AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.668

Missljud motor efter rem byte

Ma
21
Maltez98
E46 320 2000
Hej, tänkte kolla om det finns någon som kan hjälpa mig på rätt spår och hitta missljudet som kommer ifrån min bmw e46 320, 2000
Efter jag bytt värmeventil på bilen så var det luftning som gällde, hade då bilen på ca 2,500rpm så brast fläktremen, stängde av bilen väldigt fort och blev skärrad av vad jag precis har hört under huven, så då att det bara var den gammla torra ramen som brustit,
Efter ett snabbt biltema besök och byte av remen och alla rester ifrån den gammal var borta så startade jag upp bilen igen för att fortsätta med luftningen, då hörde jag ett riktig obehagligt ljud ett (morrande) rasslade ljud som blir mer efter varvtalet, vad kan ha hänt? Ljudet hörs som mest under huven och inte under bilen, samt ett det låter som det kommer ifrån motorns mitten, vad i hela full vete kan Ljudet komma ifrån vart kan va tagit skada att motorn har gått runt utan rem en kortare stund i höga varvtal.
Ljudet har nu tyvärr blivit värre då jag har varit i väldigt stort behov av bilen och kört några mil med det
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Välkommen!

Osäker på om det är M52TU eller M54, men spelar inte så stor roll då de är väldigt lika.

Men som du nog vet så finns det många saker som roteras av drivremmen.
Och det finns således lika många saker som kan ge missljud.

Då ditt ljud är på ett visst sätt proportionellt mot varvtalet så trillar ju misstankarna direkt på dessa "många saker".

Det första du ska såklart göra är att ta bort drivremmen och provstarta motorn och se om oljudet finns där eller inte.

Kör inte motorn för länge då vattenpumpen inte längre dras runt.

Med största sannolikhet har du en elektrisk fläkt, vill minnas att det bara bilar med automatlådor som hade mekanisk fläkt (bland E46 320i M5TU/M54 2000).
Så troligtvis har du inte någon "fläktrem" utan vad man numera ofta kallar drivrem (men ordet fläktrem är en sådan term som använts så länge och som ofta användes på alla typer av drivremmar även de som inte drev någon fläkt).

Om oljudet inte finns där med drivremmen avtagen, då kommer ljudet garanterat från några av alla saker som snurrar när drivremmen går runt.

Börja med en enkel visuell/audiell inspektion av alla pryttlar som roterar (inklusive spännhjul och löphjul) och se om du kan höra något abnormalt när du snurrar på dem.

Hittar du ingenting uppenbart så får du hänga på fläkten och ta fram ditt motorstetoskop och börja lyssna och lokalisera varifrån ljudet kommer ifrån.
Ma
21
Maltez98
E46 320 2000
Riktig bra svar, man tackar :D
Fläktrem har fastnat i huvudet och blivit standard ordet men det är drivrem
Och bilen har el Fläkt.
Jag ska ta bort drivremen nån dag framöver och återkommer med svar för vidare felsökning
Ma
21
Maltez98
E46 320 2000
UPPDATERING, ljudet försvinner med borttagen rem,
Hur lägger man upp en video då jag har en med ljudet om någon kan hjälpa mig fortsätta felsöka
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Enklast är att lägga videon på någon av alla socialtjänster som finns numera och lägga in en länk här.

Men att lyssna på en skraltig mobilvideofilm brukar sällan leda nån vart tyvärr.

Som jag nämnde innan så blir nästa steg att lokalisera varifrån ljudet kommer (vilket måste göras lokalt på plats vid motorn).
Men som jag också nämnde innan så kan du kolla the usual suspects innan du hänger tillbaka drivremmen - har du tur så är det något uppenbart som kan hittas genom enklare visuell/audiell/taktil inspektion (utan att ha motorn igång)!

Se mitt inlägg 2021-11-18 02:03.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Motorstetoskop eller lång skruvmejsel som man sätter skaftet till örat - sedan får du "peka" på misstänkta ljudkällor (eller i närheten) för att ringa in varifrån ljudet kommer....

Dvs. lite hederlig gammaldags mekanisk felsökning! ;)

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Maltez98 : Blev du av med missljudet? Eftersom ljudet försvann när du tog av remmen så gissar jag på att du började fokusera på något av de saker som dras runt av drivremmen. Vad behövde göras för att bli av med missljudet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.