AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.386

Söker en avancerad avgasbyggare. Finns de i Sverige?

TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Hej och god morgon,

Jag söker efter en firma med god kunskap inom avgassystem.

Till min 330-cabbe har jag tänkt köpa Schmiedmann-grenrör, sportkatalysatorer och så ett avgassystem tillhörande det, eventuellt ett komplett Schmiedmann-system.

Ovanstående vill jag få monterat, men även modifierat.
Jag vill få avgasröret som kommer från bakre tre cylindrarna bli lika långt innan Y:et, som röret från främre tre cylindrarna. Detta innebär ju lite mätning och sen bygge med någon sorts krok/böj för att kompensera och få precis lika längd på båda grenrörens rör innan de ansluts ihop.

Så varför allt detta krångel?
Jo, jag vet inte vad mitt problem är (kanske att jag har absolut gehör?), men jag står inte ut i längden med avgasljud som inte är i harmoni.
Dessa avgassystem som är olika långa finns extremt många exempel på, ett känt är t.ex. Subarus klassiska "boxerljud", egentligen finns inget boxerljud. Monterar du s.k. "equal length"-grenrör på en Subba, låter den som en helt vanlig radfyra, det är alltså endast de icke lika långa grenrören som manipulerar ljudet till vad det är.
Ett annat exempel är BMW M3/M4 F80 etc. som låter skräp, numera finns Active Autowerke-midpipes som är "equal length" som gör att bilen låter som en radsexa-bil snarare än två tre-cylindriga rasselpuffror som spottar, låter platt och resonant, tvi.
Samma gäller med Nissan Skylines, där det är välkänt med s.k. "equal length" grenrör för att få till ett grymt ljud.

Här finns en tråd från begynnelsen när entusiaster försökte lösa S55-ljudproblematiken och de lyckades väl genom att kompensera så att båda avgasrören blir lika långa innan de möts:
Länk

Så, jag söker egentligen:
1. En verkstad som kan montera och bygga ihop ett komplett Schmiedmann-avgassystem till min E46-cabbe samt bygga om före/efter katalysatorer, men före Y, så rören blir lika långa, s.k. "equal length".

Tack på förhand//
Mattias

Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Denna tråden är rätt ny och innehåller några namn på firmor, kanske något att börja med iaf: Länk
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
En tanke: grenröret på S50 är väl extremt välbyggt och avstämt längdmässigt - kan det passa på din motor?

Utifrån vad man ser med ögonen verkar S50-grenröret vara betydligt mer seriöst byggt än det till S54...

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
S50B32 grenröret är det du vill ha, det passar på motorn utan modifieringar. Däremot kan du behöva värma och banka på ett par ställen för frigång för växellådan. Har ett sådant grenrör på min Z3 med M52TUB28 som har "likadant" block (exteriört) som M54B30.

Men vill du gå din väg med custom grenrör och avgas skulle jag rekommendera PPF i Avesta.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.