AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.248

Bygga om dieselvärmare BMW G31 LCI

Visa användare
834
don-salvatore87
G31 520d xDrive M-sport -21 Sophistogrå Brillianteffekt metallic
Hej,

Har nyligen köpt en ny BMW 520d xDrive G31 LCI med fabriksmonterad dieselvärmare. Då jag bor uppe i Lycksele som kan erbjuda rejält kalla vinterdagar, har jag ett behov av att uppgradera dieselvärmaren så att den förutom själva kupén, också värmer motorn.

Har fått information från BMW auktoriserade verkstaden Lindholms Bil i Umeå, att man tidigare har kunnat modifiera dieselvärmaren så att den även värmer motorn. Dock så utför de ej längre denna ombyggnation på nya bilar som har s k "mildhybrid" tekniken, då det enligt dem kan förorsaka att motorlampan tänds vid start.

Vet någon något mer om detta och om det finns någon lösning för att bygga om dieselvärmaren? Vill helst slippa montera in en motorvärmare då det redan sitter en värmare i bilen från fabrik...
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Men menar du att dieselvärmaren inte värmer motorn???
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pelle, ja, det är så att BMW har en bränsledriven kupevärmare primärt. Sedan behöver den modifieras om det ska bli kupé och motorvärmare.
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Tack för svar Grelle! BMW är med andra ord ingen vinterbil, det var trista nyheter när man bor i Jämtland
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Jag har pratat med BMW-verkstaden i Östersund och de säger att kupén prioriteras och när den är varm släpps värmen ner till motorn. Så med andra ord måste man köra värmaren länge för att få motorn varm
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Pelle_H, det går ju att använda elektrisk motorvärmare också. Då slipper man ju bränna diesel. Men det kräver ju åtkomst för el såklart och en separat installation.

Den info du fått från verkstaden skiljer sig från den som kommunicerats i andra kanaler. Menar de kanske att när motorn startas så kommer det varmt vatten till den?
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Ja, jag kommer nog sätta in en elektrisk värmare. Som jag fattade det så drar den ner varmt kylvatten till motorn när kupén är varm, men jag kanske fattade fel. Jag har försökt googla mig till information om detta men inte hittat något.

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Låter klokt med eldriven bränslevärmare! Det kan vara så att den öppnar upp för det varma kylvattnet till motorn när den startar. På så vis hjälper det ju lite. Men inte samma sak som att helt värma motorn också.

Det är däremot bekant för mig att det länge varit mindre optimal konstruktion med BMW's bränslevärmare som inte värmer motorn så som vi nordbor förväntar oss.
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Min 750Li (bensin) från 2009 har den något galna varianten som nämnts ovan, värmaren värmer bara kupen. Det finns ett modd för så gamla härken på nätet vet jag. Det ska tydligen även vara en BMW-unik variant som Webasto varit tvungen att ta fram.

BMWs resonemang är ju fullständigt bakvänt....

Niklas

Fransosen
Visa användare
834
don-salvatore87
Har nu löst detta genom att installera motorvärmare (kontaktvärmare) med batteriladdare.
Pe
13
Pelle_H
520d xDrive -20
Vilket märke blev det och vad kostade det?
Visa användare
834
don-salvatore87
Betalade 8995kr hos Lindholms Bil. Blev en motorvärmare från DEFA
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.