniska med att få fina tider på ett varv än att köra rakt fram för min egen del. Är det någon skillnad på vilken diff jag väljer från med tanke på hållbarhet är vissa mer känsliga för haveri? Tänker tex då på dom som vanligt vis sitter på mer effekt svagare modeller typ 118i med tanke på att blir ju mer påfrestande då det är bankörning den ska orka med!? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
En lamelldiff är mer konsekvent i sitt beteende än en torsen, men en torsen är mycket bättre än ingen alls så klart. Har du tur kan du hitta en BMW lamelldiff med 25% spärr (eller rent av mer) och 3.91 i utväxling begagnat. Tycker att du borde satsa på en 3.91, att helt utesluta 2:an (utom i hårnålar kanske) är inte att underskatta. Tar bort en stor del av risken att få i 1:an istället för 3:an om du kör mycket på 2:an. Du har väl en 6-växlad låda också? Använder 2:an extremt sällan i M3:an på bana som har 3.91 i utväxling och 6:an har jag aldrig använt annat än under nedkylningsvarv. Priolista enligt mig: 1. Bromsar (Belägg/Vätska/Kylning) 2. Däck/Fälgar (R-däck) 3. Chassi (Stötdämpare/fjädrar/bussningar) 4. Effekt/Rensa ur inredningen |
|
Vet du någon lamelldiff med 3.91 utväxling som passar e82 chassit typ något artikelnummer som går att söka på eller på vilken modell den kan sitta en sådan på oem? När du menar mer konsikvent är det innan diffen aktiveras/gripper in, är en lamelldiff mer progressiv? Vet att m3 diff är av lamell typ men är inte något som passar utan Moda drivaxeln Ja min bil är sexväxlad men har aldrig använt sexan förutom som dig kylvarv Bra lista så ser det ut för mig 1 kör på ebc gula belägg runt om med racing bromsvätska men har inte gjort någon bromskylning än men har det i tankarna med luft till broms sköldarna men letar beg m4 ok fram 2 original fälgar men suktar efter Apexi men kör på Michelin pilotsport cup för att slippa klassas upp pga r-däck 3 chassi kW clubsport, snart m3 länkar, kraftigare krängningshämmare samtliga bussningar powerflex förstärkta traillingarmar och nu letar diff 4 effekt bara mappad men tanke är lättare batteri, skrapa asfalt/ljuddämpning bakre inredning bort andra stollar typ sparco Evo, kolfiberhuv,plus bagage (typ halva vikten) 5 bur ifall man bytter stolar som ej har sido airbag Tack för alla bra inputs från alla i tråden |
|
| Vad väger bilen nu? | |
|
Lite OT. Åkte bana med en 325 E30, lättad till 1102 kg med 20 liter och mig i. 2 av de saker som gjorde mest för körningen var lamelldiff och bromskylning. Med lättad bil behöver man inga jättebromsar (som höjer vikten) bara man håller bromsarna lagom varma. Lamelldiffen för man kan stå på långt tidigare ur kurvorna. Köpte efter det en E36 320 med hela drivlinan från en 325a enligt tidigare ägare. Blev sjuk förvånad hur pigg bilen var mot E30an trots högre vikt och bara drygt 20 hk till. Det visade sig att ägaren inte bytt diff som han sa, det satt en 3,64 från 320 (168 diffen) mot 3.15 för 325. Märkligt nog höll den både för bana, isbana och drifting några år. |
|
|
Jag bytte en öppen diff 3.23 till till en Quaife 3.64. Bilen får en mycket bättre respons. På bana blir skillnaden störst i långsamma kurvor, du kan gå på gas tidigare. I regn är skillnade helt dramatisk, från ganska okörbar till rolig kontrollerad bakvagn. Som någon sa, räkna inte med snabbare 0-100, men du får oftast en utväxling som passar bättre för bana. Tävlingsbilar eller mer extrema banbilar strävar efter att i princip varva ut på högsta växeln på banans snabbaste parti. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Dålig koll på E8X tyvärr, men de delar ju bak- och framvagn med E9X (Ej M) så det borde gå att hitta bra lösningar, alternativt bygga om din diff med annan utväxling och montera diffbroms. 3.91 utväxling kostar ca 10K och en diffbroms i samma prisklass eller mer. Billigast är så klart att hitta en beggad med rätt utväxling och diffbroms. En torsen kan bete sig konstigt om ett av de drivande hjulen helt tappar fäste, säg att du går på gasen tidigt ut ur en kurva när ena bakhjulet tillfälligt lättar från underlaget. Inte samma fenomen med en lamelldiff. En vanlig lamelldiff duger bra om du inte ska köra på absolut högsta nivå, då finns det ramplamelldiffar. Shameless plug... säljer bromskylningskit och har till E8X/E9X. Dock är det väntetid just nu. Skippa grövre krängare, lägg pengar på hårdare fjädrar istället om du tycker att bilen kränger för mycket. |
