AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
7.786

Vågar man köpa en BMW med N47D20C motor?

Är det någon som har nån vidare koll på hur stor andel av N47 motorerna som är drabbade av kamkedjehaverier? Är spekulant på en 1 serie med N47D20C med ca 9900 mil på mätaren men känns lite som att köpa grisen i säcken. Med min tur skulle jag säkert råka ut för haveri. Bilen i fråga är tillverkad 2011/05.

Har inget bra öra för att höra om något låter fel på motorn heller, men spelade in ett filmklipp om någon mer erfaren kanske kan lyssna och skriva vad dem tror om ljudet.

AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Tycker det låter fint från motorn, lika bra som bil som gått 27500 mil.
Kolla på bilens historik vad som är gjort, hur många som ägt bilen.
Gå igenom fakturor vad som är bytt på bilen, då kan du få en bättre helbild vad som är gjort osv.
Använd carinfo som hjälp.
Tycker du om bilen så köp den.
Har du behövt byta/åtgärda kamkedjan på din? Antar det är N47 i den också. Det är endast två ägare och vad jag såg i boken så var den servad varje år. Jo tyckte hemskt mycket om den. Kändes som en helt ny bil nästan. Men just problemen med N47 avskräcker en hel del :(
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Hej
Har faktiskt inte bytt ngt med kamkedjan o göra.
Men slitagedelar får man byta efter efter milen som bilen fått avverka vilket är normalt.
Samt ett turbobyte, det är allt.
Är det din 320d som gått 27000 mil? Måste haft lite tur om det inte behövts göras nå på kamkedjan. Eller så är andelen berörda bilar kanske inte så hög som man tror. Men kollar man en och annan annons på Blocket med just N47 så har en del fått byta kamkedja.

Bavaria skulle ha 27700kr för bytet
AM
2.177
AMET
Bmw 320da - 09
Bmw I3

CS 7425
Mkt möjligt att jag har tur, men jag tutar på iafl.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Hej

Jag har ingen N47 skall sägas. Men andelen med problem är inte så stor som man kan tro - förmodar jag. Det finns många som drabbats, men motorn är också mycket vanlig och de är alla som drabbats som syns och hörs. En majoritet kör utan problem. Vad jag vet och hört är motorn annars mkt bra, den levererar och till en låg förbrukning. Om man gillar bilen, kolla om den fått ngt bytt, pruta och ta lite ekonomisk höjd för eventuella fel - det måste man alltid göra med begagnade bilar.

Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Det är en försvinnande liten andel av alla N47:or som drabbats av kamkedjeproblemet, men de som HAR drabbats har skrivit runt halva internet på forum efter forum om det, vilket gör att problemet framstår som mycket större än vad det i själva verket är.

Problemet berodde tydligen (enligt BMW) på undervärdigt stål från en av tre tillverkare, vilket gjorde att kedjans tänder sträcktes och kedjan blev för lång och till slut gick av. På ett antal sociala medier har dock förståsigpåare påstått att det beror allt från "modern skit utan känsla för kvalitet" till de längre serviceintervallen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.