AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.557

Få bort startspärr bmw E39 1998

ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, hur kopplar jag bort srartspärren?
Det går inte att få en icke orginal bmw nyckel att funka säger verkstaden
En bmw-orginalnyckel vill dom ha tusenlappar för.

94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Det går inte att bara koppla utan ska man göra något är det att få tag på en mjukvara/databox med funktionen borttagen. Någon chiptrimfirma borde kunna hjälpa till.

// Magnus

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Precis, startspärren är en ingegrerad del av bilen. En ny nyckel kostar cirka 2000kr hos BMW-handlaren. Köpte en till farsans 525i-01 nyss. Fick 10% rabatt pga medlemskap iLänk
Mvh
Asken
Ro
553
Ronald Belford Scott
Alpina b7-86
Mini Cooper -19
Saab 9000 Talladega-90
Camaro -77
Saab 9000 Mellberg
Ford Mondeo -14
Länk

Dom kan nog hjälpa dig?
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Som tur är jag medlem.
Vi har ingen BMW-handlare på Gotland.
Hur gör jag då?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hej, jag har frågat min kontakt på Bavaria om de kan skicka. Det borde gå. Får svar på måndag. Du kan maila mig på stockholm@bmwcs.com
Trevlig fälg som vi säger i klubben!
Asken
Hej,

Om allt i detta sammanhang är original på bilen, kan du beställa på distans från en bmw-handlare. Bilens regnar eller VIN. Plus en lämplig identifiering / legitimation.

Lite förvånande att A6 -gänget i Jönköping har en sådan prissättning. Varför skall man chansa på en pirat, när originalet inte kostar mer? Verkar lurt, minst sagt.

/Lennart

Edit:
Tillägg: När min svåger för många år sen köpte en då ganska dyr 525, sakndes en nyckel. Han krävde då, och fick till stånd, att alla (mekaniska) lås blev utbytta.
Sen övergick bilen i ett par led till en son. Då hade den bara en nyckel kvar, så sonen beställde en extra hos BMW mha regnumret. Det gick helt ok. Det var bara det, att det för längesedan gjorda låsbytet inte hade dokumenterats. Nyckeln passade inte....
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Tack, och ha en trevlig halloween.
nizzan

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Fick nyss svar! Maila mig din mailadress och mobil så får Ni direktkontakt så kan du betala med Swish och dom skickar det som rekommenderat brev!
Mvh
Asken
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
nizzan@telia.com
Ha en bra helg

ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, dom säger att nyckel med fjärrkontroll finns inte längre.
Kan jag handla nytt eller begagnat tändningslås med nycklar för att komma undan startspärren?

Hej,

Dina erfarenheter här avviker från våra. Lite svårt att förstå, faktiskt. Men, visst, allt finns inte i evighet.

En fjärrnyckel innehåller dels en radiosändare, som öppnar dörrarna dels en krets, som samarbetar med EWS-modulen (startspärren). Det handlar alltså om två av varandra oberoende funktioner.

Läs gärna om systemet här: Länk

Om du skall byta ut delar för att komma undan en krånglande EWS-modul, måste du (åtminstone är det den enklaste vägen) köpa hela den begagnade kedjan tändningslås (med tillhörande nycklar) + EWS + DME (med samma nummer) från en skrotad bil med samma motortyp. Det finns mer att läsa, om du söker här på forumet.

Då har du visserligen kvar EWS, men allt fungerar som det skall, åtminstone.

/Lennart

EDIT: Det kan eventuellt / antagligen vara aktuellt med kodning av delarna till din bil. Men det är fortfarande den enklaste och billigaste vägen med begagnat.

EDIT II: Här är en diskussion, som kanske kan hjälpa. Bl a talas det om "EWS delete", dock utan att ge detaljer.
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Ett billigare alternativ är att köpa en nyckel utan fjärrfunktion hos BMW som startnyckel. Och sedan ta en fjärrnyckel och såga av svärdet på och initiera den och hänga den ihop med start cykel. Då vilken BMW nyckel i den generationen som helst går att initiera för fjärrfunktionen

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
ni
88
nizzan
520ia sedan e39 -98
Hej, tack för svaret. Men fattade inget? Såga av svärdet och initera den?

Visa användare
5.113
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, är det någon som provat något sånt här?
Länk

Mvh Ola

Min webshop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Länk
Du använder fjärrfunktionen med den nyckeln med avkapat Svärd som bihang till den du köpt som startnyckel från BMW utan fjärrfunktion då den inte är så dyr som en fjärrnyckel. Fjärrfunktionen är inte bilspecifik utan går att använda till vilken BMW som helst efter initiering som du gör själv.Fjärrnycklar finns billiga på Ebay dock inte med immobilazer.

///MVH Yngve "Hasso" Carlsson
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.