AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.140

Dum oljefråga e61

He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hej

Ska byta olja på nyköpta e61 523i facelift.

Funkar biltemas 0w-40 som är bmw ll01 eller är jag dum som kör på den? Tidigare har bilen fått 0w30 från castrol men jag är småsnål att skämma bort bilen. Vill bara inte den ska ta skada. Jag gasar tills den rasar.

Nån oljeguru här som vill ge sin försingnelse över detta?

Tack på förhand
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Jag väljer att byta en billigare olja efter max 1500 mil istället för att köra longlife olja dubbelt så länge.

// Magnus

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Varför välja, när man kan göra båda? ;)

Om den är LL01-klassad ska det inte vara några problem...men den är garanterat inte med på den officiella BMW-listan över oljor. Det behöver iofs. inte betyda något när ett oljebolag garanterar att den uppfyller kraven i klassningen....men vilket oljebolag är det som står bakom produkten???

Om du köper olja från Tyskland, kan du köpa olja med rätt klassning som är godkänd av BMW för mindre pengar än du köper "fulklassad" olja från Biltema för.
Men då får du räkna med att köpa 20 liter åt gången eller så för att inte frakten ska käka upp all förtjänst.

Mvh
Johan B

BMW – Weltmarke aus München!
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Beställt från Tyskland nån gång tidigare men rätt skönt att bara gå in på biltema.
Va bara fundersam till att ändra från 30 till 40.

Tack för hjälpen
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Det ska inte vara några problem att gå från SAE30 till SAE40 - den blir lite mindre tunnflytande när den är varm, men oftast ligger 0W40 ganska nära 5W30 viskositetsmässigt.
Så det brukar vara ganska liten skillnad i verkligheten även om det är en annan klass.

Mvh
Johan B

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Officiellt fungerar din motor ihop med både LL01, LL01FE, LL04 och LL12FE (man hade alltså kunnat använda en olja med vilken som av dessa klassificeringar och garantin från BMW hade gällt - då det var aktuellt).

Nu tror jag att de rekommenderar LL01FE bland alla dessa, men det är bara för att de ska få lite snyggare bränsleförbrukningssiffror (biltillverkare gör ALLT - både lagligt och olagligt - för att få fina siffror där).

Så därför ska det nämnas att inom tex LL01 finns både SAE30 och SAE40.
Till och med BMW själva har en 0W-40 LL01 olja.
Länk

Det finns faktiskt mer SAE40-oljor än SAE30 oljor bland de LL01-godkända oljorna från BMW (så SAE40 är normen egentligen där).

Så en E61 523i hade utan problem kunnat köra på ovanstående 0W-40 LL01 olja från sin första kilometer och alla motorgarantier hade gällt.

Så ingen som helst fara att köra på 0W-40, det är som sagt även "sanktionerat" av BMW.

Inom klassen LL01FE finns såklart bara SAE30 oljor, men enda anledningen för att man valt detta är att den tunnare oljan ger ca två droppar lägre bränsleförbrukning per varv runt jorden (och billtillverkarna blir skogskåta när de ser de kan spara 2 droppar för varje varv man kör runt jorden med bilen).

Just LL-konceptet gör det egentligen tokenkelt att handla olja till sin BMW.
Steg 1 : Kolla vilken LL-klass som gäller.
Steg 2 : Om det exempelvis står att motorn ska ha BMW LL 01 olja, så är vilken LL01-klassificerad olja som helst tekniskt godkänd för den motorn - sen spelar det inte någon roll om viskositeten råkar vara 5W-30, 0W-40, 0W-60, -10W-99W eller vadsomhelst :-)
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tack för all kunskap ni bjuder på! Att leta mig fram till detta själv hade tagit en bra stund. Sjukt bra forum på det sättet. En fin kunskapsbank.

Men ang förbrukning beroende på vilken olja man använder känns helt sjukt. Snacka om att jaga droppar.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jodå, FE (i tex BMW LL-01 FE) står faktiskt för Fuel Economy.

Inget jag hittar på, såhär beskriver exempelvis BMW dess LL-01 FE:
"Due to their particularly low viscosity, they can have a positive influence on fuel consumption. However, they can only be used in engines that have been specially designed for operation with these kinds of low-viscosity oils (petrol engines with Valvetronic)."

