AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

1-Serien
7.118

BMW 120i - 2009. Vilken olja är den bästa för N43 motorn etc.

Sida 1 av 5
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Hej på er,

Har för första gången köpt mig en BMW efter att ha kört diverse VAG i 16 år. Det blev en 120i LCI med M-paket och jag är riktigt nöjd än så länge. Bilen är hyfsat lågmilad (13500 mil) och är i ett riktigt fint samt välvårdat skick.

Har några frågor/funderingar som jag skulle behöva hjälp med då jag är helt novis på BMW.

1: Enligt dokumentationen jag har så byttes olja och filter i juli månad detta år. Oljan som användes var Valvoline SynPower XL-III C3 5W-30 och jag undrar om det är en bra olja för motorn eller om jag vid nästa byte ska satsa på någon annan som är bättre/mer anpassad?
Olja och filter kommer att bytas en gång varje år och bilen kommer då ha gått mellan 1000-1500mil som max. Tacksam för tips på den bästa oljan för just N43 motorn.

2: Jag fick med två nycklar till bilen. Saken är den att bara den ena nyckeln fungerar att öppna och låsa bilen med. Den andra nyckeln händer det inget med när jag försöker öppna eller låsa bilen. Däremot fungerar den att starta bilen med.
Har Googlat runt och fått fram information om att det inte finns något batteri i nyckeln utan att den ska laddas under tiden den sitter i och jag kör med bilen?
Jag har senaste dagarna öppnat bilen med den nyckeln som fungerar och kört med den andra nyckeln. Det jag undrar över är hur lång tid det tar att ladda upp den egentligen då den fortfarande inte fungerat fast jag gjort så som det står ovan i några dagar.

3: Är det något annat jag borde göra med bilen/byta på bilen i förebyggande syfte?

Tack på förhand gott folk!
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
1.....vad är "bäst"? Hur långt är ett snöre? Vilken glass är godast? ;)

Oljor är alltid kompromisser, men oljan som har använts är en bra olja som ska möta kraven för LL04 (och därmed automatisk LL01 och LL98)!

Själv är jag lite extra förtjust i Aral SuperTronic 0W40 som är en väldigt bra äkta helsyntetisk olja - numer har jag även slagit i en flaska (knapp liter) med Red Line Oil Euro Series 5W40 som är en äkta esterbaserad olja för att "boosta upp" oljan i motorn med en stor andel esterolja.

Aral-oljan köper jag från Tyskland i 20-litersdunkar och tidigare har priset legat på ca 115 euro plus 15 euro i frakt hem till dörren = lite drygt 65 kr/litern för ruggigt bra olja.

RL-oljan har gjort att motorerna går mycket mjukare och mekaniskt tystare - troligen pga. esteroljans goda vidhäftning (vilket stämmer med teorin kring egenskaperna).

2. Om du har en elektrisk tandborste (t ex. Braun) som laddas med induktion - prova att lägga nyckeln vid den under ett dygn eller så - då borde den laddas upp om nyckeln (eller batteriet i den) inte är trasig. Så gjorde jag med E39:ans nycklar och det fungerade utmärkt.

3. Jag brukar byta alla vätskor (motor-, växellåds-, och diff-oljor, kylarvätska och bromsvätska) - då vet du att allt är fräscht och kan "nollställa" räkneverket för när du ska byta vätskorna nästa gång.
Kolla över remmar och liknande så de är fräsha.
Vattenpumpen kan vara bra att byta förebyggande innan den havererar - här får du fundera kring när det kan vara dags - många tycker runt 20.000 mil eller så är rimligt.

Batteriet kan må bra av en riktig långuppladdning med en bra "smart" laddare - helst flera dygn inkopplad även om laddaren indikerar "fullt" (vilket brukar innebära typ 85% - de sista procenten tar lång tid på sig att fyllas på).
Ladda via polerna under motorhuven så IBS-systemet registrerar laddningen korrekt.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Hej Johan B

Jag tackar så mycket för ett väldigt utförligt svar!

Givetvis har du rätt i gällande ”vad som är bäst” :). Jag hänkte mest ifall det fanns någon olja som rekommenderas mer än andra just till N43 motorn. Skönt och höra att oljan som tidigare använts är OK och uppfyller BMW’s kriterier iallafall.
Tack så mycket för tipset, ska absolut kolla upp din rekommendation.

