|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
Du ligger högt räknat på ca 75% kapacitet enligt mätningen....det låter väldigt lågt efter en hel natts laddning. Du borde ligga på minst 12,8V eller helst mer tycker jag, om batteriet är fullt friskt. Jag mätte under motsvarande förhållanden (med flera timmars vila efter laddning) ca 12,65V på batteriet i Mercan som jag genom mätning med Ctek-batterianalysinstrument vet är ganska dåligt och som jag ska byta. Vädret har satt käppar i hjulet för bytet men jag klarar mig med att underhållsladda det halvkassa batteriet någon gång i veckan då jag vill kunna köra dieselvärmaren nu när det är kallt och det samtidigt blir mest kortkörning. Det nya Exide AGM-batteriet står i förrådet och väntar. Jag tror tyvärr att ditt batteri sjunger på sista versen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jo det skulle inte förvåna mig om det blir byte snart. | |
|
Bytte idag till ett Exide från batterienbilliger.de för ca 1600:- inkl frakt. Registrerade det via Bimmerlink och Olas adapter (se tidigare i tråden). Bimmerlink är riktigt trevlig om man vill nörda ner sig i olika värden. 1) Lyfte först bort minuspolen sedan pluspolen. 2) Lyfte pluspolen utan att lossa på paketet med alla ledningar som sitter ihop med plus. (behövde bara ställa om klockan -- vad jag märkt hittills. Hittar endast några få felkoder kanske kopplade till att strömmen försvunnit.) Tack för alla tips!! |
|
|
Bra jobbat! Ja Bimmerlink är mycket trevligt. Satt själv och glodde på vattenpumpsvarvtalet idag som en sann nörd ;-) Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Bygger vidare på denna tråd. Även jag skulle nog behöva byta mitt batteri. Men vad ska jag köpa? Har ett 80ah batteri idag, utgår från att det är AGM. Via realoem kommer jag fram till att det är ett batteri med detta artikelnr Länk som sitter där idag. Kan jag köpa från vilken etablerad leverantör (Varta, Bosch, mfl) så länge det är minst 80ah och ungefär samma mått? Jag har utrustning för att registrera bytet. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Märket spelar inte så stor roll så det är bara ta ett likvärdigt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
| Och det likvärdiga är gällande aH och fysiskt mått så det passar i utrymme? Eller är det fler nyckeltal att fokusera på? | |
Le 356 M3 cab -09 LeMans Blå
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Här kan man i Tyskland hitta batterier till ganska bra priser och billig frakt. Jag har köpt några gånger och det har varit snabba leveranser. Varta AGM start/stopp ca 1350kr + 135kr frakt Länk Exide AGM start/stopp ca 1250kr + 135kr frakt Länk Köper man dessutom fler batterier är frakten fortfarande 135kr. |
|
Tack för tipsen LeMans Blå. Skulle kunna lägga en beställning på något av dem direkt, om jag bara kände mig trygg med att jag inte missat någon detalj. Just det där Varta F21 Silver 80ah är det jag ringat in sedan tidigare och priset i din länk är inte mycket att klaga på. =) |
|
|
Köpte ett Exide-batteri härifrån: Länk Tog en vecka innan jag hade det hemma hos mig. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
530 XD touring -18 Sophisto Grå Porsche 911 Carrera S Cab -20 Polestar 2 -23 Volkswagen Caddy -17 Volkswagen eGolf -19 |
Jag har också köpt hos autobatterienbilliger.de, men köper oftast fler batterier åt gången och då blir frakten mycket dyrare jämfört men min länk. |
|
Okej, finns många bra sidor att köpa ifrån! Det känner jag mig trygg med. Men är det endast amperetimmarna och externt mått som jag ska titta på? Kallstartströmmen? Är det viktigt eller är 800 någon form av standard? Start-stop - Är alla batterier anpassade för det idag? Anslutningen - det är standard så inget problem? Det är de här sakerna jag funderar över som tidigare bara bytt MC-batterier. Jag kommer nog beställa från Tyskland, så det blir struligt om jag missat någon detalj och måste skicka åter... |
|
|
