|
|
|
|---|---|
|
Ska byta däck. Brukar alltid byta luftnippel vid däckbyte. När man har däcktrycksmonitorer, är det ett paket med luftnippeln? Låter i så fall dyrt. Frågade på däckverkstaden men de visste inte. Tyckte att det var en bra fråga. Är det någon här som vet? | |
|
Det är en separat luftnippel, dock olika nipplar för biler med eller uta RDC. På min bil med RDC; 36106879165. |
|
|
Trodde det var en självklarhet att byta "alltihop" eftersom batteriet är dimensionerat att räcka 7 år. Är allmänna erfarenheten att man ganska säkert hinner slita ut 2 omgångar däck på ett batteri? (Beror förståss också på däcktyp och körstil ...) |
|
|
Ja, luftventilen och tryck-grejsemojsen sitter ihop i ett paket om det är en bil med RDC-ventiler. Dock ärj u inte säkert att du har RDC bara för att du har lufttrycksövervakning. Vi vet ju inte vilken bil du har? (Generation 1 av lufttrycksövervakningen var egentligen bara en varvtalsmonitor som känner av att det punkterade däcken snurrar färre varv som läste av via abs-kransen. På generation 2 blev det en separat givare som sitter inne i däcket.) |
|
|
Jag har en 535 årsmodell 2016. Ingen aning om vilken typ däckövervakning jag har. |
|
|
Nja, RDC kom först (introducerades på 1980-talet av Porsche och har fanns på E32 om inte tidigare. senare introducerades iTPMS (som använder ABS-sensorerna) som en billigare lösning. Sedan är ventilen en separat artikel som går att byta pss som på en bil utan RDC. |
|
|
Tvärtom Alexander. Minskar lufttrycket, minskar omkretsen - hjulet snurrar fler varv. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Sverige: Fler varv - helt rätt. Henrik: har du en 535 -16 så är det RDC-ventil. Kostar ca 800 kr st på BMW har jag för mig. Du märker det enklast på att halsen på ventil är tillverkad i något metallmaterial, förmodligen aluminium. På vanliga klassiska bilar är ju hela ventilen tillverkad i gummi. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.