AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
2.699

Däcktrycksmonitorer vid däckbyte?

Ska byta däck. Brukar alltid byta luftnippel vid däckbyte. När man har däcktrycksmonitorer, är det ett paket med luftnippeln? Låter i så fall dyrt. Frågade på däckverkstaden men de visste inte. Tyckte att det var en bra fråga. Är det någon här som vet?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det är en separat luftnippel, dock olika nipplar för biler med eller uta RDC. På min bil med RDC; 36106879165.

Trodde det var en självklarhet att byta "alltihop" eftersom batteriet är dimensionerat att räcka 7 år. Är allmänna erfarenheten att man ganska säkert hinner slita ut 2 omgångar däck på ett batteri?
(Beror förståss också på däcktyp och körstil ...)
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Ja, luftventilen och tryck-grejsemojsen sitter ihop i ett paket om det är en bil med RDC-ventiler. Dock ärj u inte säkert att du har RDC bara för att du har lufttrycksövervakning. Vi vet ju inte vilken bil du har?

(Generation 1 av lufttrycksövervakningen var egentligen bara en varvtalsmonitor som känner av att det punkterade däcken snurrar färre varv som läste av via abs-kransen. På generation 2 blev det en separat givare som sitter inne i däcket.)
Jag har en 535 årsmodell 2016. Ingen aning om vilken typ däckövervakning jag har.

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Nja, RDC kom först (introducerades på 1980-talet av Porsche och har fanns på E32 om inte tidigare. senare introducerades iTPMS (som använder ABS-sensorerna) som en billigare lösning.

Sedan är ventilen en separat artikel som går att byta pss som på en bil utan RDC.

Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Tvärtom Alexander. Minskar lufttrycket, minskar omkretsen - hjulet snurrar fler varv.

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
Sverige: Fler varv - helt rätt.

Henrik: har du en 535 -16 så är det RDC-ventil. Kostar ca 800 kr st på BMW har jag för mig. Du märker det enklast på att halsen på ventil är tillverkad i något metallmaterial, förmodligen aluminium. På vanliga klassiska bilar är ju hela ventilen tillverkad i gummi.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.