Generellt är startbatterier standardiserade produkter som är direkt ersättingsbara med varandra, där olika tillverkare därför har i det närmaste identiska produkter som motsvarar varandras produkter - som utgår från en viss standardmodell av batteri. Sedan kan en viss tillverkare hävda att de har en "bättre teknologi" än standard som ger vissa produkttekniska fördelar gentemot andra produkter, men å andra sidan kan en annan tillverkare hävda att de har en annan teknologi i batteriet som ska ge samma eller andra fördelar... Vissa bilmodeller har plats för batterier som är större fysiskt än det som är monterat från fabrik. Ibland behöver man pilla loss en stoppklack eller liknande för att få plats. Är du osäker och inte har upplevt några problem med batteriet som sitter i nu = köp ett batteri i den storlek och typ som bilen ska ha från fabrik. Exide/Tudor (samma batterier men olika namn), Varta, Bosch och Banner är några exempel på premiumtillverkare = "pick your poison", de är alla bra! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tillägg: Polställning (på vilken sida plus- och minuspolen sitter), fysiska mått (BxHxD), hur polerna är placerade ("försänkta" eller inte), polernas utseende, utförande på låsklackar i botten av batteriet, amperetal, kallstartsström och batteriteknologi (våta/efbf/AGM/GEL), är sådant som bör stämma vid byte. Numer finns det dessutom andra typer av batterier som t ex. Litium-batterier, men det är en helt annat sak och de kan inte ersättas av bly/syra-batterier då de har helt andra egenskaper och behöver annan laddreglering mm. Men gör det enkelt - köp ett batteri som motsvarar standardmodellen för din bil! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Nu Johan B börjar vi närma oss det relevanta. Det här batteriet Länk för 4800kr har ett artikelnr som motsvarar Realoems artikelnr för batteriet till min bil och är BMW original. Om det inte vore för priset så hade jag köpt det. Länk Det här batteriet för 113€ har ju en trevligare prisbild. 1) AGM - Check! 2) Ah - 80- Check! 3) Mått - Check! 4) Kallstartström - Oklart då jag inte vet vad original är, men Exide har 800 5) Polernas placering - ? 6) Polernas försänkning - ? 7) Låsklackar i botten - ? Det är alltså fråga 4-7 jag söker hjälp kring så jag kan spara ~3' på att slippa köpa BMW original men ändå få ett bra batteri. Jag vet inte ens till 100% om bilderna visar exakt rätt batteri så jag med hjälp av dem kan försöka lista ut 5 & 6, 7 är kanske svår ändå... Vissa produkter online säljs ju bara med exempelbilder och inte unika bilder för just den varan. |
|
|
Var ute och läste och det är ett Varta idag (med BMW logga också) och fick ett till svar 4) 800 CCA - Check! |
|
|
5 - lätt att se på batteriet - det finns ett + och ett - ingjutet i plasten vid respektive pol. Det vanliga (och som det brukar vara på BMW) är att högra polen är plus om du tittar på batteriet och har polerna närmast dig. 6 - BMW har i princip alltid (likt nästan alla europeiska biltillverkare) "försänkta poler" - dvs. de sticker inte upp över batteriets ovansida. 7 - Låsklackarna i botten på batteriet är de utstickande kanterna som ska kunna "låsa" fast batteriet i batterihållarna på bilen. Om du klickar på Schmiedemanns länk till "alternativ" så kommer du till VARTA F21, som motsvaras av t ex. Exide EK800 och andra batterier som jag länkade till tidigare... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Liten prisjämförelse: empa-innotec Exide 80Ah 117,97 Frakt 12,95 Totalt 130,92 autobatterienbilliger Exide 80Ah 118,74 (med svensk moms) Batteripant 7,88 Frakt 19,90 Totalt 146,52 |
|
Batteripanten tas bort då det är export. Jag behövde dock lägga beställningen via mail för att få bort den...vet inte om de uppdaterat beställningsrutinerna på hemsidan för detta. Bra med olika alternativa leverantörer! Ibland är en billigare på en sak och nästa gång är den andra billigare på något annat. :) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för hjälpen, jag kommer idag beställa det här Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.