AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.971

Camber och Toe värde bak E61 för att slippa däckslitage insida.

Sj
17
Själv-fixaren
BMW 535d -09
Hej,

Har en E61 -09 som jag vill slippa däckslitage på bakdäckens insida. Har haft den på justering flertalet gånger, men den sliter fortfarande även fast justeringen är enligt boken. Är det någon som har erfarenhet av att ändra camber mindre negativt för minska slitaget och det slingriga beteende på väg.

Camber 2,0 bak E61. Det är det värdet jag undrar ifall nån har ändrat och blivit av med problemen? Också undrar jag ifall det finns en sådan möjlighet att justera till typ 1,5 på original bultarna de excentriska?

Har kollat på nätet där det finns justerbara camberstag, nån som har erfarenhet om dem?

bl
2.294
blixten
325i -88
Att justera cambervinkel bak till minus 1,5 grader är fullt möjligt/lämpligt. Men man brukar ju också justera toe värdet. Är toevärdet fel kan det också bli slitage på insidan av bakhjulen. Tycker du annars att bilen beter sig bra på vägen med den inställning du har nu?
Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Nej det är inga problem att hamna på 1.5 grader camber om bilen har original höjd. Däremot vill jag hävda att toe-värdet är det som påverkar slitaget mest. Försök hamna på det undre börvärdet för total toe-in bak, dvs typ 0.1-0.15. Och se till att bilen lastas med vikter enligt TIS när hjulinställningen görs.
Sliter den fortfarande däck efter det hade jag kollat över skick på bussningar och kulleder.
Sj
17
Själv-fixaren
BMW 535d -09
Hej!

Kollade och jämförde inställningar i bakvagn E61 vs F11.

E61 - 2° 00' = 2,0° i decimal form.
F11 -1° 50' = 1,83° i decimal form.

@Erik_W och Blixten, Föreslaget camber värde 1,5 = 1° 30' alltså en halv grad mindre?

Man börjar ju titta på andra BMW's när man man funderar över vinklarna, och jag tycker mig se skillnad mellan en E61 och F11, där F11 inte ser ut att ha lika mycket negativ camber som E61. Men skillnaden är ju inte så stor, bara 0,2 ° .

Vad gäller toe så har @Blixten hel rätt att den tillsammans med negativ camber ger förslitningar på bakdäckens insida i de flesta fall. Sedan är det nog så att ju bredare däck man har så ökar spårkänsligheten.

Rear axle: E61 M-sport -09:
Total toe 0° 18' ± 12'
Adjustment total toe* 0° 18' ± 4'
Camber (difference between left/right max. 30') - 2° 00' ± 25'
Adjustment camber* - 2° 00' ± 5'
Geometrical axis deviation 0° ± 12'
*Note: To minimize adjusting errors (measuring inaccuracies), use
a narrower tolerance for adjusting toe/camber.
**Note: Toe difference front axle = criterion for steering wheel
inclination

Rear axle: F11 -09:
Total toe-in 0° 18' ± 12'
Total toe-in adjustment* 0° 18' ± 4'
Camber (difference between left/right max. 30') -1° 50' ± 25'
Camber adjustment* -1° 50' ± 5'
Geometrical driving axis 0° ± 12'
*Note: To minimize adjusting errors (measuring inaccuracies), use
a narrower tolerance for adjusting toe/camber.
**Note: Toe difference front axle = criterion for steering wheel
inclination

Mvh Ola

Er
434
Erik__W
535i/5 M62B44 -97
530iM -02
325i Touring -89
Förvirring med enheterna där. Jag menade -1° 50'. Har experimenterat en hel del med hjulvinklar på mina E39 som har samma bakvagnskonstruktion som E60/61 och F10/11. Inte märkt några negativa konsekvenser av att gå ner lite i camber. Möjligen att chassibalansen ändras till det mer neutrala hållet i högre hastigheter än det understyrda som fabriksinställningarna ger.

Med det sagt har jag -2° 05' camber bak på min 530i p.g.a. rostiga justeringar, och den sliter inte nämnvärt mer insida bakdäck än min 540i som har -1° 45. Jag tror ditt problem ligger någon annanstans.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.