|
|
|
|---|---|
|
Köpte ett par vindrutetorkare på ebay som skulle vara "OEM". De hade sålt rätt många och bra betyg så tänkte att det måste vara ok. De funkade fint i början men efter några veckor började de låta sådär illa som gamla brukar göra när de blir slitna så det kanske inte var original ändå? Är det bara bita i det sura och traska in på BMW-åf eller finns ngn bra site där man kan köpa original, dvs, där man kan försäkra sig att det faktiskt är original? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Gummi är ju färskvara, kanske var ngr hyllvärmare då fått ? BMW tillverkar inte torkarblad och det kan vara flera olika leverantörer. Har de senaste åren kört med Valeo torkarblad på alla bilar funkat utmärkt. ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Min erfarenhet efter ett par årtiondens BMWägande är att inga torkarblad kommer i närheten av original men det är min egen åsikt. Var precis och köpte nya till morsans fossildrivna X3 2016. Första bytet sedan ny, de har hållit 5 1/2 år, 7000 mil och är fortfarande ok. Man får vad man betalar för, räder på rutan efter några veckor är med min erfarenhet och att de hoppar. Medlemmar i BMW CS har 10% rabatt hos de flesta handlarna. Mvh Asken |
|
|
Torkarblad är en av de grejor man brukar "experimentera" med när det gäller inköp.. Dock har "BMW originalbladen" till E39 visat sig vara det enkla valet, dvs fungerar bra, passformen givetvis perfekt.. Enkelt, men en smula dyra(såklart höll jag på att skriva). Dock varierar priset på "BMW bladen" en hel del har jag märkt. Skulle tro (utan att ha dubbelkollat) att priserna varierar på en sats blad mellan typ 500-dryga 800 spänn. MEN jag tycker mig märka av nu på sistone att de har blivit något sämre i hållbarhet. Kan ju vara någon dålig "batch" man fått tag på, men men.. Kan bero på sämre egenskaper i själva torkarmekanismen också(jag äger ju gamla BMW's, där jag inte gjort något större rep på just torkarna). Mvh Janne. |
|
|
Jag beställde från trodo.se för ett år sedan, fortfarande nöjd med dem. SWF är OEM-leverantör enligt andra trådar här på forumet. |
|
|
SWF ingår i Valeo-gruppen och troligen är det samma blad med olika namn på, vilket är vanligt när det gäller diverse reservdelar som tillverkas av större aktörer med många märkesnamn under paraplyet. Både SWF och Valeo har fungerat väldigt bra på de bilar jag testat. Bättre än Bosch, som brukar ha sämre hållbarhet då gummit verkar torka snabbare på Bosch. SWF brukar vara OEM-leverantör till BMW. Prova att göra rent rutan ordentligt - det kan vara en hinna på den som gör att torkarbladen inte fungerar 100%:igt. Sedan påverkar rutans skick livslängden på bladen avsevärt - sliten ruta sliter ner nya blad snabbt och ny fin ruta kan göra att bladen håller i "evigheter"... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Har åxå den erfarenheten att Valeo är bättre än Bosch. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
| Tack för bra input. Rutan är inte jättegammal och provade rengöra både den och torkarna men hjälpte inte så rimligt att kanske gummit var gammalt. Blev ett par fråb SWF. | |
|
Byter 2 gånger om året i samband med hjulskiftet. Köper bara BOSCH. Ibland från Autodoc, ibland från Ebay och nån gång då och då från Wipers.se. Tycker att BOSCH är outstanding och har aldrig blivit missnöjd. BMW gör som sagt var inga egna torkare. Runt 400kr för en uppsättning brukar det ligga på, tycker det inte är nåt att tjata om i den allmänna konkursen ett bilägande ändå är :-) NIklas Fransosen |
|
| Jag håller med Asken, original torkar bra, håller bra, och är dessutom väldigt tysta! Har jobbat på en svensk biltillverkare där man monterade BMW's torkare på laneringsbilarna just pga att dom var tystare och torkade bättre (premium) :) | |
| 'Lanseringsbilarna' (felstavning), dvs bilar som pressen körde vid lansering av ny modell. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.