|
|
|
|---|---|
|
Någon som kan ge ett tips på en bra laddare till min bil som jag kan underhållsladdar den med. Det sitter tror jag ganska säkert ett agm batteri i den. | |
|
Beror ju lite på vilken budget du har... Det finns många bra laddare att köpa, men köp en "intelligent" laddare som har en laddkurva anpassad för AGM-batterier. Själv har jag använt Ctek-laddare och tycker de fungerar bra. Trotjänaren är en MXS25000 som är av lite större modell - den modellen motsvaras idag av den uppdaterade PRO25S EU som även har fått möjlighet att ladda Litumbatterier. Men det finns lite mindre modeller som funkar bra också. Köp så "stor" laddare du anser att du har råd med, då får du bättre kapacitet och snabbare laddning, samt lite fler funktioner. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Har du Auto Start/Stop funktionen (vilket jag gissar du har) så hade bilen garanterat AGM från fabrik (gäller även vissa andra utrustningskoder som Brake Energy Regeneration och några till). Men moderna bilar käkar ju batterier så byte vart 3:e/5:e är numera normalen - så under dessa byten kan ju någon slängt i ett billigare vätskefyllt blysyrabatteri. Underhållsladdning däremot är en mycket bra sak att göra på moderna bilar (har man möjlighet så är det ingen dum idé att göra det tex en helg i månaden - eller oftare beroende på körprofil - även när bilen är påställd och används någorlunda regelbundet). Om man endast tänker underhållsladda så räcker en CTEK XS 0.8 laddare (eller en med liknande specifikationer). Jag tar CTEK som exempel då jag använt dessa under en längre tid och vet vad jag får och hur de fungerar. Länk Använder själv en CTEK XS 0.8 (egentligen föregångaren som hette XS 800) som underhållsladdning till bil som står avställd. Den har ett generiskt program för alla batterityper. Så i pulsladdningen (den där korta laddningen som kickar in när spänningen sjunkit under ett tröskelvärde) så använder den bara upp till 14.4V (för att fungera med alla batterityper). För att ladda ett AGM-batteri optimalt så vill det gärna ha en aningens högre spänning (upp till 14.7V). Men underhållsladdning handlar inte om att ladda ett batteri optimalt, så därför fungerar denna laddare som underhållsladdare alldeles perfekt till AGM och alla andra blysyrabatterityper. Det omvända bör man däremot undvika, att ladda ett vanligt vätskefyllt blysyrabatteri med 14.7V (ingen katastrof men dessa batterier vill helst bli laddad med högst 14.4V för att hålla så länge som möjligt). Annars finns CTEK MXS 3.8 som förutom underhållsladdning även kan ladda upp rejält urladdade bilbatterier (upp till 85Ah men är det inte tokurladdat så kan du även ladda upp lite större batterier - inte omöjligt det sitter ett 90Ah eller liknande i din bil). Länk För att vara lite övertydlig, alla dessa laddare går automatiskt in i underhållsladdningsfasen (och ingenting man själv behöver ställa in eller tänka på). Denna CTEK MXS 3.8 har ett snöflingeläge som även används för att ladda AGM-batterier då detta läge ger 14.7V vilket är vad AGM-batterier vill ha. Så därför passar denna laddare till ditt batteri (som vi utgår ifrån är AGM) både som underhållsladdare och även i situationer då du behöver "fylla upp" ditt batteri (om det råkat komma ned i mycket låg nivå eller bilen varnar för låg batterinivå). Sen finns CTEK MXS 5.0 och är i princip som 3.8 förutom att det har ett dedikerat AGM-läge (den har en inbyggd temperaturkompensation så snöflingeläget behövs inte) samt att den klarar av att hantera större helt urladdade batterier (upp till 110Ah). Länk Så denna fungerar fint som underhållsladdare till din bil men även som en bra laddare om du skulle råka dränera ditt batteri helt och hållet. Sen finns CTEK MXS7.0 och CTEK MXS10. Helt enkelt laddare med större kapacitet (men tänk på att den kapaciteten används aldrig vid vanlig underhållsladdning - det kommer ENDAST