AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
714

N46 120i hackar

Hej, sonen har som rubriken lyder en 2005 120i N46, som många jag läst här hackar vid gaspådrag, men inte hittat något som fixat sonens fel, Som sagt vid gaspådrag hackar den å får felkod misständning cyl 2, bytt stift å spole å även skiftat runt men fortfarande misständning på 2an, gjort komp prov på alla å ligger runt 10-11, drar jag ur kontakten til en av vanos (spelar ingen roll vilken) ställer väl sig kammarna fullt öppet och bilen slutar hacka å ingen kod på misständning på 2 an, men givetvis felkod på vanosventilen jag dragit ur, Kamkedjan å sträckande låter ovanligt tyst, så verkar inte vara slack å kass spännare… idéer!!??

Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Du har en kontakt på ventilkåpan som är till valvetronicsensorn lossa,den får du se hur den går då. Då ställer sig kammarna för fullt lyft.och bilen går på trottelspjället istället för LMM och valvetronic.
En dåligt fungerande LMM ger ingen felkod.Dock bör den inte ge tändningsmissar.
Diagnosen skiljer på tändningsmissar och förbrönningsmissar
som är bränslerelaterat.
Jag har haft en liknande bil på felsökning som gick normalt med sensorn urkopplad
skiftade spolar stift och spridare utan resultat.Gick som en klocka med bortkopplad valvetronicsensor. Tyvärr hade kunden dåligt i kassan så jag fick aldrig leta färdigt
.Jag hade en fundering på om returfjädern till valvtronicen inte var ok men bara en teori.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
163
2002ixen
2002Tii -75
2002Tii -73
2002 -74

I min N46 är fjädrar bytta till valvtronic. Men det va förra ägaren som gjorde det och jag vet inte hur bilen gick. Men de va tydligen vanligt att de gick av.

/Stefan OO=00=OO
Hasso, har endast rengjort kontakten på ventikåpan utan större framgång, men kan tänka mig att den går ok om jag drar ur kontakten som jag gjort till en vanos ventil, har läst att de kan va givaren som strular oxå, men jag ska kolla å tackar så mö för tipsen, Å ska kolla fjädern, de har jag inte gjort men låter som ett bra tips, tack Hasso och 2002ixen

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.