AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
931

Hur använder jag ISTA+ utan att döda FRM? E91 LCI

Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Hej, jag har sabbat min FRM två gånger på min E91 LCI när jag nollat felkoder med ISTA+. Ena gången var bilen avstängd med tändningen på, andra gången var motorn igång på tomgång, eller om jag rullade samtidigt, mins inte helt. INPA har inte varit något problem.

Hur som helst, hur ska man göra för att inte förstöra något? Vad är det "korrekta" tillvägagångssättet.
Jag gissar att jag borde använda någon slags laddare som ser till att batterispänningen inte går för lågt.
Vilken sorts laddare ska jag använda? Jag tänker att det inte räcker med den vanliga "smarta" laddaren av modell mindre?
Ska endast tändning vara på och motor avstängd?

Jag är livrädd för att sabba moduler, särskilt FRM, eftersom det är så lätt gjort, och lika kostsamt varje gång.

Tack.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
En laddare som kan ge minst 15 Ampere.
Ista kan jag inte svara på inte kört detta , men att FRM kan paja bara för man ska radera felkoder låter nästan obegripligt otur.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
För att förtydliga det som hasso nämnde,
det räcker alltså inte med en batteriladdare som kan ge 15A.
Det måste vara en batteriladdare som du kan sätta i ett "constant supply" mode.

Detta behövs för lite mer känsliga saker som att arbeta mot styrboxar och programmering (och håller med om att typ 10A-15A är minimum).
Tycker också det låter märkligt att detta händer genom att bara läsa ut felkoder - det är en annan sak när man sitter med långa, kritiska och komplexa programmeringar.

Många laddare har detta supply mode, men inte alla.

CTEK MXS10 har detta läge, men är bara en 10A.

CTEK PRO25S har också detta, och kan där ge 25A.
Så denna är således lämplig i supply mode om man sitter längre stunder och arbetar mot styrboxar och annat.
Visa användare
70
Grönvall
Tesla Model 3 -21
325i Touring -10
VW T2 Bay -68
Tack för era tips. Jag har nu beställt CTEK Pro25S och hoppas på att det ska vara nog åt min kära bil :D
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Har en laddare som ger 15 Ampere och den har räckt till hittills. Men det är en som jag knappar in på 15 Amp.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.