Kör med en Braun eltandborste idag så jag ska absolut testa att lägga nyckeln på eller bredvid laddaren. Om det nu skulle visa sig att batteriet i nyckeln är trasigt bör jag vända mig till en BMW auktoriserad verkstad eller är det något jag smidig kan byta själv? På bilnycklarna finns det ingen egen lucka för just batteriet?

Tackar för tipsen. Har skrivit upp en to-do lista till våren där jag tänkt byta följande.
- Olja + Oljefilter.
- Luftfilter.
- Kupéfilter.
- Bränslefilter.
- Växellådsolja.
- Differentialolja.
- Bromsvätska.
- Kylarvätska.

Vattenpumpen har jag inte haft i åtanke men kanske lika bra att göra det också i förebyggande syfte.

Batteriet som sitter i bilen idag är ”hyfsat” nytt. Förra ägarna bytte det under förra året men kanske lika bra att göra en långuppladdning på det också?
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Några dagar efter jag köpte bilen började motorlampan lysa. Jag åkte förbi en vän som har en bilverkstad här i stan och drog ut felkoderna 2AA1 och 2A9F. Första åtgärden han gjorde var att byta plats på Avgaskamaxelsensor och Insugkamaxelsensor för att se ifall någon av dom var trasiga vilket visa sig att fallet var så. Han beställde en ny sensor, bytte den och raderade felkoderna och bilen har sedan dess fungerat utan några som helst problem.

Jag har tidigare kört med OBDeleven på alla mina VAG bilar men införskaffade mig Carly i och med BMW’n.

Fick precis hem en Carly universal adapter så tänkte att jag testar den och gör en sökning efter felkoder och till min förvåning dök följande felkoder upp.

00A0B4
005E1A
00A670
0030EA
00A559

Har inte hunnit Googlat något efter respektive felkod då jag gjorde en sökning snabbt under lunchrasten på jobbet men jag har inte märkt av några konstigheter med bilen eller att det lyser några varningslampor.

Jag får grotta ner mig på respektive felkod under kvällen men någon här kanske som har bättre koll än Google :)?

Länk
Länk
Länk
Länk
Länk
Länk

Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Det kan vara gamla felkoder. Om du inte har några problem eller motorlampan lyser kan du notera vilka du har nu (som du ju gjort) och radera koderna. Kör ett tag och se vilka som eventuellt kommer igen. Ingen ser ju ut att vara allvarlig. Carly är lite knepig tycker jag, för jag hade en mkt lång lista av felkoder som de flesta sattes av dåligt batteri, men Carly kunde inte rader dessa koder. 25 gamla koder som spökar och som lyser gult och rött ställer bara till det tycker jag.

186
Göran69
520d (Lci-2) -14
Aral supertronic. Den har en "stabilare" grundbas än många andra syntetoljor,uppflyller MB 229.31 & mb 229.51,vilket i praktiken betyder att den är "low saps"= belastar dpf mindre med HC och uppfyller Daimlers krav för förlängd bytesuntervall. Jag kör själv N47D20,MED egr,så jag byter var 1000mil iaf.
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Matthias
Jag gjorde exakt som du föreslog och raderade alla felkoderna och kollade nu under dagen vilka som hade dykt upp igen. Det var endast 30EA och A670.

Du har helt rätt att 30EA samt A670 är gamla felkoder. Jag gick igenom tidigare dokumentation på bilen och såg att båda felkoderna fanns redan 2017 när tidigare ägare hade gjort en diagnostik via Mekonomen.

Carly är helt nytt för mig, har tidigare bara kört med OBDeleven på alla tidigare VAG jag ägt :).

Batteriet på bilen är bytt 2018 till ett TK800 TUDOR EXIDE START-STOP AGM 80Ah så hoppas inte det är dåligt redan :).

Jag gjorde idag en nOX-Regeneration via Carly och följde instruktionerna med att köra bilen i minst 115km/h under 30 minuter. Tänkte läsa av felkoderna imorgon för att se ifall felkoden ”råkat” försvunnit vilket jag dock inte tror.

Enda jag märkt av med bilen är att den ”hugger” vid gaspådrag speciellt om jag har i en högre växel och trycker ner gaspedalen. Jag ska dock under denna månad byta följande nedan som jag hoppas ska lösa problemet.

Tändstift NGK
Tändspolar NGK
Insugskamaxel sensor då jag precis bytt Avgaskamaxelsensor.
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Göran69
Så du rekommenderar också ARAL SuperTronic motorolja som Johan B :)?
Jag tänkte också göra täta oljebyten på bilen i förebyggande syfte.