till nytta när stora batterier är rejält urladdade). Däremot har båda laddare ett supply-läge som kan ge ström till en bil. Kan vara bra om man göra lite enklare felsökning/felkodsutläsning eller håller på med bilen och bilen är "vaken" under en längre tid. Handlar till slut om vad ditt faktiskta nuvarande och kommande behov är (och budget). Mellan 0.8 och 3.6 är det typ 250 SEK i skillnad, därefter är det i grova slängar ca 500 SEK i varje steg uppåt. Värt att notera att samtliga dessa batteriladdare kommer ihåg sin inställning efter ett strömavbrott (och återupptar det inställda programmet när strömmen kommer tillbaka). Det är en tacksam feature om bilen står avställd på ett ställe som man inte besöker så ofta. Alla laddare har inte denna feature. Om strömmen går (och kommer tillbaka lite senare) så kan vissa laddare hoppa tillbaka till sitt ursprungsläge där den väntar på att någon ska välja ett laddläge - inte speciellt roligt att upptäcka en månad senare. |
|
Det jag glömde nämna: Enligt det jag har läst mig till från många olika professionella källor (batteritillverkare, seriösa batteriladdartillverkare och akademiska vetenskapligt förankrade källor) är att om man måste välja, så är temperaturkompenserad laddkurva prioriterat före fasta olika laddkurvor för olika batterityper (våta ("vanliga) och AGM/Gel). Hittar du en laddare som har både temperaturkompensering och olika laddprogram för våta och AGM-batterier, är det givetvis det bästa! Ju kallare ett batteri är, desto större spänning behöver det. Tänk bara på att temperatursensorn bör sitta ute vid klämmorna så den mäter på/vid batteriet, för det är batteriets temperatur som styr den lämpliga spänningen och strömmen. AGM-batterier vill generellt ha lite högre laddspänning (14,7-14,8V) än våta batterier (ca 14,4V) men samtidigt något längre floatspänning (13,6-13,7V) kontra ca 13,8-13,9). Men allt detta är utifrån att batteriet håller +20grader C, är det kallare ska spänningen ökas och är det varmare ska spänningen sänkas (ca 24mV för varje grad Celsius åt endera hållet). Det finns andra märken på batteriladdare, t ex. Exide/Tudor som har temperaturkompensering och olika laddkurvor för olika batteritekniker. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
CTEK MXS 5.0 har jag själv och är en mycket bra laddare. AGM läget ger högre laddningsström så det skall man även använda om man har ett vanligt batteri och det är kallt. Du kan gå in på länken som bmw-slangen länkade till och studera manualen så har du alla inställningar och olika laddningscykler som finns. Om du har en DEFA motorvärmare kan du montera in en DEFA batteriladdare så får du laddning varje gång som du kör den. Väldigt praktiskt. Kolla nu under BlackFrideay så kommer du säkert hitta laddaren för några hundringar billigare. / Peter |
|
|
"Händer" det något dåligt med ett AGM batteri om man laddar i fel läge? Jag har flera cteks och i ärlighetens namn slarvar jag med att ställa in dem rätt. Kollar främst att de sitter i billäge och inte MC-läge, sen stänger jag huven och tänker på nåt annat istället. Går det bara långsammare eller är det på något sätt skadligt för agm-batteriet? (Bilarna står inomhus) |
|
|
Vill man vara lite lat och inte behöva tänka så ofta på batteriladdning (som jag) så låter man montera en batteriladdare via motor-kupe-värmaruttaget så varje gång du värmer motorn/kupen så laddar du samtidigt batteriet. Defa har en särskilt avsedd batteirladdare som är gjord för detta. Jag har en sådan och då jag nog kör enligt definitionen på "ogynnsam körcykel" - dvs kör sällan och ofta korta sträckor (än mindre och än mer sällan under Corona) så kompenserar jag detta delvis med motor/kupevärmare med batteriladdning. Är dock så pass olat att jag emellanåt kör en fulladdning med min CTEK 3,6A som brukar hinna ladda fullt övernatten snöflingeläge. Jag ser bilbatterivård lite som att borsta tänderna, visst kan man byta batteri med några års mellanrum (laga hål i tänderna) men det är oftast billigare att sköta om grejorna genom att ladda (borsta tänderna). Batteriladdare/tandkräm&borste är billigare än lagahål/nytt batteri. /Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096 |
