|
|
|
|---|---|
|
Har en bil med B48 bensin turbo 2021 model. Tänkte göra ett mellanbyte hemma med olja och filter innan nästa års verkstadsservice då jag har massa dunkar med Shell Helix Ultra 0W-40 kvar från tidigare bilar. Den är A3/B4 och inte C3 som nyare bilar med partikelfilter etc vill ha. Går det ändå eller vad kan hända? Jag byter hellre till prima olja än o kör 24 månader / 30 000 som intervallet är, tänker jag. | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Vilken BMW LL klassning säger instruktionsboken att din bil kräver? Nu börjar GPF (Gasoline Particulate Filter) bli vanliga på bensinmotorer, så nu är C3 inte längre bara för dieselmotorer med DPF. För B48 med GPF krävs BMW LL-04 eller högre (dvs låga SAPS-nivåer som C3 har). Sen gissar jag att en eventuell NOx-katalysator mår bättre av C3, men effekten på denna är nog mycket mindre (då BMW inte har det som krav - vilket betyder att den håller iallafall så många år med icke-C3-olja som de är enligt lag skyldiga att ha garanti på avgasrelaterade komponenter). Så kort och gott hänger det på om du har GPF eller inte. Men Shell Helix Ultra 0W-40 har väl inte en BMW LL-01 klassificering heller - eller hur? Nu är det inte hela världen då det är lämplig viskositet, ACEA A3 klassad samt API SN PLUS / API SN klassad så det är ju en bra och lämplig olja oavsett. Men om den hade varit BMW LL-01 klassad så hade den (förutsatt du inte har GPF) till och med varit en officiellt korrekt olja för din bil (nu är detta ett mellanbyte så ingenting som påverkar garanti förutom om du stoppar ett oljefilter gjort av Kinesium - plockas det ut i verkstaden är det inte säkert din garanti gäller längre). Men kolla vad det står i din instruktionsbok (nog enklast än att börja snoka om det sitter en GPF). |
|
Den vill ha bmw LL-04. Den har avgaspartikelfilter enligt boken ja. Frågan är vad som händer om man kör på A3/b4 då i 600-800 mil tills nästa service om 1 år. Den har gått 2200 mil med oljan från fabrik och jag tänker det är nyttigare o slå i 5 liter fräsch olja som jag ändå har hemma? |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Du kommer att förkorta livslängden på partikelfiltret. Oj! 2200 mil på originaloljan och 1 år kvar till nästa oljeservice! Ja, då förstår jag att du vill byta. Enklast är att köpa en 10L dunk med rätt olja (är i princip gratis om man jämför med den totala driftskostnaden att äga och bruka och en bil), då har du ju även till nästa halvleksbyte. |
|
Jag skulle inte göra det...motorn mår säkert bra men partikelfiltret kan ta skada = dyyyyrt! Bättre att köpa olja som har rätt klassning och använda den till motorn. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.