AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.445

Behöver hjälp! 316Ti -02 läcker olja ifrån oljepåfyllnings locket

Aa
1
Aatjenahej
316ti -02
Tja! Har en BMW 316 02a som läcker olja ifrån oljepåfyllnings locket, de började med att de läckte pytte lite olja därifrån, men nu den senaste dagen så har de börjat läcka väldigt mycket från locket, (där man kan dela locket) testade att ta av oljelocket medans motorn va igång och märkte att de Skvätter ut massor av olja? Kanske ska göra det medtanke på att de snurrar grejer presis under där. Men när jag tog av locket så märkte jag även att de kom väldigt mycket luft från locket? Känns nästan som att man håller vid ett avgasrör så mycket luft de kommer ifrån oljelocket, vad kan detta bero på?
Kan de vara farligt att köra bilen?
Servade bilen för ca 100 mil sedan och gått som en klocka hela tiden,
Har läst lite på andra forum osv men inte fått något vettigt svar där så jag testar här!
Folk säger att de kan vara dåliga kolvringar eller igensatt vevhusventilation?

Skulle uppskatta alla svar då jag måste fixa bilen så snart som möjligt!
Mvh Albin :)
Hej och välkommen! :)

Du borde ha börjat här... :)

Själv kan jag ingenting specifikt om modellen, men helt klart pekar det mot vevhusventilationen.

Snart kommer de med klarare besked!

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Håller med lenwib, det låter som igensatt vevhusventilation.

Men först avgör med 100% säkerhet om den vill suga in eller trycka ut luft ur oljepåfyllarhålet.
Räcker med att hålla en liten plastpåse över hålet och man ser enkelt åt vilket håll det går (om det skulle vara kraftigt vakuum så var försiktigt så inte något sugs in).
Eller enklare, bara lägg handen över locket så känner man vad det är för typ av luftflöde.

Men låter som du mer eller mindre redan fastställt att det trycks ut stora mängder luft (dvs övertryck).

Så det lutar då som sagt åt igensatt vevhusventilation.
Det är inget ovanligt på modernare motorer där allt är plast och konstruktionen på vevhusventilation och oljeseparator är högst "tveksam".
Det är heller ingen slump att det dyker upp nu i dagarna när det är runt nollan i inre delar av Sverige. Då fryser gärna den gegga som har halvt om halvt satt igen systemet och då blir det totaltäppt.

Det är inte lämpligt att köra längre sträckor om vevhusventilationen är kraftig (eller helt igensatt). Den svagaste komponenten kommer att ge efter, det kan vara en packning, det kan vara en slang eller i ovanliga fall (men har hänt) så trycks insuget sönder! Oavsett vad som sker så brukar det resultera i stora mängder olja överallt, så är smart att försöka undvika detta...

Det borde vara en N42-motor vi pratar om (och en E46 Compact då det är en -02 vi pratar om här), fanns ju även N40 men jag tror den bara såldes i vissa länder där det var fördelaktigt med en slagvolym på 1600 cc eller mindre.

Problemet brukar vara i de komponenter som ses här nedan.
Länk

Oftast brukar det klumpa ihop sig där #4 leder ner oljan i oljestickan (brukar ofta först bli igensatt i oljestickan och sedan bygger det uppåt i slangarna). Men även #1 brukar vara mer eller mindre helt förstörd inuti.

Som du ser så är det inte en slump att de fått ta fram en "Cold Climate" versionen av alla de här förbannade plaströren.

Om man kopplar loss #3 från ventilkåpan och blåser med lätt tryck så ska man känna att det kommer ut från oljeseparatorn och in i #2 (koppla loss #2 för att känna om det kommer luft).

Jo, en sak till. Dessa slangar och snabbkopplingar är som torkad mossa - så fort du ens RÖR vid dessa så går de sönder! Så att lyckas koppla bort en slang utan att ha sönder den är mer eller mindre en omöjlig uppgift :-)

Har man kommit fram till att det är vevhusventilationen så byter man allting du ser på skissen ovan (inklusive full intern rengöring av oljestickstuben) och man köper alltid "Cold Climate" versionen för de nya prylarna.

Normalt brukar jag säga att man ska hitta felet först och sedan byta delar. Men när det gäller vevhusventilation på dessa modernare motorer så är det mer normalt förebyggande underhåll att byta dessa minst en gång under bilens livstid!
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Aatjenahej : Lyckades man lösa problemet? Vad var problemet och vad gjordes för att lösa problemet?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.