AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
829

Går varken att låsa upp eller låsa bilen(BMW E60-07).

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsan har en BMW E60 523i-07 LCI(ej comfort access) med nyckelproblem.

Finns inget batteri att byta till denna "nyckelklump"...

Fungerar att starta bilen med denna nyckel, dock fungerar det inte att låsa upp eller låsa vare sig dörrar eller skufflucka.
Det är en nyckel som inte använts på ganska många år så misstänkte först att det bara skulle vara ett enkelt "laddningsproblem".
Nu har han kört en del med bilen och använt den nyckeln för att försöka ladda den mha nyckelinsticket , men det fungerar inte ändå..

Hur länge tar det att ladda upp en gammal nyckel?
Måste man köra minst 10mil eller nå´t?

Eller finns det något annat sätt att ladda upp nyckeln?

Nu kan det ju vara så att nyckeln ej är "räddningsbar" , men kanske någon här har någon erfarenhet av problemet?

Jo, nu kan man såklart köpa en ny nyckel direkt, men man kan ju fråga först om någon har något tips på "återupplivning" av halvdöd nyckel :)

Mvh Janne.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag kan inte svara för din pappas bil men på min E38 facelift med samma nyckel som kom till E39 2001, den "lilla" nyckeln och BMWmärke på. Där kan man tejpa fast nyckeln på en ORAL-B trådlös laddare. Den är induktiv likaså är nyckeln det. Jag hade den satt fast ett dygn, har läst flera på detta forum som använt samma metod. Tror att din pappas nyckel laddas likadant. Det kan också vara så att batteriet är utom alla räddning, då blir det kanske en ny nyckel på BMW..
Lycka till!
Asken
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok..tackar !:)

Jo..när jag sonderar vad man läst på forumet så har jag också nu ett svagt minne av att man ska kunna ladda iaf vissa bilnycklar via t.ex tandborstladdare.

Absolut värt att prova såklart.
Fram med tejpen alltså ;)

Mvh Janne.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Och fjärrfunktioneb fungerar med en annan nyckel?
Läste någonstans att efter nån timmes laddning skulle fjärren funka typ 5 ggr . Kanske måste initieras om ?

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, fjärrfunktionen har alltid fungerat med "huvudnyckeln", eller den nyckeln som används normalt..

Såå...kanske är läge att reservnyckeln initieras om m.a.o.?

Finns det någon beskrivning hur man gör det?
Är väl säkert så att det finns beskrivningar här på forumet, men har väl letat för dåligt i vanlig ordning :)

Mvh Janne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.