|
|
Löwet, det som kan hända med fel laddkurva är att om floatspänningen är för hög, är det risk för att batteriet tappar vätska och det går inte att efterfylla batterivatten i slutna batterier, som i "underhållsfria" (slutna) våta batterier, AGM- och Gel-batterier... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack så hemskt mycket för all intressant läsning och tips kring laddare!! Jag slog faktiskt till på en CTEK MXS 5.0 och jag tror den kommer bli riktigt bra nu i vinter till mitt batteri. Fick den för 650 kr så det tycker jag inte var så farligt dyrt. |
|
|
Hej, Det finns redan så mycket expertis här, att jag knappt vågar komma med lite down-to-earth-synpunkter. Men ändå. 1. Min bil vinterparkeras sedan flera år i ett utrymme som inte erbjuder underhållsladdning. På samma ställe parkerar en son sina tre bilar av olika märken/modeller. Vi ser till att batterierna är fulladdade och kopplar sen ur dem efter inparkeringen. Bilarna står alltså strömlösa. Efter ett halvårs vila har hittills ingen bil ens tvekat eller bråkat på annat sätt, när vårstarten körts. Vad jag minns har det här i forumet också skrivits, att fulladdade batterier tål lång tids lagring utan att ta skada. Mina/våra erfarenheter talar inte emot det. 2. När det gäller "överladdning", dvs att ett blybatteri laddas utöver fullt, så att elektrolytens vatten elektrolyseras till syre och väte, finns det en inbyggd katalysator som gör att dessa gaser återreagerar till vatten. En förutsättning för slutna batterier, kantänka. /Lennart |
|
|
Att låta en "gammal" bil stå utan batteri funkar ofta fint men en nyare bil gillar det inte. Som referens: Min e46:a bryr sig inte ett skit. Min f02:a fick fnatt den gången den stod utan ström av misstag en vinter. Laddare var inkopplad men nåt sket sig så den stod strömlös och batteriet tvärdog och bilen hade massa knas för sig första gången jag startade den. Till den har även min meck sagt att du inte får koppla bort batteriet alls. Niklas Fransosen |
|
|
En detalj som kan vara intressant att veta, är att man aldrig bör låta vilospänningen i batteriet gå under 12,4V, för då börjar batteriet sulfatera blyplattorna. Desto lägre spänning och desto längre tid, desto större skada blir det på plattorna. Om man relativt snabbt laddar upp batteriet igen när det börjat sulfatera, kan man bryta och reversera sulfateringen, men väntar man för länge får batteriet en permanent skada genom sulfateringen och då tappar batteriet kapacitet eftersom tillgänglig yta på plattorna minskar = batteriet "krymper" kapacitetsmässigt. Dessutom har man problematiken kring att ett urladdat batteri lätt kan frysa sönder vid minusgrader. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Är det någon mer som har just CTEK MXS 5.0 ? och vet hur den ska stå inställd om jag ska ha den inkopplad hela tiden så den sköter om mitt batteri i vinter när bilen står avställd. Jag har den inställd på bilen samt agm på själva modet, och batteriet är fullt uppladdat nu. |
|
|
Då är det bara låta den vara. Efter ca 10 dagar går den över i åttonde läget och då ger den exakt rätt laddning som behövs. Här kan du läsa mer. Länk / Peter |
|
| Även jag har en MXS 5.0 och gör precis som du säger. Det har funkat fint alla år jag haft den. | |
|
Jag använder mig av en sådan här Länk. |
|
|
Jag köpte precis en MXS 5.0. Den verkar fungera bra. Kostade 699kr. Verkar vara identisk med den BMW brandade versionen fast till halva priset:-) |
|
| För den brandade betalade jag omkring 6-7oo plus frakt från eBay för ett år sedan | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.