|
|
|
|---|---|
|
Glädjen blev kort med min första BMW, en E60 530i 272-hästare från -08. I förrgår hade jag närkontakt med bakre hörnet på en långtradare varvid stötfångarplasten, höger dimljus, framskärm, fälg och sidospegel blev ganska manglat (ej räddningsbart något av det). Jag har aldrig varit i en olycka på alla år, så jag har ingen aning om vad jag ska räkna med nu. Har lämnat bilen på verkstad för skadebesiktning, men vill gärna veta vad man kan förvänta sig. Har räknat lite snabbt och får väl delarna till 20-25.000 om man köper originaldelar (vilket man väl får hoppas att en seriös verkstad gör?), sen ska det ju lackas och arbetskostnad på det. Bilen har gått 15500 mil och är väl värd cirkus 90-100.000? Reparationen närmar sig ju då 1/3 av bilens värde. Känns trist om den skulle bli inlöst då jag verkligen gillar den, och dessutom har lagt en hel del tid och pengar på att fixa diverse småskavanker. Vad tror ni som har lite mer koll? | |
|
Trist I teorin ska försäkringsbolag ersätta upp till 75% av bilens värde ungefär i skadekostnader. I praktiken gör de inte alltid det utan löser in äldre bilar tidigare. Den här bilen kommer lagas med begagnade originaldelar från Bildelsbasen där sådant finns. Förstås lackerar man om stötfångare och skärm i rätt färg. Man kan inte förvänta sig nya delar på en begagnad bil, den ska efter reparationen vara i samma skick den var i innan olyckan - inte nyare. (Detta står i villkoren) |
|
|
Trist med olyckan! Men gällande inlösen så kan det nog för det första vara så att försäkringsbolaget snarare tycker bilen är värd 65-80 än några 90-100 så då är din första utmaning att övertyga dem om att din är värd mer. Sen så tror jag nog de tittar på om det går att hitta begagnade delar. De som satt på bilen var ju sannolikt inte nya. Just de där delarna borde finnas på en skrot, sedan lite lack och då kanske det inte blir summor att inlösen är aktuellt. |
|
|
Ja det var trist att det hände, men huvudsaken är väl att varken jag eller någon annan skadade sig :) Ja det kan ju säkert bli lite diskussion vid eventuellt inlösen - men då måste man väl ändå kunna gå på vad motsvarande bilar kostar? Ingen LCI 530i på Blocket ligger under 90 vid 15.000 mil i alla fall. Principen är väl att man man ska kunna köpa en likadan bil i motsvarande skick (minus självrisk såklart)? Sen kan ju såklart försäkringsbolaget bråka, men då måste man ju kunna hänvisa till var priserna faktiskt ligger. Jag visste inte att verkstäderna använde begagnade delar, men det är såklart inget fel i det om de är i vettigt skick och blir seriöst lackat, speciellt inte om det innebär att jag får behålla bilen. Det är väl bara att hålla tummarna. |
|
|
Jag tror att det kan skilja mellan vad du och försäkringsbolaget tycker är liknande. De har ju ingen personlig relation till bilen utan kanske mer tittar på varumärke, motormodell, årsmodell samt grovt miltal och kan då dra slutsatsen att exempelvis detta är en motsvarande bil Länk Nu är inte jag försäkringsbolaget så jag är inte den som argumentar att denna är identisk med din bil, utan vill mer förbereda dig på att diskussion kan uppstå och att de inte värderar din bil lika högt som du. |
|
|
Har haft några regleringar på senare år. Mina erfarenheter är - Billigaste på Blocket kommer sätta värdet. (Den är ju för dyr eftersom den inte är såld, eller hur?) Eventuellt hittas referensbilar i gamla annonser. - Räkna med att annonsen på din bil, när du köpte, ligger i materialet. Det finns en vaksamhet mot att människor köper en bil, hittar dyra fel och "krockar", varför vad den annonserades ut för, och hur, kontrolleras regelmässigt. - Begagnade delar används alltid om det är billigare än nydelar. - BMW-delar används inte om verkstaden anser sig ha motsvarande kvalité från annan leverantör, tänk sådant som hjullager, bromsskivor, bärarmar. (Möjligen är BMW-försäkringen ett undantag???) Har du just gjort dyr reparation/förbättring kan det höja priset om du kan bevisa det. Då är ju den delen bättre på din bil än på "Blocket-referensen" och din bil har ett högre värde (eventuellt). Allt handlar på sista raden, för försäkringsbolaget, att de vill hålla nere kostnaderna och sina premier, så att de gör vinst och vi bilägare ändå ska få rimliga premier. Ingen vill ju betala "försäkringsrenovering" av andras bilar med en för hög premie. Försäkringsreglering blir då ett återställande, inte ett förbättrande. Ni fattar... |
