AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.368

F10 535i – när ska man börja bli rädd för milen?

Ad
8
AddeP
325i –09
Hejsan,

Kikar på en fin (på bild) 535i, 2010 – men den har gått 14500 mil... Servad vid 3100,5600, 6700, 8100, 9900 12000 och 14300 mil... hos auktoriserad och MECA i kombo...

Vad tror ni är det ett vettigt köp (en liten bit söder om 200k)? När ska man bli rädd för "många mil"?

AddeP
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Ur vilken vinkel skrämmer milen dig?

1) Rädsla för att saker går sönder?
2) Andrahandsvärdet?

Min synvinkel är att mil påverkar båda ovanstående, men inte så mycket som vissa vill tro.

1) Påverkas inte bara av mil, útan det behövs ofta en sammanvägd bild av ålder, skötsel, otur samt miltal för att avgöra om saker går sönder eller ej och orsakar höga reperationskostnader

2) För andrahandsvärdet så påverkar milen såklart, men även åldern är en lika viktig faktor. Ju äldre bilen blir så avgör även skicket såklart, där man på nyare bilar utgår från att det ändå ska vara bra.

För en 11 år gammal bil så är det ju rimligast att den ligger mellan 15 000 - 25 000 mil för en bruksbil. Så många mil är det ju inte direkt ens i detta fall.
bl
2.294
blixten
325i -88
Är den svensksåld?
Ad
8
AddeP
325i –09
Tack för snabbt svar.

Det är väl mest att något riktigt dyrt går åt helvete.

Jag hade tänkt uppgradera till modernare eftermarknad (apple carplay) infotainment och sen puttra runt tills man bestämt sig om el, gas osv...

Betydligt mer orolig för 1 än 2. Jag förstår såklart att 2 kommer påverkas, men det känns så otroligt oförutsägbart i dagsläget... Så frågan är väl kanske mer direkt – om bilen är servad som ovan – är enligt det sannolikt att något går åt fanders? (Jag förstår ju att saker kan ske ändå, men saknar BMW erfarenhet nog för att ha en kvalificerad gissning/aning)

AddeP
Ad
8
AddeP
325i –09
Är den svensksåld? Ja den är svensksåld.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Begagnat är alltid begagnat, bilen kommer att ha en del rep.kostnader/servicekostnader inom en viss tid/närtid(nästan 100% säkert)..

Men förhoppningsvis inga dyra grejor(relativt sett, vi pratar ju bil här ;)).

Bromsar,+ andra servicegrejor som den fd ägaren kanske ej gjort i närtid(typ automatoljebyte(antar att det är en automatbil du tittar på?),bromsvätska, kylarvätskebyte..etc.

Jag skulle direkt åka och byta motorolja+ oljefilter som steg 1, oavsett servicefakturor och servicehistorik.

Bussningar/leder i fram eller bakvagn KAN vara på G, men mest troligt håller detta ännu ett tag..

Man kan iofs undra om det är gjort några byten/rep. alls på dryga 14000mil(kanske bromsbelägg och evtl ett par bromsskivor)..
Så jag skulle säga att det kommer en del reparationer inom en relativt nära framtid.
Ta det i beaktande när du räknar..

Dyrare reparationer såsom turbobyte, kan du evtl slippa på ett tag, men det gäller bl.a. såklart att kontrollera turbo och annat turborelaterat(missljud) innan ett evtl köp.

Men en fin bil med en mycket trevlig motor är det.

Mvh Janne.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Min spaning är att beggbilsmarknaden är fortfarande relativt högt värderad. Dvs får du inte så mycket bil för pengarna. Tror att när nya 5 serien släpps / närmsta åren kommer f10 orna ta ett större värdedrop. Idag går det fortfarande att prata upp värdet då fxx fortfarande är näst senaste modellen. Om 2 år tror jag ovannämnda modell rasat under 100 k sträcket.

Känns ganska vanskligt att köpa denna typ av bil. Fortfarande rätt dyr samtidigt som dyra reparationer nalkas. Vänta och köpa en upplagad 13-14 år gammal för kaffepengar, där bilen lagats för samma summa som den säljs för.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Henrik, jag kan dela din bild att en 11 år gammal F10 för knappa 200' låter mycket, trots 35i motorn.

Men jag tror inte att priserna på F10 direkt påverkas av att det släpps en ny 5-serie. De är inte i samma härad. Ena bilen kostar 4 gånger mer än den andra.

Sedan, kan du hitta något exempel på en bil som lagats för lika mycket den säljs för? Det är ju ovanligt då man lätt blir sugen att skrota en sån bil där reparationer är samma som värdet. Ju äldre bilarna blir, desto tröttare blir de också i skicket.

Vill TS få ned priset är nog det bästa att skippa stora sexan och ta någon billigare standardmodell.
Ad
8
AddeP
325i –09
Jag är hyfsat öppen för mindre motor... Men finns inte särskilt många 30i på marknaden och är ganska rädd för den lilla otäcka fyran som haft en held del problem med kedjan... Iaf under de åren som är relevanta för min plånbok.

Håller även med om beg-bilsmarknaden, tyvärr omständigheter i livet som gör att jag måste skaffa en bil och detta känns roligare än en passat kombi, golf eller en Mazda 6 :D. Men man förvånas över hur nära i pris allt befinner sig just nu...
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Verkar som att just F10 535 har ett hyfsat värde idag...nästan så att säljarna försöker trappa upp prisnivån.. i annonserna i alla fall.
Vad de senare evtl säljs för vet man naturligtvis inte.

