|
|
|
|---|---|
|
Hej Har en G30 -17 x-drive med följande sommardäck: Cinturato P7 Fram 245/40 R19 98Y Bak 275/35 R19 100Y Önskar att köpa vinterdäck + fälgar. Bor i skåne där det inte finns mycket snö och har läst lite i olika trådar och många har skrivit gott om Hakka R2. Vet inte vilka dimensioner som är "bäst" och vilka fälgar (18/19 tum) jag ska välja. Säkerheten är viktigast så det gör inget om det låter när man kör. Budget för däck+fälgar ca 20k. Vad rekommenderar ni? Mvh Hamsan | |
|
Lånar tråd då det är den enda vinterdäckstråd jag ser. Dags att byta mina hakka 8 RFT nu, Vad är bäst att välja? Samma igen? Är relativit nöjd men det går rätt bra i sidled på asfailt i rondeller. ( x-drive) RFT ej RFT? Har skippat RFT på sommardäcken, blev mycket bättre men vinter har gått rätt ok även med RFT. |
|
|
Vad är bäst? Vilken glass är godast? Hur långt är ett snöre? Tja, det beror på! Är du nöjd med Hakka8, så skulle jag kika på dubbdäck från någon av de stora premiummärkena - då får du bra däck. Exakt vilka beror på hur du prioriterar olika egenskaper. Däck är alltid kompromisser där olika egenskaper ofta står i direkt motsats till varandra - t ex. extremt bra isgrepp är svårt att få i kombination med extremt bra barmarksegenskaper och/eller lågt buller... Läs olika däcktester och läs in dig lite och därefter kan du plocka ut det däck som motsvarar dina behov/önskemål. Angående RFT - troligen kommer du uppleva en stor förbättring i grepp om du skippar RFT. Vinterdäck är ännu mer beroende av att ha en följsamhet i kontaktytan mot vägbanan än sommardäck...något som inte är gynnat av RFT-däckens hårda stommar. Som lök på laxen lär du få en tystare och trevligare bil utan RFT, precis som med sommardäck. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Jag gick från Hakka 9 till Goodyear Ultragrip Artic Ice istället. Jättenöjd med Hakkadäckens grepp men de bullrar ju så in i... Goodyeardäcken är tystare och jag märker i alla fall inte att de greppar sämre ;) | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.