AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
791

335d F31 2016 - Byte bromsvätska och EGR kyl

I helgen skulle jag byta till vinterhjul men stötte på patrull. Hjulbultarna fram är åtdragna med ENORMT moment. När jag skulle lossa låsbulten på ena framhjulet så separerade själva "koden/nyckeln" från hylsan så bulten är omöjlig att få loss. Ny hylsa/nyckel är införskaffad på BMW för att lossa de 3 övriga låsbultarna men det hjälper ju inte när den ena låsbulten är obrukbar.

Till saken hör den att jag själv alltid skiftar mina hjul för hand och drar 140Nm med momentnyckel så ingen däckverkstad har varit i närheten med någon mutterknack. Det gör att jag misstänker att min kära BMW återförsäljare/verkstad är skyldig eftersom jag haft bilen inne där vid två tillfällen efter det att sommardäcken monterades. Första gången var för kampanjkampanjkod 0011580500 - EGR kyl där EGR kylen kontrollerades och sedemera byttes och ytterligare nu i oktober för byte av bromsvätska. Frågor:
- Min ÅF hävdar att dom inte har demonterat hjulen för något av dessa jobb men min fråga till forumet är om någon kan bekräfta att så är fallet?
- Jag tänker att man kanske gör en allmän/rutinkontroll vid något av dessa tillfällen?
- Som mekaniker kanske det är lättare att komma åt luftnings nipplarna om man demonterar hjulen?
- Alternativt att kampanjen för EGR kyl innebär att framhjulen demonteras för att komma åt?

Om ÅF inte demonterat hjulen och dragit dom med max moment inställt på knacken så återstår väl bara att jag själv helt sonika glömt av att jag käkat en burk dunderhonung i våras innan jag skiftade hjul.
Vet någon förresten om dunderhonung påverkar allmäntillståndet så pass att jag kanske glömde använda momentnyckeln vid detta tillfälle?

Bilen det gäller är en 335dT 2016. Tack på förhand!
bl
2.294
blixten
325i -88
Det är oerhört sällan en verkstad vill erkänna att de gjort något fel. Om man noterar felet direkt när man hämtar bilen och det är helt uppenbart, är det enklare. Men min erfarenhet är att de helst inte erkänner då heller. Sannolikt är det ju vid det senaste tillfället de dragit åt skruvarna för hårt. Visst är det lättare att komma åt luftningsnipplarna om man tar bort hjulet.

Jag brukar lossa hjulskruvarna och dra åt dem med rätt moment och kryssvis efter bilen varit på verkstad och de haft loss hjulen, då det är lättare än då de suttit ett tag. Det är ju sjukt att man behöver göra det men oftast nödvändigt...
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hade samma problem på min bil. Alla hjulskruvarna satt stenhårt på ett framhjul trots att de dragits för hand av mig och det slutade efter mycket stånk och stön med att alla kom loss utom låsskruven som pajade. Köpte en ny låsmutter men det hjälpte inte. Det kan vara samma för dig att det kommit smuts/salt/vad som helst som orsakar problemet. Behöver inte vara verkstadens fel. Jag fick hjälp av några däckkillar på en stormarknadsparkering som dunkade med en gummislägga på fälgens insida och sedan efter några försök fick mutterpickan att dra loss den. De rensade gängorna åt mig innan de satt tillbaka skruvarna.

Har du fått loss den nu och du primärt letar efter den skyldige eller behöver du hjälp och råd för att få bort den?

@Grelle, kanske du också smaskat i dig en burk dunderhonung innan du bytte hjul den gången?

Frågeställningen är om jag på något sätt kan bevisa att BMW verkstaden gjort fel.
Det hela har blivit en principsak och jag hoppas jag kan få verkstaden att betala nyckeln till låsbulten och däckfirmans arbete att få loss den (låsskruven för att slippa off topic från språkpoliser).

Den trasiga bulten fick däckverkstan loss genom att svetsa på en mutter på den trasiga och efter 2 misslyckade försök så lossade den till slut. Med hjälp av mutterknacken från lokalen bredvid som har lite fetare maskiner till tunga fordon så fick dom loss övriga bultar också.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Om jag minns rätt så byter man bromsvätska på de flesta modeller utan att ta av hjulen.
För att byta EGR-kylaren ska det heller inte behöva monteras av några hjul.
(Tror även det är så det är beskrivet att det ska göras även i BMW's servicerutiner).

Så med största sannolikhet har inte BMW-verkstaden lossat/dragit åt dina hjulskruvar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.