|
Sida 4 av 5
|
|
|---|---|
|
Ja det verkar absolut inte ”bara” att avgöra ett batteris hälsa och prestanda. Tackar ännu en gång, alltid kul att lära sig och få förståelse för nya saker :). Uppskattar att du är grymt tydlig i dina svar för en nybörjare som mig :). Batteriet som sitter i bilen nu är ett Tudor AMG-batteri på 80Ah som är köpt 2018 men det kanske har på tre år blivit dåligt?? Länk Ser verkligen fram emot att få hem laddaren. Wow 8-10 dagar för steg 8? Kommer med andra ord aldrig nå det steget :D. Hur lång tid tror du det kan ta att nå nivå 7 dvs fulladdat enligt de olika stegen? Hur ofta ska jag eller bör använda laddaren? Tack ännu en gång :). |
|
|
Snacka om överpris, över 3 papp Jag köpte ett exakt likadant batteri AGM Exide från Tyskland i höstas 1500 kr inkl frakt |
|
| Oxå 80ah till min 130 | |
|
Bmw-slangen har väl täckt in det mesta, men några tankar från min sida... Steg 7/8 är en utjämningsladdning som gör att laddningen mellan batteriets celler jämnas ut så alla hamnar på samma laddningsnivå. Det kan ta flera veckor innan det sker. 7/8 är dock mer av "finputsning" av laddningsstatusen i batteriet. Det absolut viktigaste är att aldrig låta batteriet ligga under 12,4V i vilospänning (obelastat). Så om man efter några dagars stillestånd mäter 12,19V obelastad vilospänning (+20 grader C) så har man något problem som de facto kommer att förstöra batteriet då det sulfaterar sig. Siffrorna som nämns gäller våta batterier. AGM/Gel-batterier ligger generellt ca 0,2-0,3V högre och laddspänningen ska också ligga högre för de batterierna (dock gärna lite lägre float-spänning än våta för att inte riskera att man får vätskeförlust som inte kan ersättas i AGM/Gel). Så i en modern bil med AGM-batteri bör laddspänningen från generatorn ligga runt 14,7-15.0V beroende på temperatur - lägre temperatur = högre spänning. Köpte för några veckor sedan ett nytt Exide (exakt samma som Tudor men andra etiketter) 80Ah-AGM-batteri från Tyskland - kostade ca 1300kr med frakt hem till dörren. Det tog drygt en vecka från beställning tills "postmannen" ringde på dörren. ;) Hade nog kostat mer än det dubbla här i Sverige hos random reservdelshandlare (eller tre gånger så mycket hos Mercedes/BMW-verkstaden...). Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Bianca: Jag tog första bästa länk men håller definitivt med om att det är ett överpris utan dess like. Tack så mycket Johan B för ytterligare information och ett förtydligande för en nybörjare som mig. Uppskattas :)! Jag hittade detta bilbatteri på svenska Amazon, borde passa min 120i eller? Tänkte i värsta fall om jag behöver köpa mig ett nytt. Exide Batteries EK800 AGM Car Starter Battery, Black Länk |
|
| Batteriet jag länka till ovan är det något som skulle funka till min 120i ifall jag skulle behöva byta ut nuvarande :). Fick hem min CTEK laddare idag så har kopplat in den på nuvarande batteri. Sist jag kolla var den på steg 4. | |
| Är den kopplad på batteriet i bagaget eller på batteripolerna i motorrummet? | |
|
Länk Det var detta batteri jag beställde - kostade som sagt ca 1300 kr med svensk mons, utan batteripant och med frakt... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| 50+medbmw Jag har kopplat i motorutrymmet. Är det fel? | |
| Johan B Tack så hemskt mycket för länken :). Riktigt bra pris på batteriet! | |
|
Vassego! ;) Du ska ansluta laddaren till polerna under huven så IBS-systemet registrerar laddningen. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B, Pjuh då har jag gjort rätt från start när jag kopplade laddaren :). Det som är lite segt är att timern i carporten är aktiv endast 3h i taget så jag har fått sätta larm och sedan springa ut för att vrida timern på nytt :P. |
|
| LIVINLOUD. När jag bodde i lgh så tog jag en typ glasspinne i lagom längd och satte så att vredet på timern ej vred sig. Säkert inte ok men vad ska man göra i en nödsituation :-) | |
| audinisse. Fan vilket bra tips :D. Tackar för det! Ska ner strax och se vad jag kan hitta på ;). | |
| Fick leka lite MacGyver och löste problemet med timern med lite silvertejp och en påsklämma, får se imorgon bitti ifall det funka ;). | |
|
Mitt MacGyver trick igår fungerade klockrent :). När jag skulle ta bilen till jobbet så stod laddaren på steg 7 som innebär (STEG 7 FLOAT (UNDERHÅLL), FULLADDAT Upprätthåller batteriets volt på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning.) Betyder det att mitt batteri är i godkänt skick trots allt? Tänkte koppla in laddaren ikväll igen till imorgon bitti :). |
|
|
Det säger inte ett skit om batteriets tillstånd. På min grabbs Audi trodde vi att batteriet var ok men det var helt sopslut så du kan inte vara säker än. / Peter |
|
|
Nej, skicket går inte att avgöra av laddaren. om det inte har grava fel som kortslutning eller extrem självurladdning - då laddaren indikerar "fel". Åk till en verkstad som kan göra en batterianalys - tar bara någon minut med analysinstrument. Då får du svart på vitt hur skicket är på batteriet och om det är ok eller bör bytas. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
50+medbmw Tack så mycket för din input :). Om jag exempelvis kopplar in laddaren ikväll och den är säg på steg 3 på batteriladdaren (STEG 3 BULK (HUVUDLADDNING) Laddar med maximal ström tills batteriet har nått 80 % av sin kapacitet.) då är batteriet dåligt misstänker jag? STEG 4 ABSORPTION, KLART FÖR ANVÄNDNING Laddar med avtagande ström för att maximera batteriet till 100 % kapacitet. 5 STEG 5 ANALYSE (ANALYS) Testar om batteriet kan bibehålla laddningen. Batterier som inte kan behålla laddningen kan behöva bytas ut. 6 STEG 6 RECOND (REKONDITIONERING) Rekonditioneringsfunktion för djupt urladdade batterier. 7 STEG 7 FLOAT (UNDERHÅLL), FULLADDAT Upprätthåller batteriets volt på maximal nivå genom att tillföra en konstant spänning. 8 STEG 8 PULSE (PULS), UNDERHÅLLSHANTERING Upprätthåller batteriet på 95 – 100 % kapacitet. Laddaren övervakar batterispänningen och avger pulser vid behov så att batteriet hålls fulladdat. |
|
| Johan B, Tack så mycket för tipset :). Får ta och kolla med min vän som har verkstad ifall han har möjlighet att hjälpa mig. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.