Jag tror utan att veta att rimligt utrustade 535 F10/F11 känns som en av de vagnar som trots "elbilsboom" etc kan vara ett trevligt alternativ utan att man förlorar så mycket i värdetapp...på låt säga ett par år(dvs så länge som en normalägare har en bil).

Men en 535:a köper man inte för att det ska vara billigt, man köper en för att man vill ha just en dylik!
M.a.o. ingen sparbössa totalt sett!, det måste man kanske skriva för att undvika "missförstånd" ;)

Mvh Janne.

Ad
8
AddeP
325i –09
Det låter som en sund inställning. Man är ju inte här för att spara eller investera. Sen vill man ju gärna ha en njutningsfull förlust :D
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Klart man inte köper en 535i primärt för att spara pengar, men samtidigt köper man inte heller en 10 år gammal bil för att man badar i pengar. Det handlar ju om att maximera glädjen samt nyttan per spenderad krona.

530i såldes de få av, så det är inge enklare att hitta en vettig sådan och ska man istället ta volymmodellen 520d så är det ju ganska stor skillnad om man först var sugen på en 535i.

Man kan ju vända på det, vilka bättre bilar med dugligt utrymme och fin komfort, med en 300hk plus bensinmotor och 6 cylindrar finns det under 200k?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Tja, allt beror på hur man tänker när det gäller bl.a. bilar.

Jo, badar man i pengar så finns ju häftigare och betydligt "trevligare bilar" att köpa...såklart :)

Men just F10/F11 535 känns som en modell som kommer att trigga köplusten för "vanligt folk", som sagt trevlig motor och förhållandevis "rimliga kostnader"...om man har lite flax och evtl gillar att göra en del själv.

"Value for money" kanske passar in på en 535:a F10/F11.
Om man är en gnutta bilintresserad vill säga och inte har ett "Joakim von anka valv" att bada i och slippa bry sig :)

Mvh Janne.

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Grelle, det naturliga blir ju att när nya modellen kommer så petas g30 ner ett pinnhål. Likaså f10 skuffas ner ett hack då g30 sjunker i värde. Nu tror jag att det är en liten tröskeleffekt precis innan nästa generationer släpps. I min värld logiskt. Det är nu man ska sälja en sådan bil om man bryr sig om kronor hit och dit.

I övrigt tycker jag att 535i är sweetspoten i f10 lineupen. Inga direkta konstruktionsfel eller svaga punkter på motorn vad jag läst mig till. Leta upp en välservad. Bra ägarhistorik.

Jag köpte en e61 för ca 45 k. Gick igenom kvitton för 3-4 år tillbaka och insåg att den lagats för en hel del dessa år. Närmare bilens värde. Hade jag köpt den för 3-4 år sedan hade jag fått ge kanske 80 k och haft massa reparationer att se fram emot. Bara för att ge en uppfattning om mitt sätt att se på saken.

Tror inte det är smart att köpa en bil i "halvgammal" perioden av bilens livslängd.

bl
2.294
blixten
325i -88
Att en bil reparerats för ganska höga belopp beror ju lite på den tidigare ägaren också. Har denne inte haft koll så blir reparationerna högre än den som ser/upptäcker fel innan de blir akuta. Jag har bekanta och grannar, som allt som oftast åker på rejäla/dyra reparationer för att de inte märker konstiga ljud, gnissel osv. Att en bil har haft höga reparationskostnader kan även vara en varningsklocka.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Blixten, jo visst kan det vara så. Man får göra en bedömning utifrån det totala helhetsintrycket av bil och hur säljaren verkar vara.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Henrik, en bils värdeutveckling är vanligtvis avtagande exponentiell och då blir en ny modell märkbar på senaste årsmodellerna, medan de längre ned i kedjan inte påverkas lika mycket. Jämför E60 och E39, de vettiga och jämförbara exemplaren skiljer ju inte så mycket i pris nu. De som säljs för kaffepengar är ju rishögarna.

Det finns ju en tur/oturs faktor också. Vissa bilar blir bra efter de reparerats och andra fortsätter bara att fela. En bil som lagats mycket kan ju ha brukats hårt eller vara ett måndagsexemplar, då är det inga garantier för att inte få nya fel. Det är ju om det är kända typfel som åtgärdas som det kan kännas bättre.

Jag antar du inte tänkt sälja din 335i -12 snart då för du säljer ju inte in bilar runt 10 års ålder. =)

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Jag har sålt min 335a, fick bra betalt tack vare hur marknaden sett ut sen Carina =p

Håller med, en e 39 och e 60 har bottnat ut och ligger lika i värde. Där kommer f10 snart vara också (på väg dit iaf) och då upprustad. Som det skrevs tidigare, finns risk att inget i bak/framvagn är bytt vid 14k mil. Blir ju att köparen har en del att byta.

Hävdar med viss bestämdhet att antingen lägga mer pengar och köpa en nästan ny bil eller köpa en som börjar närma sig slutdestination värdemässigt.

Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
Misstänker att det kan vara min gamla 535:a (KTR810) som du är intresserad av då jag sett att den ligger ute till salu på Blocket?
Ad
8
AddeP
325i –09
@Hincapie – det stämmer. Har du information att dela med dig av? :)
Hi
118
Hincapie
Volvo V90 CC T5 - 19
AddeP> Har svarat dig, hoppas du ser det jag svarat!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.