AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.115

BMW 120i - 2009. Vilken olja är den bästa för N43 motorn etc.

Sida 4 av 5
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Ja det verkar absolut inte ”bara” att avgöra ett batteris hälsa och prestanda. Tackar ännu en gång, alltid kul att lära sig och få förståelse för nya saker :). Uppskattar att du är grymt tydlig i dina svar för en nybörjare som mig :).

Batteriet som sitter i bilen nu är ett Tudor AMG-batteri på 80Ah som är köpt 2018 men det kanske har på tre år blivit dåligt??
Länk

Ser verkligen fram emot att få hem laddaren. Wow 8-10 dagar för steg 8? Kommer med andra ord aldrig nå det steget :D.

Hur lång tid tror du det kan ta att nå nivå 7 dvs fulladdat enligt de olika stegen?
Hur ofta ska jag eller bör använda laddaren?

Tack ännu en gång :).
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Snacka om överpris, över 3 papp
Jag köpte ett exakt likadant batteri AGM Exide från Tyskland i höstas
1500 kr inkl frakt
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Oxå 80ah till min 130
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Bmw-slangen har väl täckt in det mesta, men några tankar från min sida...

Steg 7/8 är en utjämningsladdning som gör att laddningen mellan batteriets celler jämnas ut så alla hamnar på samma laddningsnivå. Det kan ta flera veckor innan det sker.

7/8 är dock mer av "finputsning" av laddningsstatusen i batteriet.
Det absolut viktigaste är att aldrig låta batteriet ligga under 12,4V i vilospänning (obelastat).

Så om man efter några dagars stillestånd mäter 12,19V obelastad vilospänning (+20 grader C) så har man något problem som de facto kommer att förstöra batteriet då det sulfaterar sig.

Siffrorna som nämns gäller våta batterier. AGM/Gel-batterier ligger generellt ca 0,2-0,3V högre och laddspänningen ska också ligga högre för de batterierna (dock gärna lite lägre float-spänning än våta för att inte riskera att man får vätskeförlust som inte kan ersättas i AGM/Gel).

Så i en modern bil med AGM-batteri bör laddspänningen från generatorn ligga runt 14,7-15.0V beroende på temperatur - lägre temperatur = högre spänning.

Köpte för några veckor sedan ett nytt Exide (exakt samma som Tudor men andra etiketter) 80Ah-AGM-batteri från Tyskland - kostade ca 1300kr med frakt hem till dörren. Det tog drygt en vecka från beställning tills "postmannen" ringde på dörren. ;)

Hade nog kostat mer än det dubbla här i Sverige hos random reservdelshandlare (eller tre gånger så mycket hos Mercedes/BMW-verkstaden...).

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Bianca: Jag tog första bästa länk men håller definitivt med om att det är ett överpris utan dess like.

Tack så mycket Johan B för ytterligare information och ett förtydligande för en nybörjare som mig. Uppskattas :)!

Jag hittade detta bilbatteri på svenska Amazon, borde passa min 120i eller? Tänkte i värsta fall om jag behöver köpa mig ett nytt.
Exide Batteries EK800 AGM Car Starter Battery, Black Länk
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Batteriet jag länka till ovan är det något som skulle funka till min 120i ifall jag skulle behöva byta ut nuvarande :). Fick hem min CTEK laddare idag så har kopplat in den på nuvarande batteri. Sist jag kolla var den på steg 4.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Är den kopplad på batteriet i bagaget eller på batteripolerna i motorrummet?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Länk

Det var detta batteri jag beställde - kostade som sagt ca 1300 kr med svensk mons, utan batteripant och med frakt...

Mvh
Johan B

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
50+medbmw Jag har kopplat i motorutrymmet. Är det fel?
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Johan B Tack så hemskt mycket för länken :). Riktigt bra pris på batteriet!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Vassego! ;)

Du ska ansluta laddaren till polerna under huven så IBS-systemet registrerar laddningen.

Mvh
Johan B

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Johan B,

Pjuh då har jag gjort rätt från start när jag kopplade laddaren :). Det som är lite segt är att timern i carporten är aktiv endast 3h i taget så jag har fått sätta larm och sedan springa ut för att vrida timern på nytt :P.
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
LIVINLOUD. När jag bodde i lgh så tog jag en typ glasspinne i lagom längd och satte så att vredet på timern ej vred sig. Säkert inte ok men vad ska man göra i en nödsituation :-)
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
audinisse. Fan vilket bra tips :D. Tackar för det! Ska ner strax och se vad jag kan hitta på ;).
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Fick leka lite MacGyver och löste problemet med timern med lite silvertejp och en påsklämma, får se imorgon bitti ifall det funka ;).
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Mitt MacGyver trick igår fungerade klockrent :). När jag skulle ta bilen till jobbet så stod laddaren på steg 7 som innebär (STEG 7 FLOAT (UNDERHÅLL), FULLADDAT
Upprätthåller batteriets volt på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.)
Betyder det att mitt batteri är i godkänt skick trots allt? Tänkte koppla in laddaren ikväll igen till imorgon bitti :).
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det säger inte ett skit om batteriets tillstånd. På min grabbs Audi trodde vi att batteriet var ok men det var helt sopslut så du kan inte vara säker än.

/ Peter
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, skicket går inte att avgöra av laddaren. om det inte har grava fel som kortslutning eller extrem självurladdning - då laddaren indikerar "fel".

Åk till en verkstad som kan göra en batterianalys - tar bara någon minut med analysinstrument. Då får du svart på vitt hur skicket är på batteriet och om det är ok eller bör bytas.

Mvh
Johan B

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
50+medbmw Tack så mycket för din input :).
Om jag exempelvis kopplar in laddaren ikväll och den är säg på steg 3 på batteriladdaren (STEG 3 BULK (HUVUDLADDNING)
Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80 % av sin kapacitet.) då är batteriet dåligt misstänker jag?

STEG 4 ABSORPTION, KLART FÖR ANVÄNDNING
Laddar med avtagande ström för att maximera batteriet till 100 % kapacitet.

5 STEG 5 ANALYSE (ANALYS)
Testar om batteriet kan bibehålla laddningen. Batterier som inte kan behålla laddningen kan behöva bytas ut.

6 STEG 6 RECOND (REKONDITIONERING) Rekonditioneringsfunktion för djupt urladdade batterier.

7 STEG 7 FLOAT (UNDERHÅLL), FULLADDAT
Upprätthåller batteriets volt på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.

8 STEG 8 PULSE (PULS), UNDERHÅLLSHANTERING
Upprätthåller batteriet på 95 – 100 % kapacitet. Laddaren övervakar batterispänningen och avger pulser vid behov så att batteriet hålls fulladdat.
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Johan B, Tack så mycket för tipset :). Får ta och kolla med min vän som har verkstad ifall han har möjlighet att hjälpa mig.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.