AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
748

Problem med växellåda dragkrok e60 07

Na
5
Nat1000
525 automat 04
Har fått stora problem med min e60 från 2007
Började med att dragkroken vecklade ut sig och larmade.
Visade sig vara vatten i bagaget så total kortslutning/brand i elektroniken.

Bilen står hos verkstan som har bytt elektronik och lött i ordning kablarna.
Men dragkroken fungerar forfarande inte plus att ett nytt problem har dykt upp.
Växellådan hoppar ur och slår över till p-läget. Ibland direkt och ibland efter något längre tid

Dyker upp en felkod som om jag minns rätt lät något i stil med "över växling signal in ut"
Någon som har en tanke om vad som kan vara fel.
Är det omprogramering som behövs.
Kan det vara ytterligare styrelektronik som gett sig efter kortslutningen.
Finns det någon extra säkerhet kopplad till dragkroken som lägger ur växeln om dragkroken inte vecklat ut sig helt.

Bilen var såpass att den gick att köra upp/av bärgaren till verkstan visserligen med det mesta övriga ur funktion.
Hoppas någon kan hjälpa i rätt riktning då verkstan för tillfället inte kommer vidare.

Mats

Na
5
Nat1000
525 automat 04
här är mer korrekt felmeddelande
utväxling övervakning koppling b-d rimlighet
felkod 4f97

mats
Har du dubbla takluckor på bilen ?
Förmodligen dräneringen till det som är täppt, för då fylls det vatten i bagagen.

Mvh Lars
Hej,

Kollade för intressets skull felkoden. (Jag tänker alltid, det där kan vara bra att veta/komma ihåg tills jag sitter där själv. Sen glömmer jag det ändå... fast min bil går nog ändå fri från just det felet. :) )

Tråden är visserligen från ett e90-forum, men den träffar ganska rätt, tycker jag. Läs ända till slutet. TS har i vanlig ordning uppslukats av annat än att återkoppla. Men det kommer in en postare till. Och en slutkläm.

Länk

EDIT: Att växellådsproblemet verkligen handlar om ett oljeläckage (som den länkade tråden visar på) styrks av att du erfor en förbättring efter oljebytet (med resulterande korrigering till rätt nivå). Ända tills olja åter läckt ut i tillräcklig omfattning för att problemet skulle komma tillbaka.

EDIT 2: Problemet med draget har alltså, enligt min mening, inte med växellådsproblemet att göra. Bara ett olyckligt sammanträffande.

/Lennart
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.