AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.129

Vilket bilbatteri är det bästa att inhandla till en BMW E60?

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Farsgubbens startbatteri till hans BMW E60 523i-07 LCI börjar att ge upp...
Vet tyvärr inte just nu hur stort det nuvarande batteriet är i varken startkapacitet eller Ah, men men..

Jag tänkte den vagnen skulle få ett med mera Ah och lite bättre startkapacitet också..
Såå...vad ska man köpa för att få det bästa?

Kanske ett sådant här>>>>>Länk

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok...Jo, ett "Tudor high tech" var det jag hoppades på att länka till :)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Banner, Tudor/Exide, Bosch eller Varta....pick your poison!

Alla är bra batterier!

Tänk bara på att om du byter kapacitet och/eller batteriteknologi (Vanligt vått, EFB eller AGM) så måste bytet programmeras. Annars räcker det med att registrera batteribytet i IBS-systemet.

Själv beställde jag ett Exide-AGM-batteri till Mercan häromdagen. Med lite tur är det hemma i morgon enligt kollinummerspårningen. Tänkte byta innan det blir kallare ute och risk för problem - det har varit lite halvtaskigt ett tag, utan att orsaka några egentliga problem mer än att start/stop-systemet tar lång körtid på sig innan det aktiveras (trots att jag har underhållsladdat batteriet regelbundet). Även polspänningen är i lägsta laget vid mätning även efter fulladdat med c-tek-laddare. En analys med c-tek-batteritestare säger också att det är dags att byta det.

Dieselvärmaren har en viss förmåga att fresta på batteriet så det är väl ändå ok tycker jag - originalbatteriet är ca 8 år gammalt.

Beställde här och betalade med Pay-Pal:
Länk

La beställningen via mail för att slippa tyska batteripanten, men å andra sidan blev det några Euro dyrare än på hemsidan då de tydligen betalar svensk moms.
I det stora hela landade det på ca 132 Euro med frakten - under halva priset mot att köpa det hos lokala reservdelshandlaren.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ok, Tack för input.

Jo, batterisymbolen tänds emellanåt strax efter start(+ att han menar att ibland så är det just såpass han får startmotorn att gå runt om den stått några dagar, tur att motorn är lättstartad :)) och "billyften" tänds också(men just den kan ha med att det behövs en service av något slag... ej kanske batterirelaterat).

Han kör väldigt lite och kör bara några mil/månad, vilket ofta(alltid) inte är bra för batteriet.
Laddade upp batteriet för ca 1½ månad sen och då har inte det varit några problem tills nu då..

Batteriet byttes för 5-6 år sedan vill jag minnas (m.a.o. ett(1) byte är gjort hitintills sedan den rullade ut från nybilshallen).

Mvh Janne.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.