|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Har karmfria rutor på min bmw och under vintern är detta ett riktigt stort problem då rutorna fryser fast och kan inte alltid åka ner. Efter lite Google sökningar så tipsar en del om silikon spray och vissa säger att man ej ska ha silikon osv... Vissa rekomenderar även ett bmw original stift som ska hjälpa, hittar dock ej det. Någon som kan rekomenderat något som verkligen hjälper mot en norrlänsk vinter? | |
|
Ja, silikonspray eller stift är väl det man kan smörja med, förutom att hålla rent och torrt så gott det går. Men väderomslag och is är ett generellt dilemma med ramlösa rutor. MVH Christofer |
|
|
Fryser rutan fast mot bilens gummi? Detta är min första vinter med rutor som måste dras ned lite för att gå fritt, men det har hittils varit isen längs nedre listen som utgort problemet. Jag har en isskrapa i bagaget för klara den situationen. |
|
|
Christopher- okej, som jag misstänkte då. Du råkar inte ha länk till bmw egna stift? Lyckas ej hitta när jag googlar :-) Bmw21- kanske var lite otydlig, rutan fryser ej fast mot listen utan snarare där rutan ska åka ner 1 cm. Blir isbeläggning vilket gör att rutan fastnar och har svårt att åka ner. |
|
|
South, har du provat som bmw21 skriver att ha isskrapan i bagaget och börja med att skrapa rutorna? Vad har du för bil? Min coupe har ibland detta problem, men jag har också isskrapan i bagaget och jag tror faktiskt inte jag upplever strul med karmlösa rutor mer än någon eller några enstaka gånger per vinter. Du parkerar på gatan utan möjlighet till kupevärmare? |
|
|
@south: Här är BMW's medel, Länk Men det finns också t.ex. Turtles variant på bensinmackarna. |
|
|
Grelle, Yes jag har en skrapa men tyvärr blir det aldrig helt bra. Rutan brukar till och med bukta utåt och hamna utanför listen ovanför bildörren så man måste trycka in rutan med ena handen samtidigt som man stänger dörren. Igår hade rutorna fryst fast så dem åkte aldrig ner, som tur var fick jag låna ett garage för att tina upp bilen. Men detta är ett återkommande provlem som händer i princip hela tiden.. Har en f34 2016. Kane, tack så mycket för länken. |
|
| Glömde tillägga, jag kör med kupévärmare men hjälper tyvärr inte, blir nästan motsatt effekt då det snöar ganska mycket :/ | |
|
Okej, men om rutan inte åker ned, så blir det ju så att den buktar utåt och inte åker in i spåret där uppe mot taket. Det är ju logiskt för det är ju anledningen att den ska åka ned 2-3 cm när man tar i dörrhandtaget. Men då släpper alltså rutan där uppe, så ditt problem måste ju vara att den fastnar längre ned. Antingen mot nedre listen eller i själva dörren. Kan du ha fått in väta i dörren kanske? I Norrbotten tänker jag att det borde vara mer konstant kyla. Är problemet vanligare när det snöat eller när det varit kallt utan snö? Kan det vara kupevärmaren som smälter snö eller is till vatten och när det sedan fryser så får du problemen? Så om du inte kör kupevärmare så går det bättre? |
|
|
Normalt fryser rutan där nere, mot den horisontella dörrlisten. Det hindrar den från att åka ner. Gör rent från snö och dra ett plastkort längs med nedre listen så att den separerar från rutan innan dörren öppnas Elmotorn till rutan kan paja om detta inte görs /M Mina bilar: Länk |
|
|
Grelle, Ja alltså på något sätt blir det alltid isbildning där rutan ska åka ner. Blir lite bättre när jag ej har kupefläkt igång men inte så trevligt och sätta sig i bilen när det är -20 haha. Tegel, får testa ta något gammal kreditkort, tack för tipset :) |
|
|
Prova att spraya på "De-icer-spray" (finns flera fabrikat - t ex. Turtle), som är alkohol och en liten gnutta glykol. Det smälter isen om den inte är för tjock och det är för kallt... Mycket smidigt att använda! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Tack för tipset Johan, får definitivt kolla upp! | |
|
Även om etiketten på den de-icer produkt jag har (fått) bedyrar att inte skada lack, så kommer jag från ett annat bilmärke som fick permanent fläckiga lister av att stå osåld i något lager (bara regn, kondens?) samt att sprickande baklampor skylls på (milt) avfettningsmedel och är därför inte bekväm med att spreja blandning med glykol på listerna. Några erfarenheter av detta på BMW? |
|
|
Har vintertid alltid en isskrapa (fyrkantig plastbit med reklamtryck) i jackfickan, dvs utanför bilen. I cabben ligger även en flaska av-isningsvätska (de-icer) i skuffen (i ihopknuten grov plastpåse). Har peppar peppar hitills inte behövt använda avisnings-vätskan. Men med förra cabben 40 mil hemifrån en krispig vinterdag fick jag problem. Rutan frös och hamnade utanför listen när jag stängde dörren. Jag körde lite för envist med fönsterhissen tills de sa pang och sidorutan sjönk in i dörren och gick inte upp. Körde 1 mil till BMW Skövde och fick akuthjälp och kunde köra hem med nödlagad fönstervagga i dörren. Tack igen för akut hjälp. Vissa saker lär man sig den halvhårda vägen. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Har under många år använt de-icer av många olika märken på många olika bilar och fabrikat och olika färger - har inte upplevt några som helst problem med detta. Dock vet jag att vissa avfettningsmedel kan vara väldigt aggressiva mot vissa plaster som i baklyktor mm. Utan att ha helt torrt på fötterna har jag fått känslan av att det är "miljöavfettning" som är värst i det avseendet... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.