|
|
|
|---|---|
|
Har fått problem med frugans nyckel till 530'n. Det går att låsa upp och låsa men annars är den helt död. Inte ens radio eller tändningsläget fungerar. Hon säger att det kom upp en gul nyckelsymbol i morse, efter det fungerar inte nyckeln. Min nyckel fungerar utan problem , kan det ändå vara ews-synkningen? Men då borde väl åtminstone radioläget fungera? Batteriet i nyckeln borde det inte heller vara eftersom det fungerar att låsa,låsa upp. Har inte kollat koder än men kanske någon som har någon idé? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Batteriet i nyckeln enbart till för fjärrfunktionen. Knepigt men något måste väl ha hänt med immochippet Inte tappat nyckeln i backen el nått. En koll med felkodsläsare är nog enda svaret som det ser ut ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Inte tappat den i backen eller något sådant. Var bara varningen som kom sista gången den användes innan den slutade fungera. Vid fel på imochippet fungerar inte tex radioläget eller tändningen då ändå , bara det att det inte går att starta den? |
|
|
Liten uppdatering. Idag fungerar nyckeln igen...... Ska kolla om det ligger några felkoder vid tillfälle. |
|
|
Har nu bytt ut nyckeln då den bara fungerade ibland. Nytt problem har dock uppstått. Jag kan inte initiera någon nyckel...... Fjärren fungerar på båda gamla nycklarna men ingen av dem går att initiera.... Har hittat en del trådar med samma problem men har inte hittat någon lösning. Vad finns det som kan ställa till det att det inte funkar? Går det att initiera med inpa? |
|
|
Ingen som varit med om samma? Det är fortfarande samma förutom att nu fungerar nya nyckeln ungefär var tionde gång man trycker på knappen. Bmw har ingen aaaaning utan vill ha in den på felsökning. |
|
|
Någon som vet om det är samma system på andra modeller med samma nyckel? Kanske ska utöka sökandet med e46 och e39? |
|
|
Det har varit en del trådar, mest med e90 där det varit så här. Har visat sig sen att det varit glapp i strömförsörjningen. Typ ärgade skarvar i pluskabeln från batteriet och framåt. Det fanns en återkallelse på just detta vet jag. Min e61 var inne och de bytte något kring detta. Borde vara lätt att testa, koppla på en annan bil på polerna i fram och se om du kan starta varje gång. Sitter glappet precis vid startmotorn hjälper ju detta inte förstås. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Konstigt att dörrarna bara kan öppnas var tionde gång. Men att de ändå gör det ibland, visar ju att nyckeln trots allt fungerar, dvs att den har blivit initierad. Fast det borde i så fall ändå inte vara något problem med att göra om initieringen. Du har ju en möjlighet att jämföra hur dina båda nycklar fungerar. Startar bilen med båda nycklarna? Men bara den gamla kan varje gång låsa/låsa upp dörrarna? I så fall är det ju ett säkert tecken på att just fjärrfunktionen på den nya är defekt. (Fast det har naturligtvis BMW svårt att svälja bara så där, och vill naturligtvis själv testa.) /Lennart EDIT:Där hann Ola före. :) Bil eller nyckel, det är frågan... |
|
|
Men jag missförstod, jag trodde det var startknappen.. Centrallåset ska ju inte behöva några starka strömmar att tala om ;-) Men det skulle ju vara intressant om några felkoder finns lagrade. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Bilen startar med nya och en av de gamla nycklarna. En av de gamla nycklarna slutade att fungera att starta med , därav behovet av en ny nyckel. Båda gamla nycklarna fungerar klockrent på fjärrfunktionen, den nya typ var tionde gång. Ingen av nycklarna går att initiera, händer ingenting då jag försöker. Finns inga felkoder aktuella eller lagrade. Även om den nya nyckeln skulle vara defekt borde jag ju kunna initiera de gamla nycklarna. Är inte så sugen på att lämna in den på bmw för några tusen bara för att höra att de vill byta ut allt. Har nu kapat svärdet på gamla nyckeln och hängt den tillsammans med nya nyckeln så fjärrfunktionen har jag. Men det är inte som det ska vara, och det irriterar mig 😁 |
|
|
Då inställer sig frågan: försöker du initiera på rätt sätt? Du har kanske gjort det tidigare och lyckats? I så fall finns det, åtminstone för mig, ingen uppenbar logisk förklaring. Eller gör du det för första gången? Om det är fallet, kanske du valt fel metod? Eller gjort fel i något läge? Inget påhopp, bara ett försök att komma framåt. :) /Lennart |
|
|
Jag har försökt med alla möjliga sätt. Nu senast enligt instruktion från bmw. Sitt i bilen , slå på tändningen, tryck på låsknappen mellan utblåsen 5ggr. Denna variant var ny för mig och den föga förvånande fungerade inte heller. Har initierat tidigare, dock inte denna bilen. Gör jag standardförfarandet på 525`an fungerar det varje gång. |
|
|
Provade Google Länk Helt klart figurerar det många varianter (och dessutom förslag) på hur en initialisering skall göras. Undrar om inte "din" BMW-kontakt missat i val av metod .Trots den förväntade motsatsen, är BMW-företrädarna inte ofelbara. Inte de heller. :) /Lennart |
|
|
Kanske var otydlig. Har provat "alla" förekommande initieringsmetoder jag hittat utan att lyckas. På vår 525 har jag inga problem att initiera med den vanliga , radioläge av och på. Håll in låsa upp knappen och sedan 3 tryck på låsknappen. Detta och alla andra jag provat fungerar dock ej på 530`n. |
|
|
"I rest my case", som det heter. Åtminstone ett tag. :) /Lennart |
|
|
Låter som liknande symptom som en kollega hade, han köpte en 523 touring -06 i höstas. Endast en nyckel som blev sämre och sämre. Fjärröppningen fungerade slumpmässigt men oftast bättre efter långkörning. Till slut ville den knappt starta efter öppning med nyckel och larm som går. Trött batteri i gammal nyckel? Ny nyckel beställdes. Ingen förbättring. Per/Bil & Motor kunde ta den med kort varsel. Visade sig vara boxen som hör till nyckel/tändning, CAS, om jag minns rätt. Begagnad CAS via skroten som kodades in. |
|
|
Får jag låna tråden lite men ett liknande problem på min kärra? Har problem att låsa upp och låsa bilen med fjärren och när jag använder nyckeln så startar larmet. Så fort jag trycker in fjärren i tändningslåset tystnar larmet och jag ahr inga problem att starta och köra med bilen. Har problem med båda nycklarna. Kan de vara så enkelt att de är batterierna som är slut? Om de skulle vara CAS boxen som är kass, var är den lokaliserad i kärran isåfall? |
|
|
@Smoorfen: Den här bilen är visserligen av senare modell, men jag tror att du kan hämta inspiration: Länk (Landar till slut i ett standardfel: kabelbrott vid bakluckans gångjärn. Det borde gå att söka fram "tusen" trådar på det temat här.) /Lennart |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.