|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Morrn Forum, Tänkte jag skulle lyfta denna tråd lite då jag har en hel del småfel/felkoder som jag börjar misstänka har med dåligt batteri att göra. Småfel: - start/stopp funktionen vill inte vara med. - elektriska handbromsen lägger av då och då Lite större småfel: - låsa upp/låsa med nyckeln funkar inte, inte heller start utan att lägga nyckeln mot rattkåpan, se annan tråd.... Via Bimmerlink testade jag batteriet igår kväll, hade säkert kört 4-5 mil, och det låg på 67%. Dax att byta ? 520d Manuell F11 2015 (11500 mil) I och med att jag sitter hemma och jobbar så har det denna kalla vinter, mest blivit kortkörningar, oftast med alla värmade funktioner påslagna (typ ratt, säte, rutor..... ) knäckt batteriet ? /MK Ekerö |
|
| Irokee, mitt batteri låg på 63% och har gått dryga 9000 mil men är ett år nyare än ditt och jag byter ju nu. Om det sedan löser dina problem är en annan sak. Men att det kan vara dags att byta är nog ingen dum idé. | |
|
Livslängden på batteriet beror mycket på hur körprofil ser ut och om man "vårdar" batteriet genom att stödladda det emellanåt med en bra batteriladdare. Det som är viktigt är att man håller batteriet över 12,4V i vilospänning för under den nivån börjar det sulfatera och förstöra sig själv. Prova att ansluta en bra laddare under minst ett dygn. Men utifrån vad du skriver låter det som att batteriet är dåligt och det är tveksamt om det går att rädda det genom laddning. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Gjorde en mätning i går kväll.... Öppnade bara dörren (manuellt med nyckeln), flippade upp huven och mätte spänningen till 11,94 V..... (tror det var 64% enligt Bimmerlink..) Just beställt ett: Länk //MK |
|
|
Mätningen du gjorde säger tyvärr inte så mycket - du måste vänta ca 15 minuter efter du öppnat någon dörr eller huv så bilen går ner i "sleep mode". Innan dess är det många moduler i bilen som drar ström och ger en belastning på batteriet och mätvärdet blir lägre än vad batteriet egentligen ger. Mätning ska inte heller göras inom en eller två timmar från man har laddat (eller kört) batteriet eller haft större förbrukare på. Men troligen är batteriet dåligt så i slutändan var det troligen rätt beslut att byta det. När inte start/stop vill funka, brukar det vara en indikation på att batteriet är dåligt. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Lite off topic, men ändå.... Batteriet i min förra E90 325i från 2005 höll ända fram till 2016 innan den började bli för seg att starta på vintern. Bara det var ju bra. Sedan stod det i ett hörn i garaget ett par år medans jag underhållsladdade det emellanåt. Därefter behövde jag ett nytt batteri till vår stallbil, Volvo 740 -90. Stoppade då i batteriet från 325:an och det sitter fortfarande i bilen och den startar snällt. 17 år gammalt. Det trodde jag inte ens var möjligt. Det som räddar det är väl att Volvon har ett 60Ah från början och BMW-batteriet är väl runt 90 ah, så även om 50% är borta så är det inte allrtör illa. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.