|
|
|
|---|---|
|
Tjena! Äger en 530i -06 automatare där växellådan är defekt. Clutch-e har bränt. Har hittat en begagnad låda på Bildelsbasen med samma originalnummer och enligt BMW så ska denna passa min bil. Men jag sitter just nu lite fundersam då jag vill minnas att jag läst någonstans att startspärren sitter i mechatronicen på växellådan? Någon som kan bekräfta detta? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Jag gissar att du tänker på spärrfunktionen som förhindrar start i andra lägen än P och N typ. Den behöver du knappast fundera över. Mig vetligen så har startspärren inget i växellådan att göra ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för svar! Jag ringde faktiskt till ett par BMW-verkstäder igår och fick till mig olika info. En del sa att så är fallet och att det inte kommer fungera, medans vissa andra sa att det var inget som de kände till... |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det viktiga är att se till att turbinen sitter itryckt i rätt läge innan montage, sitter den inte rätt så drar man sönder pumpen i lådan. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Tack för återkoppling igen! Jag har hittat en begagnad låda på skroten samt en verkstad som köper den därifrån och monterar den åt mig. De behöver dock flytta över mechatronicen till den "nya" lådan. Förhoppningsvis vet verkstadskillarna om detta med turbinen, men ska nämna det till dem när jag lämnar in bilen. Tack för råden :) (Lämnas med garantier på 36 mån på arbetet, står även skriftligt i offertern) |
|
Vettigt att låta verkstaden köpa in lådan då står dom för problemen som kan uppstå. Komma med egeninköpta delar från skroten kan skapa rejäla konflikter och strul. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Exakt min tanke med. Har mekat med bilar i ett par år nu och gör det mesta själv, men när det kommer till automatlådor (framförallt när det gäller en E60) så vill jag ha dessa jobb så långt borta från mig som möjligt. Skulle absolut vilja lära mig dem, men den dagen kommer säkert med :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.