|
|
|
|---|---|
|
Jag vill bara delge er läsare om en del erfarenheter jag haft vid skruvanden och trimning av ett antal E30 bilar. Jag fick för en bilig penning tag i ett topplock till min 323i -84 på skroten. Toppen visade sig innehålla en rättså dålig kam och var i övrigt väldigt smutsig. Planen var att renovera detta topplock till körbart skick för att använda det medans jag förbereder den gamla för en turbokonvertering. Vad gjorde jag då! En packningssats inhandlades på biltema, 330kr, som innehöll alla packningar jag behövde. En flaska av deras nu utgångna fäljrengörningmedel samt 4st fickbrynen. Efter borttagning av kam och ventiler rengjordes toppen med avfettningsmedel och sedan fäljrent, Den vart då helt metalren och fri från den koksade oljan. Nu till det lite mer annorlunda arbetet jag la ner på kamen. Nockarna var nerslitna cirka 0,75mm, under rinnande vatten och med mina brynen slipades kamprofilen och viparmarna förhand, tills utan var plan och finn. Brynena slits ganska fort från sin planhet, men om man gnuggar två slitna brynen mot varandra blir dom plana igen. Ja, jag vet kammen är bara ythärdad och man tappar effekt och så vidare men grejen var ju bara att få en fungerande topp. Innan montering och inslipning av ventilerna användes en roterande fil för att ta bort graderna i in och utblåskanalerna, alltså i övergången mellan den frästa delen och gjutgotset, samt att utblåset polerades med ett fint sandpaper. De har nu gå tre veckor och cirka 200mil sedan toppen bytes, och jag är förvånad att bilen fortfarande går såpass bra, jag märkte ingen skillnad på effekten och efter kontroll av nockarna konstaterar jag att min väldigt amatörmässiga renovering av kamen fortfarande inte visar några täcken på förslitning. Om någon orkar läsa sånahär långa inläg, kan jag även skriva om hur man för 2000kr turbokonverterar en 318 e30 som gör 0 - 100 på 8sek. Det är naturligtvis frågan om ett riktigt pundarmek, men somsakt det funkar. | |
|
Allt som har med turbo på BMW är pundarmek =) _____________________________________ Länk |
|
|
Dieselfetishist=pundare?? /Kristian BMWCS 5062 ------------------------------ Länk |
|
| HAHA Jag vill läsa hur man tkonv. för 2000 | |
|
Några av de tidigare reaktionerna var antingen oseriösa eller ganska onödiga! Vet bara att några här använder detta forum för att söka information om hur man kan renovera eller trimma sin bil biligt. Detta inlägg var alltså riktat till dem. Att trimma sin bil brukar på ett eller annat sätt nästan alltid bli dyrt. Priset är helt klart beroende av din ambitionsnivå, dina kunskaper och hur mycket du kan/vill göra själv. Hur skall man värdera den tid man läger ner? Priset kan beskrivas som exponentiellt stigande med ambitionsnivån. Charli-don jag kan gärna beskriva hur jag gjorde, men inte för att någon skall komma med nedvärderande kommentarer. Ber om ursäkt om ditt syfte med att skriva HAHA inte var att just förkasta mitt på stående. |
|
| mmmm , ja skulle åxå vilja höra d där me 2000:-.... | |
|
Neeejjj nu missförstog du... HAHA var till braxens inlägg "pundarmek" hehe skönt ord.... =))) Jag är fortfarande intresserad!!! |
|
|
Ge oss ett till långt inlägg, det är hur kul som helst att läsa om bonnmek. Håll med om att det ofta är ett bonnmek som man blir mest intresserad av. Puts osv hör till eliten. Men för oss fattiga medelsvenssons är bonnmek som dräper ferraris ljuvligt för öronen. (det gör ju visserligen inte en 318 med 2000 kr turbokonv) Äh... nu blir det här snart långt också. Ge oss receptet på 318tic á 2000kr. //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Förlåt att jag skrev mitt inlägg som var onödigt och oseriöst ! Ser gärna att du skriver ett lika långt inlägg igen om turbokonvertering för bara 2000kr ! _____________________________________ Länk |
|
|
Ok, berättelsen om hur man T-konverterar för 2000kr kommer beskrivas i en anan tråd med rubriken "Turbokonverterat 318i -85 för 2000kr". |
|
|
Vad är ditt nästa projekt??? //Alpina// |
|
| Varför inte göra ett "Mekartips" av det Spretten, vore kul... | |
|
Mitt nästa projekt blir även det en tkonverterad e30, men nu med m20 2,3l motorn istället. Den här gången blir det en turbo från en Volvo 740 turbodiesel, med betäckningen TA0307. Grenrenröret skall få en annan utformning, men turbon skall fortfarande sitta under grenröret. IC och bättre styrning av tillskottsbränsle. Toppens förbränningsrum förstorat för lägre komp. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.