|
|
|
|---|---|
|
Hej! Kör idag en 428i Xdrive M-sport -2015. Vill gärna öka bredden på däcken på sommarfälgarna 19”. Idag sitter det 255 bak och om jag inte missminner mig så är det 225 fram. Hur mkt bredare kan man ha bak respektive fram? Kan man dessutom ha lika bredd fram och bak utan att det ska påverka väghållning etc. Vet att BMW rekommenderar bredare bak än fram. | |
|
Då du har x-drive och vill köra "staggered setup" med bredare bakdäck, skulle jag rekommendera att du enbart håller dig till de dimensioner som BMW anger OCH använda BMW-OEM-märkta däck (stjärna) för att skillnader i rullomkretsen ska hålla sig inom toleranserna för vad fördelningslådan klarar av. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Okej, hur vet man om ett specifikt däck är BMW rekommenderat? Får man helt enkelt finna ett däck och därefter googla på det eller har Bmw en lista de släpper årligen uppdaterad? Tack för input! |
|
|
Du bör enbart använda exakt samma typ av däck (både tillverkare och modell) som är BMW-OEM-märkta. När du köper däck, anger du att däcken ska vara BMW-OEM-märkta. De stora märkena som Pirelli, Good-Year/Dunlop, Continental etc. har sådana däck i sitt sortiment. Men var lite uppmärksam, för nästan alltid finns "samma däck" med samma namn utan BMW-märkning också (kan även finnas andra biltillverkarspecifika OEM-märkningar inom samma "däcknamn"). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Okej, tack för ditt svar. | |
| Av BMW godkända däck brukar väl vara märkta med en stjärna. Audi däck märkta med AO porsches är N märkta etc. | |
| Något som jag tycker är lite trist med breda däck, är att man på svenska allt sämre vägar, med hjulspår fyllda med vatten. Är att när man kör i regn så får man ta det väldigt lugnt då de breda däcken gärna vattenplanar. I tex Tyskland ligger det inga vattensamlingar på vägarna, där är det inga sådana problem. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.