|
|
|
|---|---|
|
Har tänkt köpa en ny X6. Står i valet och kvalet mellan 40D och 40I. Bor i Luleå så motorvärmare är ett krav. Tillvalet bränslevärmare värmer enbart kupeutrymmet, dvs inte motorn. Är det verkligen så? Defa har provat ut motorvärmare till 30D, dock inte till 40D. Är det endast mjukvarun som skiljer 30D och 40D? För i så fall bör motorvärmare även fungera till 40D. | |
|
Ja BMWs värmare värmer bara kupén. Fast det är också bara halvsant. Så fort du sätter på motorn cirkulerar det varma vattnet tillsammans med det övriga igen så motorn blir varm mycket fortare i alla fall. Dessutom värmer den ju vattnet när motorn är igång. Så själva kallperioden blir mycket kortare med värmaren ändå. Det går att modda värmaren så det värmer hela kretsloppet från början också. Finns trådar om det på forumet. |
|
|
Tack för svar! Om jag tar min Tiguan med bränslevärmare värmer den även motorn. Din förklaring låter logiskt. Men vad blir den "egentliga" skillnaden mot en bil som har en bränslevärmare som marknadsförs att den värmer både motorn samt kupen kontra BMW:S Kupevärmare? Har BMW elektrisk tillsatsvärmare på sina dieselbilar? Eller vilken typ av hjälpvärmare har dom på dieselbilar? |
|
|
Min åf hänvisade att motorvärmare inte är nödvändig med dagens (BMW´s) moderna motorer. När jag säger "dagens" så pratar jag om 2014 års X5 som jag köpte som ny. Har tidigare drabbats av dieselmotorer som är stendöda vid 30-35 minusgrader och var själv skeptisk men gav till slut med mig då alternativ inte fanns. Men 8 år senare får jag faktiskt hålla med, allt fungerar perfekt. Har dock P-värmare och som tidigare skribent skriver värmen den motorn i det ögonblick man startar. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.