|
|
|
|---|---|
|
Jag hjälpte till att kolla nivån på en nyköpt bil. Bilen gick bra och ingen gul lampa lyste, men vi fick fylla i fem liter innan nivå på stickan blev bra. Kan den verkligen endast ha haft drygt en liter olja i motorn och gått tyst och fint, eller funderar på om vi fyllt i på tok för mycket olja och att det tex sitter fel sticka i bilen som är för kort. Dom har kört bilen efter påfyllning och bild går bra nu med. | |
|
Det brukar skilja ca 1L på stickans högsta och lägsta punkt. Kanske t.o.m. mindre. Att ni fyllt på 5L betyder att det inte var någon olja alls i bilen och således inget oljetryck = röd motorlampa. Jag hade nog tittat närmare på det där.. |
|
|
Ja, det är det som är så konstigt att den gick bra och utan missljud, så det är därför jag funderade på om stickan kan misstämma om dom bytt den men det verkar långsökt. Och hade nivån varit bra och vi fyllt på fem liter till gissar jag att motorn skulle trycka ut olja via vevhusventilatuonen. Det rätta vore att tömma motorn och byta olja för att säkerställa att allt står rätt till. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Töm ur oljan och fyll på 6.5 liter och kolla stickan ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Det enda vettiga är nog att tömma ur all olja och sedan slå på korrekt mängd som nämnts! Då får ni ju även ett kvitto på om oljestickans nivåangivelse stämmer... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
...tillägg: Kolla hur oljan ser ut som tappas ur! Är det "glitter" i oljan, har motorn tagit skada av oljebristen... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svar, ska byta oljan i veckan och hoppas att oljan ser bra ut. Det var definitivt inget lagerknack innan när nivån var låg så hoppas allt är ok. |
|
|
Här kommer uppföljning. Bytte olja och det var över 10 liter olja i motorn. Innan jag fyllde på olja då hittade jag felet, röret som stickan går i var inte riktigt nedtryckt i blocket så det var därför som stickan var torr. Inget har förhoppningsvis tagit skada av dom få mil dom bilen gått med för mycket olja, men den har inte tryckt ut olja någon stanns vad jag kan se. |
|
|
I detta fall var det iofs bättre med för mycket olja än bara en liter som misstänktes från början...men det kan bli problem med vevhusventilation med så mycket olja i motorn... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Jo jag vet att det inte är bra med för mycket heller. Fryser vevhusventilatuonen är det väl nästan standard att ventilkåpspackningen ryker. Men resten av motorn brukar väl klara sig vad jag hört. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.