|
|
Jo, förstår precis. Aja, det är bara att sitta lugnt i båten och hoppas på det bästa. Med lite tur blir det inte något inlösen alls. |
|
|
Jg tycker nog att du skall börja med att snarast möjligt göra en printout på liknande bilar som är till salu just nu. 530i 272-hkr är ju en lite halvovanlig modell så gör en printout på alla liknande bilar för den finns väl med 258 hkr också, så du har lite o jämföra med. Har du en sådan prydlig lista så är det enkelt att argumentera för värdet på din bil när de börjar jämföra med 523i och liknande. Att argumentera emot försäkringsbolaget om du tycker de värderar din bil för lågt är ju enkelt om du har på fötterna. Om det är så att liknande bilar bjuds ut för 90-100 så är ju värdet på dem kanske 80-90 exempelvis. Observera att den relevanta värderingstidpunkten dessutom EGENTLIGT är olycksdagen, och inte X antal månader efteråt. Att det oftast blir så beror ju mest på att man sitter och värderar i efterhand. Om du dessutom hellre vill reparera bilen än få inlösen så tycker jag att du skall säga det direkt till försäkringsbolaget och själv bidra till att hålla nere kostnaderna för reparationen genom att leta delar, eller att du hellre vill betala för originaldelar mot pristillägg. Intressant tråd för övrigt, ska bli intressant att se hur det slutar. |
|
|
Tack för tipset, jag ska ta och spara ner några motsvarande blocketannonser på en gång. Finns just nu bara 5 st till salu i Sverige med N53 på 272 hästar, alla utom en har dessutom gått betydligt längre än min. Den enda med motsvarande mil ligger ute för 115, kanske lite högt men efter prutning kan det nog stämma rätt bra. Jag betalde 99 för min hos seriös handlare, och då var det stört omöjligt att få ner priset. Trots att den saknade vinterhjul. 258-hästaren är väl den äldre motorn, N52. Det är en ganska betydande skillnad i förbrukning så det är inte direkt ett alternativ för mig. Har även sparat kvitton på allt jag bytt på min bil, nu är ju det inget försäkringen ska ersätta men tänker att det i alla fall kan säga något om skicket på den. Får väl se vad de säger, har ännu inte hört något. Svängde förbi verkstan igår kväll efter jobbet, men då hade alla gubbarna hunnit åka hem. Såg dock att de plockat av fronten på bilen och antagligen börjat se över skadorna, så förhoppningsvis hör man något ganska snart i alla fall. Monterade för övrigt extraljus på bilen, rätt bra grejer som kostade över 6000 och som inte fick några skador i olyckan. Får man behålla dem (och annan extrautrustning) om det blir inlösen? |
|
| När bilen löses in är allt som sitter på den försäkringsbolagets. Men om du får en skadereglerare som är lite förståndig brukar sånt kunna lösas - de kommer nämligen inte betala en spänn extra för dina lampor ändå så då kan sånt ibland få plockas bort. | |
|
Precis som Löwet säger. Dock så brukar det mesta kunna lösa sig med kommunikation: - Ok men ni ersätter väl inte "icke seriemässigt monterad extrautrustning exempelvis extraljus" - Nej, det gör vi inte tyvärr, - Ok, men jag har monterat ganska nya dyra extraljus på bilen för 6000 kr, då måste jag väl kunna få plocka bort dessa? Den frågar går ju liksom inte att svara nej på. |
|
| Goda nyheter, pratade nyss med försäkringsbolaget och de har bestämt sig för att laga bilen, var inget tal om inlösen. Så det känns riktigt bra! | |
| Skönt att höra! | |
|
Idag var jag förbi verkstan och tittade till min bil. Helt ny front och spegel får jag, samt omlackad skärm och dörr. Bilen blir ju finare än innan, nästan så man skäms lite! De hade lackat fälgen idag så imorgon får jag tillbaka bilen ska bli riktigt härligt! Drygt 28.000 kostade hela jobbet. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.