|
Sida 5 av 5
|
|
|---|---|
|
Jag är lite misstänksam mot STEG 5. Som sagt När vi laddade batteriet till Audin så borde det bli ett felmeddelande på detta steg men det blev inte det. Vi testade flera gånger att ladda och laddaren gick till Steg 7 men batteriet klarade bara en start sen var det slut. Jag köpte en multimeter på ClasO som jag kollar med och tappar det inte så mycket i kraft från dag till dag så funkar ju batteriet hyfsat. Johan B är inne på Batterianalys och det är väl den bästa kollen. (Det gjorde BMW på mitt batteri på min då ett år gamla X2a och kom fram till att batteriet var helt OK men efter det andra stoppet med helt slut batteri på den så bytte de batteriet så jag är inte så överens med BMWs batterianalys) /Peter |
|
|
En sak som du bör tänka på: Använd INTE recond-läget på AGM- och Gel-batterier då det kan leda till vätskeförlust som inte går att ersätta. Dessutom får inte de batterierna stratifiering av syran som rekond-läget syftar till att "röra runt" med en överladdning med följande gasbildning (bubblor) i elektrolyten. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
50+medbmw Förstår givetvis att du är skeptisk, det hade jag också blivit ifall det gick till steg 7 utan något felmeddelande trots att batteriet var slut? Får eventuellt bli en batterianalys eller så köper jag ett sprillans som Johan B tipsa om till ett mycket vettigt pris :). Johan B, Tack för informationen det hade jag ingen aning om gällande recond-läget på ett AMG batteri. Som tur är har jag inte använt detta läge och kommer inte göra det :). Läste ut lite felkoder för ”skojs skull” och tråkigt nog hade 30C1 dykt upp igen :( Fault code: 0030C1 Engine oil pressure control, static Last occurred at: 136152 km Details: Actual oil pressure : 2656 Oil pressure setpoint : 4832 (Motor) -Öltemperatur : 41 Engine speed : 2016 Läste att det kan bero på följande men stora frågan är vart jag ska börja? Har lagt ner ganska mycket pengar på kort tid vilket inte är så kul. - Oil pump defect. - Oil channel blocked due small plastic parts (especially in N43 engines, the drive chan often breaks. - Oil pressure regulation valve defective (often know problem with N43 engine) - Wiring harness on oil pressure control valve oily/defective. Tack på förhand. |
|
|
Läst runt på diverse BMW forum att många rekommenderar att byta någon Hydraulventil vad det nu är och var den sitter? Har försökt hittat den delen via Autoexperten, Mekonomen och Autodoc men får inte fram någon träff. |
|
|
Läste i en annan tråd här på Autopower där en medlem skriver följande. Tips: Har ni fortfarande gamla kamkedje-spännaren på N43 med "höga bulthuvudet" med konstruktionsfel, så byt den omgående till den nya med ett lägre huvud, så slipper ni få ett kamkedje-ras. Det är jätteenkelt att byta denna och det går utan att ta bort något annat och du behöver bara en 28 mm ringnyckel. typ 5 min jobb... Misstänker att jag har de gamla på min N43 men skulle vilja byta till den nya i förebyggande syfte men undrar vart jag kan köpa dom nya? Behöver jag en eller hur många behövs? Hitta denna om det är något att ha? Länk Ber om ursäkt för många dumma frågor. |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Se mitt inlägg från 2021-12-01 00:44 där jag spånar om samt beskriver hur denna styrventil fungerar och hur oljetrycket justeras. Se mitt inlägg från 2021-12-01 21:21 där jag länkar till både skiss och artikelnummer till denna styrventil. Denna styrventil köper du hos BMW och kostar runt 1800 SEK. Den hydrauliska kamkedjespännaren (detalj #7 i skissen nedan) köper du också från BMW och kostar runt 800 SEK. Länk Du behöver bara en och packningsring ingår. Här är bara ett (av många) inlägg där jag skriver lite om denna del Länk |
|
bmw-slangen Stort tack för påminnelsen, jag får skylla på åldern eller rent slarv från min sida. Räcker det att jag uppger följande artikelnummer till BMW gällande reservdelarna? Chain tensioner 1131868509 Gasket ring 1131763197 Hydraulic valve 1141758499 |
|
Yepp, det gör alltid jag - och vid större beställningar emailade jag bara en lång lista av artikelnummer :-) Men du kan inte lämna tillbaka om artikeln inte råkar passa din bil. Vilket är logiskt då du uppger artikelnummer och är således helt och hållet ansvarig för vad du beställer - råkar du beställa en takbox istället för en o-ring så är det ditt fel och ditt problem :-) Se mitt förra inlägg >> Du behöver bara en och packningsring ingår. Du behöver inte köpa gasket ring, det ingår. Kolla i ETK så ser du att om du köper detalj #7 så ingår även detalj #8 (gasket ring). Länk Däremot ska du köpa en ny o-ring till styrventilen! För den ingår inte! Det vill säga du ska köpa både detalj #12 och #13 i skissen nedan Länk För säkerhets skull köp en ny skruv (detalj #14) också för säkerhets skull. Ibland är huvudet på den gamla lite dåligt, eller man råkar skada den när man lossar den. Och det finns nog en anledning varför de kör med internal torx på den skruven, det är troligtvis ont om plats där - så en vanlig sexkant head skruv hade nog inte fungerat där (lagom roligt att stå där och inte kan starta motorn eller flytta bilen pga en sketen liten skruv). |
|
bmw-slangen Jag uppskattar oerhört mycket all hjälp och allt förtydligande. Förstår att ansvaret hamnar på mig vid beställning oavsett om det blir rätt eller fel :). Innan jag skickar ett mejl till M-bilar i Örebro vore jag väldigt tacksam om du kunde bekräfta att följande delar/artikelnummer nedan är korrekta. Säg till ifall du behöver mitt regummer :). 07 Chain tensioner 11318685091 12 Hydraulic valve 11417584990 13 O-ring 11417566726 14 ISA screw M6X14 07129903027 Vad betyder eller är ETK :)? I samband med att min vän byter följande delar ovan tänkte jag passa på byta olja och filter om det inte är pengar i sjön med tanke på att det byttes i juli? |
|
|
En liten uppdatering :). I tisdags byttes följande nedan på bilen. Ska bli intressant och se ifall felkoden 30C1 dyker upp igen efter detta. - Motorolja Valvoline SynPower XL-III C3 5W-30 & Oljefilter. - Uppgraderade hydrauliska kamkedjespännaren. - Styrventil för oljetryck. |
|
Missade det förra inlägget här. Jo, ETK står för Elektronische Teile Katalog. Eller elektronisk reservdelskatalog på rak svenska. Helt enkelt BMW's program för att hantera reservdelar. Jodå, de artikelnummer verka stämma och ska passa din bil. Byta var 6:e månad kanske är i tätaste laget och jag antar den inte gått så långt sen i juli. Men hellre byta lite för ofta än alldeles för sällan om man måste välja (och byter man själv eller har iallafall "billigare-än-vanligt" så är det ingen större kostnad i det hela). Är också nyfiken på hur det här utvecklar sig! |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.