|
Blixten: bilen väger enligt transport styrelsen 1480kg och har inte börjat lätta än men börjat lista vad jag tänkte offra men här är en kille som gjort många olika saker typ denna väg hade jag tänkt att gå söke på Jake spence på youtube så har han flera saker på göra e82 lättare Isåkare: att få bilen lättare är något många underskattar kommer innan från att kört mycket Honda och där har dom den fördelen att dom oftast väger lite rätta mig om jag har fel men 2kg motsvarar typ att öka effekten 1hk billigaste sättet att göra en bil snabb så länge man inte behöver köpa nya saker för uppnå det vill säga :) Aerobat: regn har jag respekt för åkte av för två år sen men klara mig lindrigt så inte mycket ut men ny front lack och små delar så blev det ändå 15k mindre i plånboken Westersund: kör med och är nöjd med mina dämpare från kW clubsport i hårdhet bra komfort men ändå bra med sjusterings på bounce ens rebond samt höjd sjustering. Kränkare från eibach fram och bak är beställda på blackfradya rean samt bussningar från powerflex. Då är det helt klart en diff 3.91 det ska vara men finns där någon tillverkare som ni rekommenderar på lameldiff? Är lamelldiff mer omständig att montera? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Menade inte att du skulle byta ut dämparna, att byta till hårdare fjädrar tar bort behovet att ha hårdare krängare och är bättre för prestandan om du bryr dig om varvtider. På äldre bakaxlar med lamelldiff är det ganska lätt att byta eftersom kronhjulet och diffen är bultade, på nyare kan de vara en enhet som är svetsade (tror dock inte det är fallet med E82 förutom på 135i). I övrigt skiljer det inget mellan torsen eller lamell vad gäller montering, båda har ett "hus" men innehållet är olika (kuggar vs lameller). |
|
Ja vikten gör mycket. Spar däck o bromsar plus att man inte behöver jättebromsar eller för stora feta däck, som ju i sin tur väger mera. Mindre massa som ska slänga o kränga. Bättre prestanda. E30in som var original i motor/drivlinan mättes till 6,8 sek 0-100. Standard låg runt 8,5. |
|
|
Ursäkta sent svar har jobbat sjukt mycket sista tiden är alltid så innan jul för min del tack för feedbacken, ja kronhjulet är bultat på min diff vad jag fått fram som skapas över till nya diffen samt stödlager vilket verkar vara mer jobb att få av.. har kollat runt lite men har inte hittat någon lamelldiff än men trillat över torso diff från wavetrack som påstår att deras diff mot quife ska klara av att hantera ett hjul fritt i luften då dom har inbyggd bromsning någon som testa diff eller har diff från dom? |
|
| Har nu bytt slutväxeln blev att jag beställde hem 3.91 men visade sig var något kortare än min 3.23 i huset kolla efter annan kardan men gjord det enkla och returnera och bytte till 3.73 vilket vara bara ut och i med inga konstigheter är nu i test fas men ska på Mantorp nästa vecka men man kan konstatera att i 100kmh så med 3.23 slutväxeln låg den på 2300rpm medan med 3.73 blir det 2700rpm skulle säga hade man skulle man gått på mer extrem/aggressivare den inga problem för den som har bilen för en dalydriver, men skulle säga att jag är nöjd med det jag upplevt hittills man känner i vissa lägen mer råstyrkan när man ska dra sig iväg och i ut ur kurvorna men ska bli intressant att se efter bankörning hur det upplevs där men troligen blir det diff som lägs i under vintern från trackwave | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.