Hittade denna på svenska Amazon.
2 x 1 L 4 L = 6 liter ARAL SuperTronic 0W-40 motorolja Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Vad att koderna inte var något.

MAtthias

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Matthias
Nu hänger jag inte med :)? Vad menar du med att ”vad att koderna inte var något?”
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
"Enda jag märkt av med bilen är att den ”hugger” vid gaspådrag speciellt om jag har i en högre växel och trycker ner gaspedalen"

Det där hugget du nämner fick jag också innan jag byte allt som hade med "Kam" att göra. Dvs kamaxelgivarna samt båda solenoiderna i fronten.
Efter det försvann det s.k hugget så jag antar att hugget är solenoiderna då jag bytt båda kamaxelsensorerna en gång tidigare och huggen har varit kvar ändå.

Läst någonstans att solenoiderna är slut mellan 8000-16000 mil vilket kan stämma bra då mina sporadiska hugg kom när bilen låg på typ 12000mil på mätaren och kom oftare och oftare med tiden.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Sorry, skall vara: Vad bra att koderna inte var något

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Matthias Hehe ja det var skönt :). Ska dock kolla efter jobbet gällande vilka som är kvar.
LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Vyper
Stort tack för informationen/tipset gällande VVT-ventilerna. När jag hade problem med Avgaskamaxel sensorn bad jag polaren som har verkstad här i stan att ta en kik på dom och enligt honom såg de iallafall ”fräscha” ut men de kanske har gjort sitt ändå. Bilen har gått i rullande stund 13500mil så kanske dags att byta ut dom också. Tänkte beställa från AutoDoc för de har ”vettigast” pris. Har du tips på vilket märke jag ska köra på? Har läst att några rekommenderat märket Stark som fungerat bra för BMW.
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Det var i en annan tråd som jag skrev just det märket 🙂.
De funkar klockrent för mig. Glöm inte att byta packningarna dessutom då.
Kan vara lite tröga att få dit men skam som ger sig.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Stark är Autodocs brandade Kamoka = billigast möjliga skräp....

Givare av den typen bör man alltid använda sig av OEM-kvalitet = BMW original, Bosch, VDO-Siemens eller NGK.
Allt annat är ett lotteri med många nitlotter!

Mvh
Johan B

Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Ah se där! .. Du har nog säkert rätt Johan B att det är bäst att köra oem så långt det går.. Som tur var har de fungerat kanon för mig iaf.. Rycken har aldrig kommit igen.. Men kommer de tillbaka i förtid så vet jag läget...

Tack!!
Vy
119
Vyper
325i Sedan -05
Vad tycker du oem Febi Bilstein eller Meyle då? Anser du om dessa varianter?
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Nej, håll dig till OEM-kvalitet som jag skrev ovan.

De båda du nämner är väl lotteri med något färre nitlotter, men fortfarande för många.

Just givare och liknande till moderna bilars motorer, bör man enbart använda högsta kvalitet - det blir garanterat billigast i längden och orsakar inte huvudbry när man bytt komponenter och fortfarande får fel i systemen - då är det lätt att bortse från att den nya komponenten i värsta fall kan vara sämre än den gamla "dåliga"...

Mvh
Johan B

LI
75
LIVINL0UD
BMW 120i M-Sport - 2009
Tack Johan B och Vyper för tipsen och era åsikter.
Kanske bättre köra ”safe” och beställa OEM-kvalitet på givare för min del :).
Betalar gladeligen extra ifall jag slipper strul inom närtid.

Har du Johan B koll på vad Autoexperten har för märke på sin VVT-ventil?
Länk

Min polare som har bilfirman beställer alla reservdelar därifrån.

En liten uppdatering. Igår så gjorde jag en nOX-Regeneration via Carly och följde instruktionerna jag fick. Nu under kvällen när jag läste av felkoderna så hade 30EA försvunnit och den enda felkoden som fanns kvar var A670 som jag känner inte är någon big deal :)

Jag har även laddat den andra nyckeln på/bredvid min tandborstladdare under 1-2 dygn totalt samt använde nyckeln när jag tog mig en åktur igår efter jag gjort nOX-Regeneration men får ändå inte nyckeln att öppna eller låsa bilen? Vad jag vet så kan jag själv inte byta batteri på den men finns det något inbyggt batteri som en auktoriserad BMW verkstad kan hjälpa mig med eller är nyckeln skrot?
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Öppna nyckeln, batteriet där är väl CR2032
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.