Men yes, tunnare olja skapar mindre motstånd och det är en del roterande ytor i en motor.. Så det finns vinster att göra här. Men man hämtar vinster precis överallt i motorn. Ihåliga kamaxlar för mindre roterande massa, tunnare kedjor, smalare lager och så vidare.

Detta fungerar finfint så länge motorn är konstruerad för det (men felmarginalerna har en tendens att reduceras). Men framförallt kräver det mer komplicerade lösningar. Ta exempelvis oljepumpen och oljetrycket - det är en extremt komplex historia numera med högst avancerade elektroniskt styrda oljepumpar och en eller flera kontrollventiler placerade i motorn.

Så här sliter de med att hitta hundradelar av procent och tar fram enormt komplexa lösningar och samtidigt sitter feature-ingenjören en våning ovanför och fläskar dit 400 kg av massa lull-lull på fredagseftermiddagen vilket gör att chassi-ingenjören måste under lördagen kompensera och lägga till 50 kg av avancerade chassikomponenter och broms-ingenjören får tuppjuck oav de där extra 450 kg och måste på söndagen uppgradera bromsar vilket kräver större hjul och kräver bredare däck :-)

Fast SAE30-oljor (tex 5W-30 och 0W-30) är numera rena rama tjockoljan och inget som används i nyare ("bränslesnålare") bilar.

Ta exempelvis BMW LL-14 FE+ och BMW LL-17 FE+, där finns bara 0W-20 oljor.

Det är bara SAE20 som gäller nu, sparar en droppe till...

Men vänta - det finns mer!!!

SAE20 är liksom redan lite passé, japsarna har ju sen ett tag tillbaka redan börjat köra med 0W-16.

Den kinematiska viskositeten (ju högre siffra desto "tjockare" eller "trögflytande" det är) vid 100°C ska vara:
* för SAE40 mellan 12.5 - 16.3 cSt
* för SAE30 mellan 9.3 - 12.5 cSt
* för SAE20 mellan 6.9 - 9.3 cSt
* för SAE16 mellan 6.1 - 8.2 cSt

Men vänta - det finns mer!!!

Men inom några år kommer man att börja med SAE12 och kanske några år senare SAE8 i bruk (beror ju lite på hur mycket nymotorutveckling som kommer att ske). Yes, SAE12 och SAE8 finns redan definerade och de kommer...

Den kinematiska viskositeten (ju högre siffra desto "tjockare" eller "trögflytande" det är) vid 100°C ska vara:
* för SAE12 mellan 5.0 - 7.1 cSt
* för SAE8 mellan 4.0 - 6.1 cSt

Jag undrar om "dubbelnollan" (0W-0) hinner tas i bruk innan alla kör omkring i gigantiska iPhones som fått fyra hjul och ett tak monterat på sig...

:-)
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Väldigt intressant. Som du skriver, sjukt att det inte istället satsas på typ viktreducering. Mm. Nu har ju iof bilarna börjat bli lättare igen.

Jag trodde att 0w40 stog sig bättre vid höga temperaturer och inte bröts sönder lika lätt som 0w30 vilket då passar i en bensinmotor som blir lite varmare än en diesel vid normal körning. Hoppas inte oljepump mm ansträngs i onödan nu på min bil när jag bytte till 40.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Hur värmetålig oljan är, beror i stor utsträckning på vilka basoljor de tillverkas av - det går att göra oljor viskositetsmässigt "breda" även med mineralolja, men då behövs det en hel del Viskositetsförbättrande additiv som bryts ner med tiden...

SAE-klassningen säger INGENTING om kvaliteten på oljan.

Men som jag nämnde tidigare är de flesta 0W40-oljor ganska nära klassningen för 5W30 - så skillnaden är oftast mindre än vad det ser ut på pappret.

Håller med BMW-Slangens resonemang om det sjuka i bränsleoptimering i drivlinor när man i nästa andetag väljer att belamra bilarna med tung utrustning och inte minst superbreda lågprofilsdäck även på familjebilar - något som drar upp förbrukningen ganska mycket...för att inte prata om fyrhjulsdrift och SUV-format som familjebilar... :/

Driftstemperaturen i oljan bestäms av många olika parametrar som motortillverkaren bygger in i "systemet".

Vissa tillsatser i vissa oljor kan vara direkt skadliga för olika komponenter i "fel" sammanhang, t ex. avgasreningssystem som katalysatorer och dieselpartikelfilter.

Det viktiga är att oljan är klassad för den typ av drift som den ska användas i!

Mvh
Johan B

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.