|
|
|
|---|---|
|
F31 - 18 Säkert ett helt logiskt, köpte denna pärla i somras med vinterdäck, dessa är en tum större (kommer dock inte ihåg dimension just nu). Direkt efter skiftet till V däck började det larma för däcktryck. Körde en slinga med kalibrering men den stannade vid 51% och vill att jag skall åka till verkstad. Går det att nollställa detta själv? Eller måste en verkstad göra detta? | |
| Har du pumpat däcken? | |
|
😀 Japp, har fått liknande innan på sommardäck, dvs det larmas att det är för lågt, men då får man upp vad man. Sen åkte man och pumpade och kalibrera de om, sen var allt ok. Men nu larmar det för sensorn, samtidigt så kan man köra halva kalibreringen |
|
| Det kan ju vara att batteriet är slut i en sensor och den inte lyckas återställa för det däcket? Får du däcktryck på alla däcken? | |
| Får inte på nått, mätningen stannar på 50%, hat ändå 6 månaders garanti, så det kanske är enklast att åka bort | |
|
Är däckdimensionen rätt? Växlade du till vinterdäck i menyn eller bara nollställning? Jag har en "Gxx" men när jag försökte med Auto-detektering så stannade mätningen också på 51% och tipsade om manuell inställning av däckdimension. (Där fanns bara vinterdäckens dimension i listan att välja så jag vet inte om den ändå lurade ut det.) |
|
|
Vilken sorts däcksövervakning har du? Om den visar det faktiska lufttrycket i respektive hjul så har du sensorer i hjulen. Annars så mäter den bara rotationshastigheten på hjulen och jämför. Om du har olika dimensioner/diameter på däcken eller avvikande lufttryck mellan hjulen på samma axel så blir det svårt att kalibrera. |
|
| När jag hade sommardäcken på så visades den däcktryck för resp däck. | |
|
Då har du det riktig RDC med en sensor i respektive däck. Som skrivits ovan så är det att börja med med att kontrollera att det finns sensorer i hjulen och att batterierna i dessa fortfarande lever. Svaret på det får du i närmaste kvalificerad däcksverkstad som kan läsa av status på respektive sensor med ett handhållet instrument. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.